Benzina, produs de lux

Chiar şi la maxim istoric, benzina noastră e cea mai ieftină din UE. Dar avem printre cele mai mari tarife raportat la venituri

Preţul benzinei şi cel al motorinei au ajuns la valori exasperante pentru şoferi, trecând pentru prima dată în istoria recentă de 6 lei pe litru chiar şi pentru benzina de calitate mai slabă. De aici, efectele în lanţ pentru toată economia. Culmea este că, fix la maximul istoric al preţului benzinei, suntem ţara cu cei mai ieftini carburanţi din Uniunea Europeană. Datele Comisiei Europene arată că preţul mediu al unui litru de benzină euro-super 95 în România era, pe 13 august, de 1,28 euro, următoarele pe listă fiind Bulgaria, cu 1,298 euro pe litru, şi Cipru, cu 1,35 euro. Cele mai mari preţuri din Uniune erau în Suedia, 1,83 euro pe litru, Italia, 1,81 şi Grecia, 1,77. Benzina ieftină arde mai tare la buzunar Un alt paradox, de data aceasta în sens invers, este că benzina cea mai ieftină din Europa ne arde la buzunar cel mai mult. În clasamentul "Pain at the pump" realizat de Bloomberg, care măsoară ce procent din venituri trebuie să plătească locuitorii pentru un galon de benzină (3,785 litri), România e pe locul 11 din 60 de ţări. Este nevoie de 24% din veniturile zilnice ale unui român pentru a cumpăra această cantitate. Asta înseamnă, dacă ne raportăm la o lună de 22 de zile lucrătoare, că ne permitem 346 de litri de benzină, faţă de 520 în Polonia, 693 în Cehia, sau 1.632 în Suedia, ţara cu cel mai mare preţ al benzinei din UE. Topul Bloomberg a fost făcut pe baza datelor din perioada 9-23 iulie. Pe primele locuri apar tocmai ţări cu preţuri mici ale carburanţilor, care sunt însă scumpi raportat la venituri. Între ele sunt Nigeria, Pakistan şi Indonezia, toate trei cu preţuri ale benzinei mai mici de 4 lei pe litru. La polul opus se află ţări cu rezerve uriaşe de petrol şi cu carburanţi subvenţionaţi, precum Kuwait sau Emiratele Arabe Unite, Statele Unite ale Americii, unde sunt taxe mici, şi ţări foarte bogate, ca Luxemburg sau Elveţia. Problema reală Aşadar, nu se poate spune că avem o problemă cu preţul carburanţilor, ci doar cu faptul că suntem săraci, ceea ce face ca majoritatea produselor să fie scumpe raportat la veniturile medii. Şi, posibil, cu faptul că facem parte din UE, care impune taxe mari la produsele petroliere.