Călin Georgescu putea avea conturi de TikTok și în 2016. Argumentele SRI

Călin Georgescu putea avea conturi de TikTok și în 2016. Argumentele SRISRI. Sursa foto: INQUAM Photos

În documentele CSAT declasificate de președintele Klaus Iohannis, SRI susținea că rețeaua de susținere online a lui Călin Georgescu includea conturi TikTok create încă din 2016. Acestea ar fi fost activate masiv în noiembrie 2024, cu două săptămâni înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale. Asta deși TikTok a devenit accesibil pe piața internațională abia anul următor.

Ce spune raportul

„Rețeaua de conturi asociată campaniei lui Călin Georgescu a fost formată inițial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok. S-a observat că 797 dintre aceste conturi au fost create în 2016 și au avut o activitate redusă (1%) până la 11 noiembrie 2024, moment în care au fost activate masiv,” se arată în raport.

Mai mulți jurnaliști și experți s-au grăbit să demonteze raportul SRI, susținând că platforma TikTok nu era accesibilă pe piața internațională în acel an.

Dar lucrurile nu stau chiar așa.

TikTok

TikTok. Sursa foto: Unsplash

SRI spune că era posibil

Conform SRI, rețeaua de socializare TikTok a fost lansată în China, sub denumirea „A.me” în septembrie 2016, fiind încă de la acel moment disponibilă pentru crearea de conturi de pe spațiul Republicii Populare Chineze.

Deși aceasta a devenit disponibilă în afara Chinei abia în 2017, respectiv în Europa în 2018, a fost posibilă crearea de conturi și utilizarea platformei încă din anul 2016, inclusiv de persoane din afara Chinei, prin utilizarea de servicii de anonimizare de tip Virtual Private Network.

Mai mult, în noiembrie 2017, compania a achiziționat start-up-ul Musical.ly din Shanghai, o aplicație de videosharing creată în iulie 2014 (având la momentul achiziției peste 70 de milioane de descărcări, respectiv peste 200 de milioane de conturi), conturile existente la nivelul acesteia fiind preluate și integrate la nivelul aplicației TikTok. Majoritatea conturilor preluate de TikTok de la Musical.ly au primit nume de forma user urmat de cifre aleatorii (ex. „user472350”).

De asemenea, comercializarea de conturi deja create la nivelul platformelor de social media este o practică foarte des întâlnită.