Campania lui Blaga, de zece ori mai scumpă decât a lui Oprescu

Primarii în funcţie şi partidele aflate la putere sunt de departe campionii cheltuielilor în campania care se încheie astăzi.

Sumele estimate pentru moment sunt însă mai mici decât cele puse la bătaie în 2004.

O monitorizare a publicităţii stradale şi de presă făcută de Asociaţia Pro Democraţia (APD), între 2 şi 27 mai, îl plasează pe candidatul PDL, Vasile Blaga, la Primăria Bucureştiului, pe primul loc în topul candidaţilor care au investit cel mai mult în campanie. Potrivit estimărilor preliminare, Blaga a cheltuit între 1.000.000 şi 1.200.000 de lei, de zece ori mai mult faţă de principalul său contracandidat, independentul Sorin Oprescu (50.000-100.000 de lei).

Sume consistente au pus în joc şi candidatul PPPS, Dinu Gheorghe (700.000-800.000 lei), liberalul Ludovic Orban (400.000 de lei), PSDistul Cristian Diaconescu (250.000- 300.000 de lei) sau conservatorul Codrin Ştefănescu (aproape 200.000 de lei). Boc, Nichita, Mazăre, în topul cheltuielilor

La Iaşi, cel mai generos cu candidaţii a fost PSD. Primarul social-democrat Gheorghe Nichita a băgat în campanie 120.000 de lei, candidatul PNL, Cristian Adomniţei, circa 110.000 de lei, iar cel al PDL, Dumitru Oprea, puţin peste 60.000 de lei. Mult mai cheltuitor a fost însă candidatul PDL la Primăria Cluj-Napoca, Emil Boc, care a dat pe publicitate aproape 600.000 de lei, faţă de cel al PRM, Gheorghe Funar - 300.000 de lei.

În cursa pentru Primăria Constanţa conduce în topul cheltuielilor PSD-istul Radu Mazăre (140.000 de lei), actualul primar, regulă care se aplică şi la Primăria Braşov, pentru care George Scripcaru (PDL) a investit 450.000 de lei.

Potrivit reprezentantului APD, Cristian Pârvulescu, există însă şi o „parte nevăzută“ a cheltuielilor care va trebui verificată de Autoritatea Electorală Permanentă.

Pârvulescu a atras atenţia că „partidele au devenit profesioniste în ceea ce priveşte ocultarea anumitor surse de finanţare“, dând ca exemplu finanţarea unor posturi de radio şi TV locale apărute chiar înaintea campaniei.