”Centura de diamant” a municipiului Cluj Napoca, denumită așa de clujeni, din cauza costurilor enorme de construire a acesteia va fi demolată, pe o porțiune de câteva sute de metri pentru a se construi noul curs al râului Someș.
În urmă cu un an, Administrația Bazinală Someș Tisa a demarat lucrări în valoare de 24 de milioane de euro, pentru regularizarea râului Someșul Mic, care, atenție, nu a mai produs inundații din 1977. Pentru această investiție majoră au fost atrase fonduri europene în valoare de 12 milioane de euro, urmând ca restul, tot de 12 milioane de euro, să fie finanțați de la bugetul de stat.
Autoritățile implicate în acest proiect au realizat un proiect și au cerut autorizație de construire. Niciuna dintre instituțiile implicate nu și-a dat seama că noul curs al râului Someș se va intersecta direct, peste centura de ocolire a municipiului Cluj Napoca și într-un sens giratoriu, care vor trebui demolate.
Directorul Administrației Bazinale Someș Tisa, Dan Canta a declarat că se vor găsi soluții tehnice de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale, proprietara drumului. ”Noul curs al Someșului va merge foarte aproape de sensul giratoriu. Drumarii vor știi ce soluție se vor adopta. Este adevărat faptul că noul curs va trece e acolo. Dvs. credeți că la un proiect de 24 de milioane de euro acest detaliu a trecut neobservat? Să nu ne imaginăm așa ceva. Dacă ne amintim bine și șoseaua de centură, care azi se dovedește a fi bună, dincolo de costuri, a fost și ea construită forțat”, a spus Canta.
Cei de la CNADNR nu au dat aviz
Șoseaua de centură a municipiului Cluj Napoca a fost construită în perioada 2006-2011 și a costat 150 de milioane de euro. Drumul are o lungime de 24 de kilometri și asigură devierea traficului rutier care tranzita orașul Cluj Napoca, pe relația dintre nordul și sudul României.
Oficialii de la Compania Națională de Autostrăzi susțin că ei nu și-au dat avizul pentru acest proiect de demolare a unei porțiuni de centură. ”Ce vor să pună în loc? Probabil un pod. Dar acolo, unde noul curs al albiei râului Someș intersectează șoseaua de centură, cei de la Apele Române vor să construiască un zid, un dig de trei metri înălțime care să prevină viitoare inundații. Râul Someșul Mic nu a mai inundat zona unde se regularizează cursul apei din anul 1977. După marea inundație, comuniștii au construit o serie de hidrocentrale cu ajutorul cărora se controlează debitul Someșului”, spune un oficial de la CNADNR.
Dacă șoseaua de centură, va fi demolată, mai spune oficialul CNADNR, circulația va fi închisă minim trei luni de zile. ”Până se va construi un pod, că altă soluție nu vedem, vă dați seama că va trece un timp, pe care noi îl estimăm la minim trei luni”.