Daca Papa Ioan Paul al II-lea s-a facut cunoscut drept un adept al ecumenismului, indemnand la dialog, succesorul acestuia in scaunul pontifical, Benedict al XVI-lea, urmeaza linia conservatoare a Vaticanului.
Papa si-a reproclamat infailibilitatea si suprematia mondiala asupra crestinilor.
Lumea crestina este zguduita de un nou scandal. Printr-un document al Congregatiei pentru Doctrina Credintei dat publicitatii marti, Vaticanul anunta ca Biserica Romano-Catolica este adevarata Biserica a lui Christos, comunitatile protestante neputand fi numite biserici, iar bisericile ortodoxe sunt „particulare”. Sub pontificatul lui Benedict al XVI-lea, al 265-lea papa si primul papa german dupa 482 de ani, Biserica Catolica revine la rigorism.
Angajamentul ecumenic „nu inseamna ca Biserica Catolica renunta la convingerea ca este unica si adevarata Biserica a lui Christos”. Bisericile orientale (ortodoxe) care nu il recunosc pe Papa drept urmas al lui Petru sufera de „o lipsa” si nu sunt decat „biserici particulare”, in timp ce „comunitatile protestante”, care dezvolta o alta conceptie, „nu pot fi numite Biserici”, se spune in acelasi text.
Invrajbeste crestinatatea Reactiile nu au intarziat sa apara. Bisericile protestante, dar si Consiliul Ecumenic al Bisericilor (CEB), care reuneste peste 300 de comunitati crestine, au criticat pozitia Vaticanului.
Si Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, Teoctist, a declarat pentru Medifax : „Am ramas de-a dreptul uimiti de o asemenea declaratie, care invrajbeste intreaga crestinatate. Acest lucru nu-l bucura pe Dumnezeu, care este Parintele nostru. Poate se vor ivi raze ale ratiunii si ale scrierilor fratilor din bisericile celelalte, sa gasim totusi solutii si sa nu cadem in haos. Deocamdata, fiind asa de brutala declaratia, e greu de gasit o cale pentru continuarea dialogului cu Biserica Catolica, de vreme ce chiar nu te recunoaste ca Biserica, ci doar ca pe ceva particular. Nu are sens”.
P.F. Teoctist a mai declarat ca ierarhii ortodocsi se asteptau ca urmasul Papei Ioan Paul al II-lea sa continue lucrarile acestuia si si-a exprimat convingerea ca Vaticanul va veni cu argumente care sa salveze situatia creata.
„Noi suntem sfinti, voi, oi ratacite” Prea Sfintitul Calinic, Episcopul Argesului si Muscelului, a declarat pentru „Evenimentul zilei de duminica”: „Vorbim de cele doua Biserici surori, Catolica si Ortodoxa, este greu sa intelegi ca ele sunt egale si ca doar Iisus este Capul Bisericii? N-as crede ca Inaltul Prelat nu stie Teologie. Ne asteptam ca urmasul Papei Ioan Paul al II-lea sa continue dezghetarea dialogului intre catolici si ortodocsi si sa nu se multumeasca doar cu afirmatia ca Biserica Romei este cea adevarata. Adica, noi suntem sfinti, deja in gradina lui Dumnezeu, voi ceilalti, niste rataciti, oi pierdute.
Tocmai pentru oile pierdute a venit Iisus, nu pentru cei drepti, cocotati pe spinarea lui Iisus, laudandu-se cu darurile lui Dumnezeu si dispretuind pe ceilalti. Ne asteptam ca Biserica Romei sa fie intelegatoare si sa se aplece asupra unirii in credinta, „ca toti sa fim una”, dupa porunca lui Iisus. Acum „usile dialogului” se vor inchide si zavoarele vor cadea pentru multa vreme. Astfel de atitudini si sustineri nu aduc bucurie in sanul crestinismului, si asa divizat, si nu sunt nici o buna cale pentru celelalte religii de a dialoga in spiritul increderii si iubirii lui Iisus Hristos”, a mai spus P.S. Calinic.
