Ministrul transporturilor îi lasă pe americani să decidă asupra a jumătate din proiect: cu banii lor sau alt constructor.
Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, le-a propus ieri oficial americanilor de la compania Bechtel să facă jumătate de autostradă pe banii lor sau să „ne elibereze de contract“ pentru kilometrii de la Braşov la Târgu-Mureş. Dacă şi când vom avea autostradă pe această porţiune depinde de decizia Bechtel. Între timp, Ministerul Transporturilor trebuie să fie sigur că lucrurile merg ca unse la exproprieri, mutări de utilităţi şi finanţare, pe porţiunea Câmpia Turzii - Gilău, dacă vrea ca la finalul anului să dea în folosinţă circa 42 de kilometri. De la întâlnirea cu Michael Adams, şeful americanilor pe partea de lucrări civile, Berceanu a obţinut renunţarea la plata avansului în acest an. În 2009, ministerul va depune în contul americanilor sume lunare mai mici, dar cu o continuitate mai mare. De la semnarea contractului, au plecat de la buget către Bechtel, la începutul fiecă- rui an, circa 150 de milioane de euro drept avans.
Cei 42 de kilometri de pe tronsonul Câmpia Turzii - Gilău ne vor costa în acest an circa 291 de milioane de euro. Alţi 10 kilometri, de pe acelaşi tronson, vor fi finalizaţi în primele luni ale anului viitor. Berceanu a declarat, ieri, că Bechtel va primi de la stat în acest an peste 432 de milioane de euro, la care se adaugă alte sume ce vor fi stabilite ulterior pentru construcţia a 18 kilometri din tronsonul 3C (Suplacu de Barcău - Mihăileşti). După stabilirea bugetului, ministerul va începe şi plata restanţelor către americani, în valoare de peste 141 de milioane de euro.
Berceanu a anunţat, în urmă cu două zile, după vizita la şantierul americanilor de pe tronsonul 2B, că realizarea porţiunii de autostradă de la Câmpia Turzii la graniţa cu Ungaria va scoate de la bugetul de stat circa 2,4-2,5 miliarde de euro, peste valoarea contractului de realizare a întregului proiect de infrastructură.