Candidaţii se vând cu stereotipii şi idei plagiate

Primele alegeri cu vot uninominal au scos pe afişele de campanie şi primele sloganuri personalizate ale aspiranţilor la statutul de parlamentar.

Textele cu care candidaţii încearcă să atragă atenţia electoratului sunt însă, în general, fie stereotipii, fie plagiate. „N-au gândit nici trei minute“

Mai vechii parlamentari se laudă că „pot“ (Radu Stroe, PNL - „E nevoie de Stroe. El a dovedit ca poate“, Raluca Turcan, PDL - „Ştie să asculte. Poate să ajute“), medicii-candidaţi garantează că le „pasă de sănătatea“ electoratului sau că vor „vindeca“, iar liderii de partide merg doar pe propriul nume (Călin Popescu- Tăriceanu, PNL - „Tăriceanu, pentru Ilfov“, Dan Voiculescu, PSD+PC - „Să vezi ce poate face Voiculescu!“). „Sunt, toate, la prima mână şi destul de banale. Nu pare că s-a gândit cineva mai mult de trei minute la slogan. Aş trece pe lângă ele fără să mă opresc“, spune Bogdan Naumovici, creative director la Leo Burnett.

Ceea ce lipseşte în 2008 de pe afişe e promisiunea. Excepţie face doar PSD, care garantează, prin Miron Mitrea, salarii („Votează pentru salariul tău“), fără a face însă referire la creşteri sau scăderi.

Cea mai la îndemână reţetă a fost variaţiunea pe tema profesiei sau a numelui candidatului. Dacă Elena Udrea (PDL) merge pe iniţiale („E.U. apăr cauza ta“), cosmonautul Dumitru Prunariu (PSD) lasă „spaţiul“ pentru colegiul în care candidează („Misiunea mea, Braşovul“).

Cei intraţi fără emoţii în campanie vin cu mesaje generaliste, de regulă seci. Titus Corlăţean, PSD - „Un senator pentru cei mulţi; Vasile Blaga, PDL - „Experienţa în slujba ta“, Dan Radu Ruşanu, PNL - „Un senator de primă mână“. „E doar o colecţie de cuvinte. Nu cred că e atât lipsă de inspiraţie, cât lipsă de interes. Dacă mă cheamă Elena Udrea, vin cu E.U. Sloganul ăsta merge şi dacă ar avea 50 de ani şi ar pune zarzavaturi. Pe ea poza o vinde, altceva nu“, spune Naumovici. Plagierea e retro În lipsă de inspiraţie, consilierii „uninominalilor“ au preferat ideile de împrumut din alte campanii. La Braşov, liberalii au umplut panourile cu o fotografie de grup a candidaţilor, îmbrăcaţi în costume de epocă, similară cu afişul Alianţei D.A. în turul al doilea al alegerilor locale de la Bucureşti din 2004. Cu un retuş, sloganul PNL-PD - „O alianţă de familie bună“ - a apărut, în 2008, ca nou: „O fotografie de familie bună“. (A contribuit departamentul corespondenţi)