CNAIR în plin război civil! Directorul General Sorin Scarlat distruge Compania și nimeni nu ia măsuri. Update: Drept la replică

Aproape 500 de angajați din cei 700 ai C.N.A.I.R. - structura centrală s-au plâns joia trecută, într-o ședință maraton cu membrii C.A., de modul greșit și abuziv în care Directorul General, Sorin Scarlat și cei care-l susțin înțeleg să gestioneze Compania de Drumuri. la finalul articolului veți găsi și replica directorului general, Sorin Scarlat.

Aproape 500 de angajați din cei 700 ai C.N.A.I.R. - structura centrală s-au plâns joia aceasta, într-o ședință maraton cu membrii C.A., de modul greșit și abuziv în care Directorul General, Sorin Scarlat și cei care-l susțin înțeleg să gestioneze Compania de Drumuri.

Membrii noului C.A., care au convocat ședința, s-au îngrozit când au înțeles că așa-zisele măsuri de eficientizare a Companiei, luate de actualul manager, sunt de fapt răzbunări personale care au dus la blocajul total al instituției. Nemulțumit de faptul că membrii C.A. au aflat realitatea necosmetizată, Directorul General Sorin Scarlat a amenințat, conform unor surse din rândul salariaților, că va face un raport la ministrul transporturilor si la premier prin care să reclame faptul că angajaților li s-a permis să spună adevărul. De altfel Sorin Scarlat s-a și lăudat printre cunoscuții săi că are acces direct la premierul Orban și că se va plânge acestuia de Consiliul de Administrație.

Practic, Director General a lăsat să se înțeleagă faptul că poate să îl influențeze pe premier, astfel încât el să rămână în continuare în funcție, iar membrii C.A.-ului să aibă de suferit pentru că au încercat să afle situația reală.

Mai mult, Sorin Scarlat a încercat să boicoteze ședința în care membrii C.A. urmau să discute cu angajații nemulțumiți. Concret, a făcut în așa fel încât oamenii să nu fie anunțați în timp util că va avea loc această ședință.

Ce a ieșit la lumină în urma discuțiilor dintre membrii C.A. și salariați ?

Așa zisa restructurare a însemnat de fapt o modificare haotică a schemei de personal a C.N.A.I.R., astfel încât să permită aducerea în funcții a unor acoliți ai lui Scarlat sau ai prietenilor lui.

Mulți dintre noii directori și șefi de departamente nu au avut o evoluție profesională bazată pe competențe și ca atare habar nu au ce să facă în funcțiile în care au fost instalați. Dau dispoziții incoerente, unele fără bază legală și îi amenință pe salariații din subordine că îi concediază dacă nu execută ce li se spune.

În schimb cei care erau specializați și lucrau de ani de zile în anumite domenii, au fost mutati în posturi care nu au nicio legatură cu pregatirea lor. Exemplele curg. Oameni care lucrau în zona economică au fost mutați la publicitate, unii dintre cei care lucrau în domeniul achizițiilor publice au fost trimisi în sectorul care se ocupă de mediu, cei de la mecanizare au fost mutati la departamente care se ocupă de concesiuni etc.

Blocajul este total, pentru că salariații refuză să întocmească acte intr-un domeniu pe care nu-l cunosc. Practic toate structurile funcționale au fost depopulate de specialiști și - implicit - blocate.

Din discuțiile cu salariații a ieșit la iveală că o singura componentă a rămas neatinsă de reorganizarea lui Sorin Scarlat.

Citește mai departe...

Schema consilierilor C.N.A.I.R., pe care nu numai că actualul Director General nu a desfiintat-o, ci din contra, a dezvoltat-o prin aducerea unor persoane pe locurile vacante de ani de zile. Majoritatea acestor consilieri nu au specializări și atribuții bine definite, fiind mai degrabă obligații de partid sau sinecuriști de profesie.

Cine este Sorin Florin Scarlat, Directorul General al C.N.A.I.R. ?

Răspunsul la aceasta întrebare poate lămuri motivul pentru care omul pus în funcție de pesedistul Răzvan Cuc este menținut în funcția de Director General al C.N.A.I.R. de premierul liberal Ludovic Orban.

Sorin Scarlat este nepotul fostului Director General Adjunct al C.N.A.D.N.R., Cristian Duică, prieten cu Liviu Dragnea, fost director la Tel Drum.

În plus, Scarlat a lucrat ani de zile în firme de construcții deținute de oameni de afaceri cu conexiuni în lumea politică : Romstrade, deținută de Nelu Iordache, Euroconstruct, deținută de Dan Besciu și UMB Spedition, firma lui Dorinel Umbrărescu.

Straniu este că după fiecare contract în privat, Sorin Scarlat se angaja la Compania de Drumuri, de unde pleca iar, după o perioadă, la una dintre firmele private sus-menționate.

Mai este un aspect deloc de neglijat, mai ales în contextul în care Scarlat pretinde că vrea să curețe instituția de toți oamenii fostului Director General Narcis Neaga.

Citește mai departe...

In anul 2018, când Narcis Neaga a revenit la conducerea Companiei, Sorin Scarlat era un simplu director. În scurt timp însă, Narcis Neaga l-a avansat pe Scarlat în funcția de Director General Adjunct, ceea ce arată că actualul șef al C.N.A.I.R. nu a fost deloc nedreptățit de Neaga, ci din contră. Se pune firesc următoarea întrebare : de ce este Scarlat atât de virulent la adresa lui Narcis Neaga ?

