Cinci din cele nouă contracte pentru proiectarea şi execuţia a 98 km de autostradă de pe Coridorul IV pan-european au fost semnate ieri, la aproape trei luni de la depunerea ofertelor. Cei 98 de kilometri urmează să fie finalizaţi în anul 2013.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a explicat că în următoarele două săptămâni urmează să fie parafate şi celelalte patru contracte din această rundă de licitaţie. În total este vorba de aproximativ 173 km de autostradă, iar costurile se ridică la 1,25 miliarde de euro.
"Am făcut economii, de la nouă licitaţii de autostrăzi, în valoare de 644 milioane euro, cu care vom finanţa construcţia a 71 de kilometri de autostradă. În total, vom avea 845 kilometri de autostradă, valoarea lucrărilor fiind de 5,17 miliarde euro", a spus Boagiu.
Întrebată dacă nu este prea mare preţul mediu pe kilometru pentru cele cinci contracte - aproximativ 7 milioane de euro, faţă de standardele de cost de 5,9 milioane euro/km, ministrul a precizat că standardele de cost nu se referă şi la lucrări de artă (pasaje şi poduri), operaţiuni incluse în aceste contracte.
Totodată, Boagiu a menţionat faptul că prin noile contracte, constructorii nu vor putea solicita plăţi suplimentare mai mari de 10%.
Avertismentul lui Boc pentru constructori
Prezent la eveniment, premierul Emil Boc i-a avertizat pe constructori referitor la termenele de execuţie şi la calitatea lucrărilor.
"Sunteţi parteneri corecţi ai statului român şi aşteptăm respectarea întocmai a graficului de implementare şi, evident, calitatea lucrărilor să fie aşa cum aţi lucrat în alte ţări din UE", a spus premierul.
El a amintit că, pe lângă banii de la buget şi cei din fonduri europene, guvernul urmăreşte şi implementarea prin parteneriat public-privat a segmentelor de autostradă Sibiu-Piteşti şi Comarnic- Braşov.
Având în vedere proiectele aflate în derulare şi cele care urmează a fi încheiate, ministrul transporturilor a menţionat că, peste câţiva ani, România va avea 845 km de autostradă, faţă de cei 313 km câţi sunt în prezent.