Dupa moartea Patriarhului Teoctist, prin august, cand opinia publica a aflat ca, in conformitate cu Statutul Bisericii Ortodoxe Romane, noul intaistatator va fi votat si de laici - printre care Marian Petre Milut, Sorin Frunzaverde sau Dorel Onaca -, s-a inrosit de furie si indignare.
Patetic au intervenit si politicienii, acesti samsari de voturi: „Lasati Biserica in pace”, „Nu va amestecati”, a fost cuvantul unei demagogii desantate. Principiul implicarii laicilor, si ei membri ai Bisericii, e vechi in Ortodoxie si coboara pana la Andrei Saguna, care a stabilit si proportia de o treime clerici si doua treimi laici in forurile electorale bisericesti.
Azi Sfantul Sinod ia in dezbatere noul Statut pentru Organizarea si Functionarea Bisericii Ortodoxe Romane si bine face pentru ca cel existent este de mult caduc: dateaza din 1949, fiind modificat in 1982, iar postrevolutionar doar in vreo doua-trei paragrafe.
Pana acum ierarhii (episcopii) erau alesi de catre Colegiul Electoral Bisericesc dintre doi sau trei candidati desemnati de Sfantul Sinod (articolul 129). Ei bine, de acum inainte alegerea candidatilor pentru slujirea, vrednicia si raspunderea de Patriarh, Mitropolit, Arhiepiscop si Episcop eparhiot se va face prin vot secret de catre Sfantul Sinod. Cu alte cuvinte, alegerile nu vor mai fi la mana laicilor, ci strict a Sfantului Sinod, ierahii nemaifiind alesi prin votul cine stie a caror politicieni, gen Milut sau Onaca. Un gest firesc, care se petrece si in alte tari ortodoxe precum Grecia si Rusia.
Implicarea laicilor nu va disparea - asa cum repede vor sari unii sa spuna. In cadrul unei sedinte consultative, membrii clerici si mireni delegati in Adunarea Nationala Bisericeasca pot completa lista de candidati propusa de Sfantul Sinod, prin vot deschis, cu 1-2 nume.
Modificarile aduse statutului sunt foarte importante nu doar pentru ca redau deplin Sfantului Sinod autoritatea canonica, ci si pentru ca simplifica birocratia existenta. Pentru alegerea unui ierarh nu vor mai exista delegatii- mamut de sute de oameni. In plus, „isi vor da cu parerea” laicii din zona pentru ca ce treaba aveau - ca pana acum - sa zicem cei din Oradea cu alegerea unui episcop la Husi?
Modificarile radicale, dar si suflul nou adus de PF Daniel ma obliga sa-l citez pe un amic: „In sfarsit avem si noi Patriarh”.