Boagiu face autostrăzi numai la seminarii

Ministrul transporturilor nu are bani pentru iluminarea autostrăzii A1, dar anunţă investiţii de miliarde de euro în sute de kilometri de drumuri.

Până în 2013 ar trebui să avem încă 220 de kilometri de autostradă, pe langă cei 243 de kilometri la care se lucrează în prezent, în urma unor investiţii de 5,6 miliarde de euro anunţate de Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii. Banii provin de la Uniunea Europeană, iar ministrul ne asigură că aceştia sunt deja în conturi şi aşteaptă să fie contractaţi.

Totuşi, această declaraţie vine în contradicţie cu textul unei note trimise recent de ministrul Anca Boagiu către parlament, prin care informează că anul acesta nu există fonduri nici măcar pentru unele lucrări de iluminare a părţii carosabile a autostrăzii A1.

Cel mai ambiţios program de modernizare a infrastructurii din istoria României ar trebui să fie demarat în vara acestui an. Cei 220 de km de autostradă anunţaţi ar urma să fie finalizaţi în 2013.

Nu este pentru prima dată când, la începutul anului, sunt anunţate planuri îndrăzneţe pentru lucrările de insfrastructură de interes naţional, însă Anca Boagiu susţine că de data aceasta este altfel. "Prioritatea majoră pentru anul 2011 este aceea de a demara programul de autostrăzi, iar România are la dispoziţie, pentru infrastructura de autostrăzi şi căi ferate, 5,6 miliarde de euro, bani alocaţi de Uniunea Europeană, în care intră şi contribuţia naţională, aşadar nu avem nicio problemă în ceea ce priveşte finanţarea", a precizat şefa Transporturilor, ieri, la un seminar.

Însă ministrul Anca Boagiu susţine că România duce lipsă de constructori şi drumari specializaţi. "Am constatat că atunci când trebuie să facem drumuri nu putem să le facem decât cu agricultori, nu cu drumari", a spus ministrul.

Constructorii, reticenţi la contractele cu statul

"Este deplasat să susţii că România nu are constructori spe cializaţi, dar probabil că există un interes anume pentru acordarea de contracte unor firme străine", crede Alexandru Radu, manager al Alma Construct, companie specializată în lucrări de întreţinere a drumurilor.

Acesta adaugă că drumarii români pot lucra la fel de bine ca aceia străini şi chiar mai ieftin, "însă mulţi au ajuns să se ferească de contractele cu statul, deoarece le este teamă că nu-şi vor încasa banii la timp". Cât priveşte planurile optimiste anunţate de ministrul Anca Boagiu, managerul Alma Construct spune că acestea trebuie privite cu rezervă, dacă avem în vedere experienţa anilor anteriori, "când au mai fost puse planuri pe hârtie care s-au concretizat doar parţial".

"EPISTOLĂ" CĂTRE PARLAMENT

Boagiu: Statul nu are bani nici măcar pentru un bec pe A1

Dincolo de proiectele îndrăzneţe prezentate ieri, ministrul Anca Boagiu le-a arătat parlamentarilor, luna trecută, cruda realitate: pe Autostrada Bucureşti-Piteşti, spre exemplu, şoferii vor trebui să înfrunte, în continuare, în beznă nenumăratele gropi, care se pot transforma în adevărate "capcane" ale morţii pentru cei care ar lua în serios denumirea de autostradă a drumului şi ar îndrăzni să circule cu peste 100 km/h.

"Iluminarea părţii carosabile a autostrăzii nu a fost prevăzută în proiectul de construcţie, iar costurile unei eventuale amenajări a acesteia de păşesc bugetul CNADNR (Compania Naţională pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - n.r.), aferent anului 2011, prevăzut pentru acest tip de investiţii", se precizează într-o adresă semnată de ministrul transporturilor Anca Boagiu şi transmisă Camerei Deputaţilor.

Nu doar gropile şi iluminatul vor continua să le dea bătăi de cap şoferilor care se vor aventura pe A1, ci şi câinii fără stăpân ori caii care le ies în cale frecvent. Şi asta pentru că - potrivit ministrului - CNADNR nu va înlocui gardurile furate, această atribuţie revenindu-le angajaţilor firmei de pază plătite din bani publici să le păzească de hoţi. Cât despre semnalizarea rutieră, şi ea aproape inexistentă, aceasta ar urma să fie "remediată imediat ce condiţiile meteo vor permite asta". (Antoaneta Etves)