Teologii fata in fata Profesorul preot dr. Constantin Necula, cadru didactic al Facultatii de Teologie Ortodoxa din Sibiu, crede ca „pentru cine cunoaste bine documentele Bisericii Romano-Catolice nu este o noutate aceasta pozitie a Papei in raport cu bisericile protestante si nu numai. (...) Trebuie sa dam dovada de echilibru in cantarirea acestei declaratii, sa acceptam ca ea poate sa fie o manevra, probabil asteptandu-se reactii asemanatoare a acelora pe care o alta declaratie papala le-a nascut in lumea musulmana. Aceasta nu inseamna ca Benedict al XVI-lea nu a rostit acele cuvinte. Se incearca oare vigilenta omului lumii civilizate la astfel de atacuri la fundamentele crestine? Se cauta, prin presiune mediatica, retrezirea sentimentului religios? Riscanta intreprindere. Reiterarea unor astfel de vorbe rostite in conferinte si consemnate in documente ale Vaticanului ne obliga sa intelegem greutatea reconstructiei unitatii crestine. Poate ca pentru toti liderii de opinie, reactia publicului la aceste fraze, care pot fi scoase cu usurinta din context, ar trebui sa fie o lectie de rigoare morala. Oamenii nu au timp sa citeasca tratatele de teologie ale Papei Benedict al XVI-lea, de o admirabila rigoare lingvistica. Ei cantaresc scaparile acestea care le dovedesc ca, in esenta, anii lungi de munca in dialoguri si comisii de dialog ecumenic pot fi stersi de frisoane de superficialitate”.
IOAN PAUL AL-2- LEA
Un atlet al crestinismului
> Este primul papa care doreste o impacare cu Biserica anglicana si se roaga impreuna cu arhiepiscopul de Canterbury (1982).
> Ioan Paul al II-lea este primul papa care intra intr-o biserica luterana (1983) si primul care viziteaza Marocul, tara islamica unde vorbeste unei adunari (1985).
> Pe 13 aprilie 1986, la Roma, este primul Suveran Pontif care viziteaza o sinagoga, numindu-i pe evrei „frati mai mari”.
> Pe 15 iunie 1994, Vaticanul stabileste relatii oficiale cu statul Israel.
> Papa Ioan Paul al II-lea a avut opt intalniri cu Dalai Lama.
> Intre 7 si 9 mai 1999 vine in Romania, prima tara ortodoxa vizitata de un sef al Vaticanului. El denumeste Biserica Ortodoxa Romana „biserica apostolica, Gradina a Maicii Domnului” si anunta ca Europa respira prin doi plamani: unul catolic si unul ortodox.
CE CRED CATOLICII
„Declaratia nu jigneste credinta altora”
Reprezentantii Bisericii Catolice din Romania sustin ca punctul de vedere exprimat de Benedict al XVI-lea se adreseaza exclusiv catolicilor.
Daca majoritatea bisericilor crestine s-au aratat ingrijorate de noua directie pe care a imprimat-o Bisericii Catolice de cand a ajuns Suveran Pontif Benedict al XVI-lea, in lumea catolica domneste calmul. „Mai intai trebuie precizat ca e vorba de o declaratie care se adreseaza catolicilor si exprima ca atare credinta lor.
De altfel, toate Bisericile si comunitatile bisericesti isi precizeaza credinta lor in diferite documente sau marturisiri de credinta. Documentul vine, asadar, sa lamureasca, sa clarifice si sa dea raspuns „interpretarilor eronate care trezesc perplexitate si dubii” in randul catolicilor.
O lectura atenta a documentului arata ca nu se spune nimic nou. Se expune si explica, in rezumat, pozitia deja sustinuta pana acum de Biserica Catolica. Reactiile pe care le-a trezit documentul se reduc la doua. In primul rand, s-a spus ca declaratia jigneste credinta altora.
S-a precizat deja ca documentul se adreseaza catolicilor. Nimeni nu este obligat sa creada ceea ce cred catolicii. Cu siguranta, si pentru catolici sunt multe doctrine in celelalte credinte in care nu se regasesc si cu care nu sunt de acord. Pentru aceasta insa nu se simt jigniti. Suntem chemati sa luam act de acele credinte si sa-i respectam pe oameni in ceea ce cred.
In al doilea rand, s-a subliniat ca documentul risca sa ingreuneze dialogul ecumenic. Ecumenismul nu presupune uniformizare, ci a ne regasi in diversitate.
Inseamna inainte de toate a ne cunoaste propria credinta si apoi pe a celorlalti; a vedea punctele comune, constienti fiind de diferente. Documentul expune ceea ce din punct de vedere catolic ne separa de ceilalti, dar acest lucru nu limiteaza dialogul, ci, din contra, il favorizeaza: orice dialog presupune claritate asupra pozitiilor fiecaruia”, ne-a declarat parintele Cornel Cadar, responsabil de relatia cu mass-media a Episcopiei Romano-Catolice din Iasi.