Capitala are primele „zebre solare”

Cele mai periculoase treceri de pietoni au fost dotate cu sisteme solare de avertizare.

Panouri luminoase, becuri şi marcaje rutiere care se aprind imediat ce pietonul pune piciorul pe „zebră”. Cu astfel de sisteme moderne, care funcţionează pe baza energiei solare, au fost „dotate” deja 25 dintre cele mai periculoase treceri de pietoni din Capitală - considerate astfel din cauza numărului mare de bucureşteni care şi-au pierdut viaţa, în aceste locuri, în ultimii ani. În următoarea perioadă, alte 39 de „zebre” vor fi îmbunătăţite cu aceleaşi sisteme. „Principalele motive ale accidentelor care s-au petrecut pe aceste treceri de pietoni: sunt aşezate fie în locuri în care iluminatul public e foarte slab ori lipseşte cu desăvârşire, fie pietonii care aleg să traverse ze pe ele sunt greu de observat de şoferi. Acum însă, şoferii nu mai pot spune că nu-i observă”, au explicat poliţiştii, care au avizat proiectul derulat de Administraţia Străzilor Bucureşti, în baza unui contract în valoare de 5.600.000 de euro.

„Marcajele au un randament de 80%. Cu alte cuvinte, salvează vieţile a opt posibile victime din zece”, au argumentat şi specialiştii Administraţiei, potrivit cărora, pe străzile Capitalei vor fi montate, în total, până la 25.000 de leduri (ce vor delimita trecerile de pietoni) şi 57.000 de metri pătraţi de marcaje rutiere termoplastice (linii de delimitare a benzilor şi alte sem ne de circulaţie, trasate pe asfalt).

„Parcă ar fi becuri de Crăciun” Nu doar pietonii - care se simt în siguranţă atunci când traversează strada -, ci şi şoferii se declară mulţumiţi de noua „faţă” a trecerilor de pietoni, pe care este imposibil să nu le observe şi de la câţiva zeci de metri distanţă.

„În primul rând, nu poţi să nu observi indicatorul luminos. Apoi, beculeţele din asfalt. Când le-am văzut prima dată, am crezut că a montat primăria lumini de vară în locul celor de Crăciun. Este un sistem foarte bun”, spune Cristi, un bucureştean care înfruntă de zece ani condiţiile infernale de trafic din Capitală.

Părerea lui e împărtăşită şi de Mihai: „Ar trebui să existe astfel de marcaje în toate zonele prost luminate. Nu am mai avea atâtea accidente”.

CRITERII Noile marcaje, montate pe „străzile morţii”

Statisticile Poliţiei Rutiere arată că pietonii rămân, în ultimii ani, primii în „topul” victimelor accidentelor rutiere grave. De aceea, susţin reprezentanţii Administraţiei Străzilor, au fost sau vor fi „luminate” trecerile de pe artere pe care s-au produs cele mai multe accidente (Şoseaua Chitilei, şos. Fundeni, Bd. Basarabiei, Calea Plevnei, calea Giuleşti, bd. Iuliu Maniu, bd. Lacul Tei, Şos. Olteniţei, dar şi DN 1, şos. Bucureşti-Târgovişte sau Bucureşti-Măgurele - unele dintre cele mai folosite pentru intrarea sau ieşirea din Capitală).

Au fost alese însă şi trecerile de pietoni din zone slab luminate (bd. Dimitrie Pompeiu, în dreptul staţiei RATB „Rocin SA”; bd. Bucureştii Noi, în dreptul Bisericii „Bazilescu”; Bd. Poligrafiei, nr. 50; str. Constantin Brâncuşi, în dreptul staţiei RATB „IOR”) sau din apropierea unităţilor de învăţământ (intersecţia şoselei Chitila cu strada Hotin).