Benzina de la supermarket

In Romania se vor inmulti benzinariile detinute de supermarketuri.

Ceea ce in Occident este deja o obisnuinta la noi este abia la inceput. Este vorba despre benzinariile care apartin marilor retaileri si sunt amplasate in apropierea parcarilor acestora.

In Romania este o singura astfel de benzinarie, in Bucuresti, si apartine lantului Carrefour. Deschisa in 2002, aceasta a ramas singura pe piata, insa companiile petroliere si lanturile de supermarketuri sunt decise sa profite de oportunitatea de a intra in aceasta afacere.

Carrefour - singura pe piata

Marian Badescu, manager intretinere Carrefour Militari, ne-a spus ca, la nivelul Carrefour Romania, s-au purtat discutii pentru a mai fi deschise si alte benzinarii in reteaua de la noi.

In benzinaria din Militari, Rompetrol furnizeaza benzina la un interval de maximum o luna pentru cele trei rezervoare de cate 80.000 litri fiecare, disponibile pentru cele trei produse comercializate in benzinarie.

„Pe luna se consuma cam 160.000 de litri, iar cele mai vandute produse sunt motorina Euro 4 si Euro Plus fara plumb”, a spus Badescu.

La benzinaria Carrefour Militari, benzina Euro Plus fara Plumb costa 3,34 lei, motorina Super Euro costa 3,05 lei, iar Premium Plus costa 3,36 lei. „Politica de preturi este a noastra, nu e negociata cu Rompetrol, iar pentru clienti am avut si promotii cum ar fi bonuri de benzina date celor care faceau cumparaturi de valoare mai mare de

1,5 milioane de lei vechi”, afirma Badescu. Contractul cu Rompetrol se prelungeste anual, „daca nu sunt probleme”, iar din 2002 Carrefour a lucrat numai cu compania petroliera romaneasca.

Clientela fidela

Managerul Carrefour spune ca sunt si clienti care vin doar pentru a alimenta de la benzinaria Carrefour, nu doar pentru magazin. Zilele cele mai aglomerate la benzinarie sunt vineri si sambata, cand alimenteaza, in medie, 200 de clienti.

Mariana Dinica, 31 de ani, spune ca este a doua oara cand alimenteaza de la benzinaria magazinului si ca este o idee excelenta amplasarea pompelor langa supermarket.

„Mie imi ofera garantie numele Carrefour, din acest motiv alimentez de aici”, afirma Mariana Dinica. Sorin Ignat, 37 de ani, ne-a spus ca nu a avut niciodata probleme cu benzina de la supermarket si ca alimenteaza des de la ei. „Nu stiam ca e de la Rompetrol, iar preturile sunt mari, ca peste tot”, a adaugat el.

MOL ia in calcul tendinta

„In Europa si in tarile care au aderat recent la UE exista o noua tendinta - supermarketurile si hipermarketurile isi deschid benzinarii. Combustibilii pe care acestea ii comercializeaza sunt mai ieftini, dar nu reprezinta branduri de calitate”, ne-a spus Zsolt Szalay, CEO MOL Romania.

In Romania, alimentarea in cadrul hipermarketurilor nu a devenit inca un fenomen important, dar nu este exclusa o astfel de tendinta si in Romania in viitor, crede Szalay, adaugand ca MOL ia in considerare acest lucru pentru piata din Romania. Directorul executiv MOL Romania a mai spus ca, in Ungaria, aproape 60% dintre hipermarketuri au benzinarii proprii, iar in Slovacia - 30%.

„In aceste tari se asteapta ca hipermarketurile sa castige o cota de piata semnificativa, intre 15% si 30%, iar in Franta cota de piata detinuta de hipermarketuri depaseste 50% deoarece numai o singura retea de hipermarketuri (n.r., - Carrefour) are peste 1.300 de benzinarii, fiind al doilea retailer petrolier de pe piata”, spune el.

Micii benzinari vor la supermarket

Benzinarii particulari vor negocia cu supermarketurile posibilitatea de a intra in parteneriat pentru deschiderea de benzinarii in apropierea lanturilor de magazine. Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari din Romania, ne-a declarat: „Ne gandim de mult la aceasta asociere si vom avea intalniri cu toti retailerii din tara cu care vom negocia aceasta posibilitate de afacere”.

El spune ca piata este neexploatata inca, mai ales ca „supermarketurile sunt locuri unde clientela vine in numar foarte mare”. Tache a amintit ca in Germania sunt minibenzinarii care pot fi mutate in functie de zona preferata, mai ales ca „acum tehnologia nu mai restrictioneaza plasarea benzinariilor la o anumita distanta de spatiile publice”.

In Romania mai sunt acum 410 benzinarii particulare, dupa ce numarul lor maxim a fost de 468. „Patronii de benzinarii care au si alte afaceri vor rezista, dar in urmatorii ani vor mai ramane sub 200 de benzinarii particulare”, spune Tache.

Servicii

Carrefour nu castiga doar din retail

La nivel international, serviciile conexe oferite de lantul Carrefour sunt Carrefour Assurances (asigurari), Carrefour Services Financiers (servicii financiare), Carrefour Cartes Cadeaux (solutii pentru cadouri), Voyajes Carrefour (agentie de tursim) sau Carrefour Spectacles (bilete la evenimente). Reteaua Carrefour Romania are opt hipermarketuri (din care cinci in Bucuresti).

Carrefour Romania a avut in 2006 vanzari cu 39% mai mult fata de 2005. Clientii nu sunt deranjati ca nu alimenteaza de la o companie petroliera, ci de la un retailer, daca ei pierd mai putin timp intre magazin si benzinarie.

Potrivit unui sondaj al „The Boston Consulting Group”, maghiarii (89%) si slovacii (92%) cred in calitatea combustibilului de la statiile din hipermarketuri. Ei spun ca benzina de la magazin este la fel de buna ca aceea de la statiile speciale. Putini romani (18%) spun ca nu ar folosi combustibilul din aceste statii.

Moda printre vecini

                            Nr. de  Supermarketuri                 Supermarketuri cu benzinarii Ungaria Tesco                                  60                                                                40 Metro                                   13                                                                  3 Auchan                               10                                                                  8 Cora                                      7                                                                  1

Slovacia Tesco                                 32                                                                   8 Metro                                     5                                                                   5 Hypernova                          21                                                                  4 Carrefour                              4                                                                   2

Sursa: The Boston Consulting Group