O săptămână petrecută în Bavaria cu un 320d Touring poate exercita o influenţă stranie, dar evident plăcută, asupra banalei relaţii om-maşină.
La prima vedere, BMW şi romantism nu au ce căuta în aceeaşi propoziţie. Constructorul de autoturisme bavarez se mândreşte şi este recunoscut pentru excelenţa tehnică a modelelor sale. Totuşi, cu puţină grijă şi ceva mai multă determinare se poate pune la punct un cadru în care cele două să nu pară rupte din peisaj.
Am condus, la mijlocul acestei luni, pentru o săptămână, un BMW 320d Touring cu facelift pe drumurile perfecte din Bavaria, locul de baştină al maşinii negre care ne-a purtat mai întâi din Munchen până în Würzburg, apoi, înapoi, pe celebrul „Romantische Strasse” (drum romantic), către Alpi, castelul de basm Neuschwanstein şi salba de lacuri situate între capitala landului şi graniţa cu Austria.
Patru români cu multe bagaje şi o maşină break dotată cu un motor turbodiesel de 2.0 litri, din nou, teoretic, prea puţine premise pentru găsirea filonului romantic. Sau nu?
Romantische Strasse, natură şi istorie la superlativ
Romantische Strasse şerpuieşte cale de peste 350 de kilometri de la râul Main, în nord, până la Alpi, în sud. Drumul este ca o salbă pe care se înşiruiesc aproximativ treizeci de oraşe, orăşele, burguri medievale şi sate desprinse parcă din poveşti.
Trebuie să treci pe acolo, ca să te convingi că obiectivele promovate de pliantele turistice (multe dintre ele reprezentate de peisaje care fie îţi taie respiraţia, fie îţi induc o stare de bine absolut) se prezintă chiar mai seducător decât în fotografii.
În total, cu drumul de legătură de la aeroport şi până la startul propriu-zis al aventurii noastre (Würzburg, oraş în care se găseşte minunatul palat realizat de Balthasar Neumann, aflat pe lista monumentelor protejate de UNESCO), scurtele, dar desele escapadele pe drumeaguri lăturalnice şi odihnitorul itinerar rostuit pentru vizitarea lacurilor de smarald (Kochelsee, Walchensee, Forggensee, Ammersee, Starnbergersee şi Tegernsee), am parcurs peste 1.300 de kilometri. Cu nici două plinuri.
Noul 320d Touring, care, la drept vorbind, nu diferă foarte tare de precedentul, a primit fără probleme patru pasageri şi, cu ceva emoţii, toate bagajele acestora. Întrucât am înnoptat mereu în alt hotel, pensiune sau fermă, exerciţiul din fiecare dimineaţă prin care ne îngrămădeam valizele în portbagaj a devenit tot mai lesnicios, pe măsura trecerii zilelor.
Altfel, ar fi prea puţine de reproşat maşinii. Echipat cu toate opţionalele care îi pot trece cuiva prin minte (mai puţin trapa de sticlă), BMW-ul a asigurat, evident, un microclimat ideal unei călătorii de o asemenea anvergură. Mai ales că vremea nu a fost de fiecare dată de partea noastră. Ba chiar s-ar putea spune că a complotat cât a putut, ca să ne compromită plimbările şi pozele.
BMW-ul şi autobahn-ul, cârnatul şi berea
Despre dinamica 320-ului nu sunt prea multe de spus. Fără concurenţă în segmentul său – ar putea fi suficient. Postul de condus frizează perfecţiunea. Direcţia oferă un feedback de care aproape că uitasem, iar maneta schimbătorului de viteze etalează o precizie diabolică.
BMW-ul se lipeşte de drum şi poate rula în egală măsură fără niciun efort pe autobahn (cu 200 km/h, în timp ce computerul de bord indică un consum neverosimil de 8 l/100 km), dar şi pe serpentine, unde mănâncă pe pâine orice combinaţie de viraje.
Când am predat maşina, consumul mediu se stabilizase la 6,5 l/100 km. Aproape incredibil, având în vedere că am rulat mai tot timpul încărcaţi la maxim. Fără îndoială, această performanţa a fost facilitată şi de excelentul sistem de tip ”stopstart” din componenţa pachetului EfficientDynamics, găselniţa BMW cu ajutorul căreia sunt scăzute consumul şi emisiile, dar nu şi plăcerea de a conduce.
Pentru o vacanţă de reîncărcare a bateriilor, recomandăm călduros Bavaria. Evident, BMW-ul (oricare, există şi motociclete, pentru doritori) ar trebui să se regăsească pe lista deliciilor tradiţionale – weisswurst (cârnat), brezen (covrig) şi weissbier (bere) – care dau savoare călătoriei.
CASETA TEHNICĂ
BMW 320d Touring
- Lungime (mm) 4.527
- Lăţime (mm) 1.817
- Înălţime (mm) 1.418
- Ampatament (mm) 2.760
- Nr. locuri 5
- Portbagaj (l) 460/1.385
- Cilindree (cmc) 1.995
- Putere max. (CP/rpm) 184/4.000
- Cuplu max. (Nm/rpm) 380/1.900
- Viteză maximă (km/h) 233
- Acceleraţie 0-100 km/h (s) 7,7
- Consum mediu (l/100 km) 4,8
- Consum urban (l/100 km) 6
- Consum extraurban (l/100 km) 4,1
- Consum în test (l/100 km) 6,5
- Emisii CO2 (g/km) 128
- Preţ minim cu TVA (euro) 35.000