În Europa, zilnic, mii de oameni își pierd viața sau sunt răniți în urma accidentelor rutiere. Ponderea este una destul de mare, însă ea tinde să scadă comparativ cu un deceniu în urmă. Anul trecut, România a fost pe primul loc într-un top european cu privire la numărul de decese în urma accidentelor rutiere.
Majoritatea accidentelor din ziua de azi au loc din cauza neatenției, a consumului de alcool sau a vitezei excesive. Primul accident rutier, care a avut loc în urmă cu mai bine de 150 de ani, are alte cauze.
William Personal, al treilea duce Rosse, este cunoscut pentru construcția celui mai mare telescop din lume. Fiind pasionat de tot ce înseamnă tehnologie, și-a construit propria lui mașină la sfârșitul anilor 1860, într-un atelier de familie. Automobilul era pe abur și avea trei rochie groase de fier, una în fața și celelalte două în spate.
Pe 31 august 1869, William Personal i-a propus verișoarei sale, Mary Ward, aflată în vizită, să facă o plimbare cu mașina în împrejurimea castelului său. În automobilul experimental se aflau șase persoane. Viteza cu care se circula nu era una mare pentru zilele noastre, rulând cu șase kilometri pe oră. Având în vedere legislația britanică aflată la acea vreme în vigoare, automobilele nu aveau voie să depășească 3,2 km pe oră.
După ce au admirat frumusețile din jurul castelului, mașina se îndrepta către biserica Saint Brendan. În zona respectivă puteau întoarce automobilul pentru a se putea întoarce acasă.
Primul accident rutier din lume a avut loc chiar în acea zi. Când șoferul a luat curba strâns, pentru a întoarce mașina, aceasta s-a zdruncinat. Nimeni nu poate spune exact ce s-a întâmplat și cine se afla la volan, însă incidentul a provocat moartea unui om.
Mary Ward, primul om din lume care a murit într-un accident rutier
Martorii prezenți la fața locului susțin că mașina nu avea viteză mare, însă nu pot spune cu exactitate cum s-a petrecut accidentul sau cine era la volan. Cel mai probabil, roțile automobilului au lovit o piatră sau au intrat într-o denivelare. Unele voci susțin că mașina nu ar fi fost atât de bine construită, iar greutatea celor șase persoane aflate în interior ar fi fost mult prea mare.
Indiferent care este motivul producerii primului accident rutier, el s-a soldat cu decesul unei persoane. Mary Ward, care se pare că stătea pe locul din dreapta față, s-a dezechilibrat și a căzut sub roțile de fier ale mașinii, fiind strivită.
Un medic a sosit la fața locului extrem de repete, la nici cinci minute după producerea accidentului, însă a fost prea târziu pentru femeia de 42 de ani. Mary Ward avea gâtul rupt și maxilarul strivit. Cel mai probabil ea suferise și o fractură a craniului.
William Personal, după ce verișoara sa a murit în cumplitul accident, a dezmembrat întreaga mașină, piesele fiind îngropate în curtea castelului său.
Cine a fost primul om mort într-un accident rutier
Mary Ward s-a născut în Irlanda, pe 27 aprilie 1827. Provenea dintr-o familie bogată, de preot, așa că părinții și-au permis să îi ofere o educație acasă, cu cei mai buni profesori. De mică a fost atrasă de științe și natură, iar această pasiune a determinat-o să studieze tot ce se putea pe acest domeniu.
A scris o carte, „Schițe cu microscopul”, însă editurile refuzau să publice lucrarea unui om de știință femeie. În 1857 a reușit, cu ajutorul unui editor londonez, să publice cartea. Un om de știință femeie era o raritate la acea vreme, așa că nimeni nu se aștepta să aibă succes. Cu toate acestea, lucrarea semnată de Mary a fost vândută în sute de exemplare. Reușita ei a ajutat-o să obțină respect în lumea plină de bărbați în care intrase.
Mary Ward, primul om care a murit într-un accident rutier, nu era pasionată doar de știință, ci și de constelații. Cu ajutorul telescopului construit de verișorul său, ducele de Rosse, se bucura de imaginile oferite de stele. Ea a reușit să reproducă cu acuratețe corpurile cerești pe care le vedea și a scris o nouă carte, „Învățăturile telescopului”.
Toată munca sa nu a fost în zadar. A reușit să obțină o reputație extrem de mare, fiind una dintre primele trei femei care primeau lunar informații de la Royale Astronomical Society.
Deși a fost un nume sonor în știință, ea rămâne în istorie drept primul om care a murit într-un accident rutier. După o anchetă, procurorii au decis ca pe certificatul de deces să fie trecut moarte subită, în urma unei căderi accidentale dintr-o mașină cu aburi.