"Bute este erou în Canada, nu la noi"

Performanţele pugilistului român nu se bucură de popularitatea meciurilor de fotbal. Însă Bute vrea să-şi scoată fanii în Piaţa Universităţii.

Când echipa naţională de fotbal juca meciul decisiv pentru calificarea în sferturile de finală ale Campionatului European din 2008, împotriva Olandei (pierdut cu 0-2 de români), terasele din centrul istoric al Capitalei se băteau în oferte pentru ceea ce numeau "ziua cea mare". În Piaţa Con stituţiei, autorităţile au amplasat chiar un cort care adăpostea un ecran gigant, în care oamenii s-au adunat buluc.

"Nu o să iasă lumea în Piaţa Universităţii pentru Bute" Cu o zi înainte de meciul lui Lucian Bute împotriva francezului Jean Paul Mendy, niciunul dintre zecile de baruri şi terase de pe Lipscani nu s-a încumetat să facă o "seară Bute". "Pe ce e meciul?", ne-au întrebat mulţi dintre managerii ori şefii de sală cu care am vorbit. "Deci pe ProTV. O să dăm pe meci, dacă o să ceară oamenii", a fost răspunsul pe care l-am primit din partea celor mai mulţi. Cât despre ecrane gigant, singurii care au decis să transmită meciul sunt managerii magazinului Cocor.

"Să fim serioşi, nu o să iasă lumea în Piaţa Universităţii pentru Bute. Nu zic că nu ar merita, însă românul rezonează doar la fotbal", spune unul dintre patronii de baruri din centrul Bucureştiului.

"Dacă locuia la Galaţi, poate era eroul nostru"

Omul de publicitate Bogdan Naumovici are explicaţia lui pentru această diferenţă de interes: "Bute boxează pentru prima dată în România. El este un erou pentru canadieni, acolo nu poate să iasă pe stradă că vin toţi şi îi cer autografe, îi dau flori. Ştiu astea de la Adrian Fetecău (n.r. - comentator de box). În România, nu a fost atât de promovat, românii nu îl asociază încă pe deplin cu un erou. Poate dacă locuia la Galaţi ...".

Cu lipici la media, fotbaliştii atrag banii publicitarilor

Naumovici spune că, atunci când o companie caută să transmită un mesaj publicitar, alege mai degrabă un fotbalist: "Faţă de fotbalişti, ceilalţi sportivi sunt mici copii. Asta pentru că fotbaliştii sunt super-populari, sunt ştiri numai cu ei. Nu pentru că ar avea mai multe calităţi, ba aş spune că au mult mai puţine, dar sunt omniprezenţi în media".

Totuşi, dacă ar deţine o companie producătoare de bere, de pildă, Naumovici ar miza acum pe brandul Lucian Bute. Motivul: o firmă care îşi asociază imaginea cu un sportiv pariază, practic, pe succesul acestuia.

"La ora asta, aş investi pe un meci al lui Bute. De ce? Pentru că are şanse mult mai mari să câştige, faţă de naţionala de fotbal. Bute şi-a apărat titlul de şapte ori. Asta e, totuşi, mult mai mult decât o calificare în primele opt echipe la fotbal".

Ivan Patzaichin: "Lucian mă face mândru că sunt român"

Multiplu campion olimpic la caiac canoe, Ivan Patzaichin regretă că nu va putea fi alături de Lucian Bute în lupta din această seară: "Sunt în Deltă, ocupat cu proiectele mele de aici. Îi urez succes lui Lucian, este un băiat care mă face mândru că sunt român. Ţin minte că îmi era ruşine să mă întorc fără aur de la competiţiile la care participam şi asta mă făcea să trag din greu. Cred că Lucian este la fel, ţine enorm la românii săi şi nu vrea să îi dezamăgească".

200 de canadieni au venit la Bucureşti pentru Bute

Gala "Campion pentru România", transmisă în direct de Sport.ro şi ProTV, va fi difuzată în 40 ţări. Toate cele 8.000 de bilete - capacitatea maximă a sălii - au fost vândute, ceea ce reprezintă un record pentru o gală de box organizată în România. Totuşi, cu o zi înainte de meci, încă mai erau 70 de bilete la vânzare.

La precedentul meci al lui Bute, împotriva nord-irlandezului Brian McGee, 12.000 de canadieni au ţinut să fie alături de român în lupta pentru apărarea centurii de campion IBF. Bute este cel mai popular pugilist al clubului Interbox. Potrivit publicaţiei canadiene Montreal Gazette, meciul Lucian Bute - Jean Paul Mendy va fi urmărit de circa 5 milioane de canadieni.

"Bute şi-a apărat titlul de şapte ori. Asta e, totuşi, mult mai mult decât o calificare în primele opt echipe la fotbal.“ BOGDAN NAUMOVICI, specialist în publicitate