Deşi s-a presupus mereu că meseria de model se numărăr printre cele mai bine plătite, tinerele care lucrează în breaslă spun contrariul. De fapt, acestea susţin că acest gen de loc de muncă este chiar foarte prost plătit.
Plecarea top-modelelor Doutzen Kroes şi Karlie Kloss de la firma Victoria's Secret a scos la iveală faptul că nu erau plătite atât de bine cum se credea. Contractele nu mai sunt ceea ce au fost odinioară. Potrivit unor surse, sumele cu şase zerouri de altădată au ajuns acum la 70.000 de euro pe an. Pentru două top-modele foarte bine plătite, cum sunt Kroes şi Kloss, a primi o astfel de sumă de la o firmă care le impune diete riguroase şi exclusivitate nu mai era convenabil, relatează ziarul El Pais, potrivit Agerpres.ro.
Dacă lucrurile merg prost pentru astfel de top-modele consacrate, pentru debutante situaţia este şi mai sumbră. Asociaţia Model Alliance, însărcinată cu protejarea drepturilor angajatelor din acest sector, a realizat un studiu potrivit căruia 47% din manechinele care debutează pe principalele podiumuri ale Fashion Week (New York, Londra, Milano şi Paris) nu mai au şanse să mai defileze a doua oară.
"Când nu sunt bani, fata este cea care iese în pierdere, nu agenţia", scrie pe pagina sa Sarah Ziff, fondatoare a Model Alliance. Semnalul de alarmă a fost dat în 2012. Debutanta Haley Hashbrook a povestit ziarului WWD că pentru o prezentare de modă la Marc Jacobs a fost plătită, nu cu bani, ci cu haine. Firma a răspuns că de multe ori fetele sunt plătite astfel, însă după scandalul din reţelele de socializare s-a revenit la practica de a le oferi bani.
Sumele pentru o prezentare de modă la New York pentru o casă celebră variază între 600 şi 800 de euro dacă este vorba de manechine care au ajuns la rangul de top. Când este vorba de prezentări ale unor firme independente, tarifele scad considerabil, iar plata se realizează în articole vestimentare. La Londra, potrivit British Fashion Council, salariul variază de la 120 la peste 30.000 de euro, dacă sunt manechine cunoscute de la mărci de prestigiu.
În Spania, cifrele sunt similare, cataloagele fiind uneori mai rentabile decât defilarea pe podium. În cazurile în care organizaţia nu plăteşte cheltuielile de deplasare, agenţiile suportă deplasările şi taxiurile până când pot restitui banii. Cu astfel de remuneraţii şi ţinând cont că multe fete nu reuşesc în acest domeniu, apar unele semne de întrebare. Au rămas departe vremurile când Linda Evangelista afirma nonşalant că nu se dă jos din pat pentru mai puţin de 10.000 de dolari.