Într-o dezbatere organizată astăzi la Ministerul Sănătății pe marginea unui nou proiect de ordin care va stabili prețurile la medicamentele inovative, Dan Zaharescu, șeful ARPIM, a făcut o analiză a ceea ce s-a întâmplat în piață în ultimele luni.
Într-o dezbatere organizată astăzi la Ministerul Sănătății pe marginea unui nou proiect de ordin care va stabili prețurile la medicamentele inovative, Dan Zaharescu, șeful ARPIM, a făcut o analiză a ceea ce s-a întâmplat în piață în ultimele luni.
"Dacă ne uităm la numărul d emedicamente care a dispărut după 1 iulie vom vedea că marea majoritate a fot reprezentată de medicamente generice. Peste 1.000 de medicamente generice au dispărut și astea sunt deja date oficiale. Dacă privim, comparăm cele două cataloage, cel care este astăzi în dezbatere și precedentul vom vedea această dispariție, ori lucrurile sunt foarte serioase", a explicat Zaharescu.
El a mai spus că fiind la același preț, oamenii vor opta pentru medicamentul inovativ, însă producătorul nu-l va mai putea comercializa pentru că va fi silit să seteze prețul la un nou minim european care este cu 35% sub minimul actual. "Și eu afectez celelalte țări unde România este țară de referință pentru stabilirea prețului medicamentelor. Deci practic nu afectez numai România din punctul acesta de vedere, ci și celelalte piețe care, multe din ele, sunt mult mai importante decât piața românească".
Zaharescu a ad[ugat că ar trebui eliminat acest paragraf care prevede referențierea medicamentelor inovatoare la medicamentul generic și, bineînțeles, după aceea revizuită metodologia actuală de prețuri în sensul că prețul minim european ar trebui înlocuit cu o medie a celor mai mici trei, celor mai mici 5 prețuri din Uniunea Europeană pentru a evita extremele, care practic ne aduc în situația de a nu mai avea acces la medicamente pentru pacienții români".
Potrivit lui Zaharescu o astfel de reglementare, ca cea propusă acum, nu mai există în nicio țară.
"Bănuiesc că a fost propusă numai din motive populiste pentru că nu există, ca să poți să te lauzi că am redus prețul la medicamente până la o anumită limită, fiindcă efectul este exact contrariul și pacienții îl simt, din păcate, pe pielea lor, în acest moment".
Răspunzând unei întrebări venite de la jurnaliști care-l rugau să precizeze pentru ce afecțiuni erau cele 1.000 de medicamente care au dispărut de pe piață de când a apărut CANAMED și până acum, Zaharescu a spus:
"Pentru toate afecțiunile. În clipa în care vorbim de 1.000 de medicamente sau peste, practic toate ariile terapeutice sunt afectate, nu numai câteva".
}ntrebare: Cu cât ar urma să scadă veniturile producătorilor dacă ar menține reglementarea
"Este greu de spus, în contextul în care o scădere de genul acesta a veniturilor nu se realizează numai pe piața românească. Medicamentele generice sunt rambursate la nivelul celui mai mic preț al medicamentului generic, deci 35% sub prețul inițial al inovatorului nu înseamnă prețul la care medicamentul este rambursat. Prețul la care medicamentul este rambursat poate să fie mult mai jos și restul reprezintă coplată a pacientului. Și de aici se redistribuie. Deci, este extrem de dificil, nu suntem într-o piață cum este cea a bunurilor de larg consum sau a celor de uz comun, pe piața medicamentelor produsele sunt cumpărate pentru că ele reprezintă o nevoie imperativă pentru pacient, ori sensibilitatea pacientului la preț este mult mai mică decât în celelalte zone".
Întrebare: 35% e prețul din catalog.
Deci, față de prețul de catalog care este la ora actuală prețul minim european. Mai scade cu încă 35% vorbim de medicamentele inovatoare care au deja generic.Dacă la un medicament are ulterior generic, un an de zile își menține prețul.
Întrebare: Pentru câte țări e România țară de referință atunci când se calculează prețul?
"Pentru 9 țări! În primul rând sunt țările vecine nouă, deci Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Polonia, cred că și Germania este în coșul acesta de referință, Austria, nu mai știu. Oricum, țări unde prețul medicamentelor sunt mult mai mari decât în România".