Designerii români au adus o notă de cultură vestimentară est-europeană în cadrul Săptămânei Modei de la Berlin.
Prezenţa echipei ”Romanian Designers” - Alina Botea, Lucian Broscăţean, Mihaela Glăvan, Andreea Muşat, Irina Schrotter, Angela Vasiliu- şi a celor şapte firme româneşti care activează în domeniul modei - Arts & Business Today, Concept Fabrica, Confecţii Integrate Moldova, Laura Lazăr Fashion, Ligia’s Accessories, Minette, Sepala Investment - la Săptămâna Modei de la Berlin a avut un ecou puternic şi favorabil în presa internaţională.
”Renumită ca fiind ostentativă de la căderea comunismului, în 1989, şi până în prezent, când designerii lipsiţi de simţul culorii au folosit nuanţe lipsite de gust în încercarea de a atinge zona haute couture, moda românească a dovedit la Berlin că s-a maturizat”, a scris Associated Press. La maturitate
Colecţiile prezentate de români în cadrul Săptămânei Modei de la Berlin au emanat acea maturitate dată de studiul în domeniu şi, nu în ultimul rând, de experienţă şi s-au remarcat prin stilul plin de culoare şi totodată accesibil care le face vandabile şi pe pieţele din Occident, atât de selective atunci când vine vorba despre modă.
Jurnaliştii de specialitate au remarcat prezenţa Irinei Schrotter în cadrul evenimentului, căreia îi recunosc experienţa de peste 20 de ani în domeniul creaţiei vestimentare, dar despre care spun că nu s-a lăsat cuprinsă de blazare, fapt dovedit şi prin această ultimă colecţie prezentată la Berlin. Compusă din rochii şi fuste negre cu franjuri, jachete fluide din velur sau piele cu pliuri, în combinaţie cu jerse negru sau ciocolatiu, colecţia Irinei Schrotter a suscitat interesul celor prezenţi în capitala germană.
”Am încercat să îmbrac femeia aşa cum mi-ar plăcea să mă îmbrac eu însămi”, a declarat designerul jurnaliştilor de la Associated Press.
Publicaţia germană ”Der Tagesspiegel” acordă un spaţiu amplu prezentării româneşti de la Berlin şi mai ales Irinei Schrotter căreia îi apreciază, pe lângă talentul de designer, rezistenţa pe piaţa românească a modei, care după Revoluţie a fost nu de puţine ori asemănată unui teren mlăştinos. Nu mai suntem o specie ”curioasă”
”Restul lumii încă ne percepe pe noi, est-europenii, ca pe ceva curios, ciudat şi până acum nici noi nu ne-am străduit foarte mult să demonstrăm că avem mult mai multe de oferit decât câini vagabonzi, sărăcie şi ţigani”, a declarat Schrotter pentru ”Der Tagesspiegel”, subliniind că prezentarea celor şase nume româneşti de miercuri seară, de la Bebel Platz din Berlin este o bună ocazie pentru schimbarea percepţiei Occidentului asupra Estului Europei.
”Alice în Ţara Minunilor” a inspirat colecţia designerului Andreea Muşat, în timp ce abstractul a fost muză pentru Lucian Broscăţean, acesta din urmă primind un important credit din partea jurnaliştilor de la Reuters.
Broscăţean, printre favoriţi
Tânărul designer clujean Lucian Broscăţean şi-a inspirat colecţia din spaţiul deschis, pe care l-a imaginat precum povestea unui personaj care îşi doreşte să evadeze din acest mediu deloc confortabil, văzut ca un ” Enclosed Garden”. Astfel, colecţia lui Broscăţean s-a remarcat prin amestecul de familiaritate, nonconformism şi spaţiu deschis, construite din explorarea volumelor, a siluetelor neobişnuite şi a texturilor alternante.
