Pandemia aceasta, ca o shaorma de succes, oferă câte ceva pentru fiecare – fataliștilor – justificări pentru eșec, oportuniștilor – noi idei de afaceri, anxioșilor – noi temeri … și așa mai departe.
Prin martie, confruntați cu amenințarea unui virus agresiv, despre care nu se știau prea multe lucruri, reacția populației și a mediului de afaceri a fost, după cum ne-a educat evoluția instinctul (fight / flight / freeze), de a îngheța. Nu prea aveam cu ce să ne luptăm și nici unde să fugim. Toți speram că va trece în câteva luni și că vom reveni la normal. S-au tăiat cheltuieli, s-au redus așteptările, s-au desenat curcubee, s-au cumpărat măști. Și timpul a trecut, iar odată cu subțierea resurselor în această hibernare, am înțeles că normalitatea s-a schimbat.
Așa că, dacă nu vreți să aveți o mică afacere gestionând defectuos una mare (vorba bancului), această reașezare a business-ului trebuie realizată pe baze bine fundamentate.
Trebuie înțelese noile nevoi, preocupări și dorințe ale clienților, regândite procesele și legăturile dintre acestea, pentru ca organizația să se calibreze cât mai bine la piață și să meargă mai departe, să aibă succes, în ciuda contextului dificil.
Cum? Răspunsul va fi, aproape sigur, dezamăgitor, deoarece nu are nimic miraculos, spectaculos sau disruptiv- inovativ: ISO, în special ISO 9001 – managementul calității, însă nu la nivel de „hârtie colorată pe perete agățată”.
„Antreprenorul vine cu viziunea, și la capitolul acesta, dacă ne uităm la statisticile Uniunii Europene, România stă chiar bine – ritmul de creare de firme este ușor peste media europeană, deci oameni cu optimism și dorință de a face ceva, sunt”, declara Claudiu Aiftimiei, director general al URS CERTIFICĂRI SRL.
Sursa imagine: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/b/ba/Enterprise_birth_rates%2C_business_economy%2C_2016_- _2017_%28%25%29_.png
„Însă viziunea este inima, să zicem, pentru un organism. Pentru ca acesta să trăiască, e nevoie de un întreg sistem, până la capilare, care să ducă ceea ce trebuie și când trebuie la fiecare celulă. Dacă ISO 9001 e implementat la modul serios, cu implicarea antreprenorului și a oamenilor cheie din firmă, atunci acest sistem circulator este mapat corect, este eficient, sesizează disfuncționalitățile și cere măsuri corective.”
Implementarea unui standard de management nu este o garanție a succesului în afaceri. Este însă o necesitate, mai ales pentru întreprinzătorii din domeniul IMM, care, spre deosebire de corporații, nu pot mobiliza resurse umane, financiare, de know-how, pentru a elabora de la 0 sisteme eficiente de management.
În funcție de profilul și dimensiunea organizației pot fi selectate și alte tipuri de certificări – ISO 14001:2015 – managementul mediului, ISO 45001:2018 – managementul securităţii ocupaţionale, ISO 22000 / HACCP 2018 – siguranța alimentelor, OHSAS 18001:2007 – sănătatea și securitatea muncii, ISO 27001:2013 – securitatea informaţiei, ISO 13485:2016 – managementul calităţii dispozitivelor medicale etc.
Știm că nu toate domeniile de activitate au fost la fel de afectate de pandemie sau de primul val al crizei. Un instrument suplimentar în sprijinul industriei HoReCa și clienților acesteia este certificarea TRUSTMARK, oferită de URS CERTIFICĂRI, prin care organizațiile atestă respectarea normelor legale în vigoare și a celor mai bune practici legate de combaterea riscului de infectare a clienţilor şi angajaţilor.
“COVID-19 a adus o criză sanitară, una economică și una de încredere. Pentru bunul mers al afacerilor este esențial să fie luate măsurile de protejare a sănătății ce câștigă încrederea clienților și angajaților. Acesta e raționamentul care ne-a condus spre dezvoltarea certificării TRUSTMARK.
În România este deocamdată singura inițiativă autohtonă, dar la nivel internațional, mari lanțuri hoteliere, de exemplu, încearcă să standardizeze modul de gestionare a precauțiilor necesare în pandemie. A fost o surpriză plăcută, pentru noi, faptul că au solicitat certificare TRUSTMARK și firme din domenii conexe turismului, ca de exemplu, servicii de curățenie. E o confirmare a faptului că am înțeles bine nevoia”, spune Claudiu.
Ca să verificăm încălțămintea cizmarului, l-am întrebat pe Claudiu Aiftimiei cum a reacționat URS CERTIFICĂRI la tot ce a adus pandemia.
„A fost o situație neașteptată, o schimbare foarte bruscă. Serviciile de certificare impun auditul la fața locului, dar mai toți clienții își suspendaseră activitatea sau se mutaseră în online. Cursuri de calificare nu puteam ține, nici măcar partea teoretică, deoarce nu au fost de acord autoritățile competente. Nu știam nici cât va dura, așa încât prima reacție a fost de a limita cheltuielile neproductive; am implementat telemunca acolo unde a fost posibil, am înființat o Celulă internă de criză, activă zilnic, prin intermediul căreia luam rapid deciziile importante – operativitate vitală în contextul în care situația se schimba rapid (vineri plecam încrezători de la birou, iar luni reveneam în cu totul alt context, mai negativ).
Comunicarea a fost esențială - săptămânal Directorul general transmitea un email către tot personalul firmei, cu prezentarea situației financiare, tehnice și a unor detalii legate de sănătatea colegilor. Apoi, pe măsură ce au început să se limpezească apele, am mutat mare parte din servicii în mediul online și am dezvoltat chiar acest produs nou, certificarea TRUSTMARK .
A fost foarte important să ne cunoaștem pârghiile interne și să avem o organizare coerentă, ca să putem redimensiona bugetul fară a afecta viabilitatea afacerii, și pentru asta le mulțumesc auditorilor și colegilor mei exigenți.”
Un sfat pentru antreprenori, din experiența dvs. ca manager general și specialist ISO?
„Trebuie păstrat un optimism, o atitudine pozitivă în raport cu schimbarea, însă e necesar să fie dublată de educație și rigoare. Românul e descurcăreț, și ăsta poate fi blestemul lui. De ce să te descurci când poate să îți meargă bine, făcând lucrurile metodic, pas cu pas?”
URS CERTIFICĂRI
URS CERTIFICĂRI SRL reprezintă în România, de 13 ani, grupul United Registrar of Systems Ltd. cu sediul în Marea Britanie şi birouri în 41 de țări, unul din cele mai mari organisme de certificare din lume. Principalele produse și servicii sunt: certificare ISO și TRUSTMARK, cursuri de calificare autorizate, sisteme de monitorizare a satisfacției clienților.