BBC atacă Al-Jazeera

Prestigioasa instituţie britanică va lansa, pe 11 martie, primul său post TV în Orientul Mijlociu.

BBC World Service va lansa, pe 11 martie, un nou post de ştiri pe aglomerata piaţă din Orientul Mijlociu. Controversatul BBC Arabic, care a trebuit deja să înfrunte acuzaţiile că este doar o unealtă britanică de politică externă, va concura cu faimosul Al-Jazeera, la zece ani după ce precendenta încercare a BBC de a se „stabili“ în regiune a eşuat. Nigel Chapman, directorul „ramurii“ World Service a radioteleviziunii publice britanice, a declarat pentru „The Guardian“ că BBC Arabic va transmite iniţial doar 12 ore pe zi, urmând să intre, până în vară, în regim 24/7. Urmează BBC Persian BBC speră că cei peste 70 de ani de transmisiuni radio în Orientul Mijlociu din „CV-ul“ său o vor ajuta să se impună în una dintre cele mai competitive pieţe media din lume. În total, există peste 500 de posturi prin satelit în această regiune, iar rivalii BBC spun că dedicaţia televiziunii pentru o imparţialitate sobră ar putea fi un atu, dar şi un impediment în încercarea sa de a ieşi în evidenţă.

„De fiecare dată când facem studii de audienţă independente, ne impresionează cât de bine privit este BBC după 70 de ani de transmisiuni în arabă şi că oamenii fac o distincţie precisă între ce face BBC şi ce face guvernul britanic, prin politica sa externă“, a spus Chapman.

World Service pare să fi dovedit pe parcursul celor 75 de ani de existenţă că, deşi statul englez are un cuvânt de spus în privinţa direcţiei pe care o iau banii, nu se implică în conţinutul editorial. Plătit de contribuabilii britanici, serviciul de 32 de milioane de euro pe an va inaugura un mare pas strategic, o dată cu lansarea BBC Arabic.

Postul este primul dintr-o serie de astfel de operaţiuni pregătite pentru următorii câţiva ani, în timp ce World Service continuă să se adapteze la schimbările de obiceiuri în consumul de media. Spre sfârşitul acestui an, divizia va lansa BBC Persian, care va transmite în idiomul Farsi. Dacă Războiul din Golf (1991) a fost însoţit de o schimbare „seismică“ pe piaţa televiziunilor de ştiri cu program continuu, prin apariţia CNN, iar Războiul din Irak (2003) a prilejuit evoluţia rapidă a influentului Al-Jazeera, bătălia ştirilor transmise la nivel global intră, odată cu lansarea BBC Arabic, într-o nouă fază.