”Păstrând încă amintiri ale vieţii din perioada comunistă, designerul Alina Botea a creat o colecţie plină de culoare, o fuziune fantastică de accente retro ale anilor 60 şi stilul since-fiction”, apreciază jurnaliştii de la Euronews. Designerul în vârstă de 38 de ani a folosit pentru articolele sale vestimentare culorile tari – verde şi roz - dar şi tonuri de gri şi ciocolatiu, pe care le-a combinat în imprimeurile cămăşilor de mătase, ale rochiilor sau ale pantalonilor scurţi.
Printre cei şase designeri prezenţi la Berlin Fashion Week s-au aflat şi două creatoare de încălţăminte care se bucură deja de renume în România. Este vorba despre Angela Vasiliu, de al cărei nume se leagă, din 2006, cel al brandului ”Papucei” şi Mihaela Glăvan, designerul din spatele mărcii ”Sepala”. Prezente pe scena de la Berlin cu două linii de încălţăminte care emană îndrăzneală şi un acut simţ artistic, cele două creatoare au obţinut aprecierea publicului.
Show-ul Stephan Pelger, printre cele mai aşteptate
Celor şase nume anunţate şi grupate de organizatori în categoria ”Romanian Designers” li se va alătura, astăzi, şi Stephan Pleger, designer cu notorietate în moda românească. El îşi va prezenta colecţia de toamnă-iarnă 2011/12 "Eisblumen" ("Flori de gheaţă"), inspirată din cristalele de gheaţă, dar şi din materiale luxoase precum caşmir, organza, blană de vulpe argintie şi mătase. În vârstă de 31 de ani, Stephan este român cu părinţi de origine germană. A studiat la Institutul de Modă din Viena şi, de-a lungul carierei, a lucrat pentru mai mulţi designeri internaţionali, pentru ca, în cele din urmă, să se stabilească şi să creeze la Bucureşti, căruia continuă să îi recunoscă renumele de ”Micul Paris”. Aici, spune el, ”interesante nu sunt doar femeile cu portofele generoase, ci şi acelea cu mai puţină dare de mână, dar care păstrează simţul estetic la standarde înalte”.
Berlin Fashion Week, primul eveniment din sezonul defilărilor de modă, se desfăşoară în capitala Germaniei în perioada 18-23 ianuarie 2011. Defilarea designerilor români a avut loc pe 19 ianuarie, în seara de deschidere a Mercedes Benz Fashion Week Berlin (MBFWB), iar azi, urmează prezentarea creaţiilor semnate Stephan Pelger.
Succes 100% românesc
Pentru spectacolul de modă de miercuri seară de la Bebel Platz din Berlin au fost prezente pe podium 30 de modele din România, cărora li s-au adăugat trei stilişti, Maurice Munteanu, Ovidiu Buta şi Marian Pălie, şi make up artistul Alexandru Abagiu într-o echipă în întregime românească.
”Succesul pe care noi l-am obţinut la Săptămâna Modei de la Berlin înseamnă că industria textilă românească s-a orientat corect şi şi-a crescut eşalonul creativ. Astfel, am reuşit să demonstrăm că moda românească este de nivel internaţional”, a declarat Irina Schrotter pentru Evenimentul zilei.
Într-o sală care în 10 minute a devenit practic neîncăpătoare pentru presa internaţională de modă şi pentru restul invitaţilor, designerii români au reuşit să umple de viaţă austeritatea prusacă de la Berlin.
”Defilarea modelelor a durat aproximativ 26 de minute – mult pentru un show de modă”, povesteşte Irina Schrotter. ”Dar, după primele 2 minute, întreaga asistenţă a început să se comporte ca la tenis, să urmărească în tandem modelele de pe scenă şi să noteze. Niciun membru al presei de modă nu s-a ridicat, după obicei, înainte de sfârşitul spectacolului, iar finalul încununat de aplauze îndelungate este dovada reuşitei repurtate de noi la Berlin”, mai spune Irina Schrotter. Tot ea subliniază, nu fără o urmă de regret că, şi în cazul modei, ”este nevoie să demonstrăm că suntem buni internaţional pentru a fi recunoscuţi în ţară”.
”Am reuşit să demonstrăm nu numai că există o şcoală de modă românească, dar am reuşit să obţinem această confirmare într-un singur show de modă” – Irina Schrotter, designer.