Cum tot firesc mai apare o alta întrebare : de ce în ciuda dezastrului pe care l-a facut, premierul liberal Ludovic Orban îl menține în funcție pe Scarlat, deși la celelalte Companii din subordinea Ministerului Transporturilor șefii pusi de PSD au fost schimbați ?

Să fie oare Scarlat un profesionist de neînlocuit sau este vorba doar despre o presiune asupra unor oameni aflați în funcții de conducere la nivel înalt, care îi cumpără lui Scarlat tăcerea prin menținerea lui în funcție ?

DREPT LA REPLICĂ

Stimate domnule Dan Andronic, în virtutea dreptului la informare și a apărării prestigiului profesional, vă rog să prezentați în publicația pe care o conduceți următorul punct de vedere care se constituie ca drept la replica față de afirmațiile inexacte sau tendențioase din articolul “CNAIR în plin război civil! Directorul General Sorin Scarlat distruge Compania și nimeni nu ia măsuri!”,  publicat sub semnătura dumneavoastră, în data de 28 ianuarie 2020.

Mare parte din afirmațiile incluse în articol nu reprezintă informații reale, ci doar alegații care nu au niciun fundament faptic. Nu am cunoștință de niciun caz în care vreunui angajat CNAIR  să-i fie restricționate drepturile legale. Cu atât mai puțin, nu există nicio reclamație sau plângere asumată care să mi fie adusă la cunostință și din care să rezulte existența oricărei forme de amenințare din partea mea. Toți angajații CNAIR  care au fost invitați de grupul de lucru constituit la nivelul Consiliul de Administrație al CNAIR au avut posibilitatea să-și exprime părerea despre cadrul funcțional în care își desfășoară activitatea. Niciunui salariat CNAIR nu i s-a îngrădit accesul la exprimarea unei opinii sau nemulțumiri legate de activitatea profesională. Totodata, este lipsită de orice suport real afirmația redactării unui raport extern de sancționare a oricărui angajat, indiferent de funcția sa, inclusiv pentru membrii CA.

În privința modificării schemei organizaționale care a fost avizată de către Consiliul de Administratie în data de 08.10.2019 fac urmatoarele precizări:

Organigrama precedentă a condus la o serie de neajunsuri în funcționare, la birocratizare, la blocarea proiectelor, la neinițierea altor proiecte, la pierderea oportunităților de finanțare din FEN sau din alte surse nerambursabile sau de cofinanțări.

Aceste aspecte sunt consemnate în toate rapoartele Curții de Conturi, ale Corpului de Control al Primului Ministru sau ale auditului intern din ultimii cel puțin 5 ani, pe care conducerea anterioară le-a ignorat sistematic, niciun raport de control sau de audit nefiind finalizat în ultimii ani decât prin neluarea măsurilor și prin prescrierea acțiunilor de recuperare a prejudiciilor.

Astfel, în mod deliberat sau prin neglijență gravă, Compania este în mod continuu pagubită direct cu largul concurs al decidenților anteriori, inclusiv pentru că forma de organizare permitea scurt-circuite și fragmentări, adică imposibilitatea stabilirii responsabilităților, neimplicarea în luarea măsurilor de reîntregire a patrimoniului și a neluării deciziilor de prevenire a situațiilor cauzatoare de prejudicii patrimoniale.

Organigrama a permis consolidarea unor practici cvasi-nelegale și păguboase pentru Companie, care au cultivat necomunicarea, lipsa transparenței și predictibilității decizionale.

Cel mai elocvent reper al stării economice a C.N.A.I.R. S.A. este ultimul Raport al Curții de Conturi a Romaniei din data de 13.12.2019, privind tema Controlul administrării contractelor, în care se reține explicit că fosta conducere (la nivel economic, de intreținere, juridic, achiziții) a ignorat legea, a permis cauzarea unor prejudicii directe Companiei și a gestionat ineficient patrimoniul, nu a luat măsuri pentru recuperarea creantelor, a inventariat eronat elementele patrimoniale, a nesocotit dispozițiile organelor de control, nu a luat măsuri de prevenire și eficientizare a cheltuirii veniturilor în regim public.

În consecință, noua organigramă a fost concepută tocmai pentru eficientizarea activității, eliminarea suprapunerilor de activități, a blocajelor în luarea deciziilor, a întârzierilor nejustificate în derularea procedurilor de lucru, a birocrației excesive. Un efect direct al acestor măsuri a fost eliminarea unor “feude” construite în timp de diferiți membri ai conducerii executive. Concret, am constatat la scurt timp după preluarea atribuțiilor de director general în iunie 2019  că un număr ridicat de angajați, mulți cu funcții de conducere, aveau un statut preferențial și beneficiau de privilegii, nu de drepturi. Prin această transformare internă compania a realizat o economie de aproximativ 10 milioane de lei anual, fonduri alocate anterior salariilor și sporurilor salariale pentru cei 35 de manageri.

În acest moment, CNAIR are o organigrama cu 9 directori (față de 16 directori anterior) care au fost evaluați și numiți de către Consiliul de Administrație. Prin urmare, membrii conducerii executive nu sunt numiți de către directorul general.

La final, am rugămintea să aduceți la cunostința publicului faptul că planul de eficientizare a activității companiei include și eliminarea unor beneficii inacceptabile pentru un numar restrâns de angajați care obțineau o serie de privilegii nejustificate.