Bărbatul român: familistul care îşi trimite femeia la cratiţă
- Adam Popescu
- 19 septembrie 2008, 10:00
Într-o lume modernă, în care bărbaţii tineri europeni întârzie să se maturizeze, cei din ţara noastră conduc în topul conservatorilor.
Vă doriţi un bărbat familist, dar care să vă pună să creşteţi singură copiii şi să vă trimită la cratiţă? Alegeţi un român. Vreţi poate un egocentric, care se iubeşte mai mult pe sine, prietenii şi jobul? Atunci este de preferat să vă orientaţi către un neamţ, olandez sau spaniol. Visaţi la un bărbat care să fie sufletul petrecerilor, relaxat, care vrea să se căsătorească, dar abia peste 10 ani? Un turc, un spaniol sau un polonez reprezintă atunci răspunsul.
Pe bărbatul modern, care să vă considere egala lui şi care doreşte să se implice activ în creşterea propriilor copii îl găsiţi mai ales în Franţa, în Suedia sau în Norvegia. Sintetizând, femeile din Europa trebuie să aleagă între un pachet de muşchi, un portofel gros sau o inimă bună. Bărbaţii cu vârste între 25 şi 39 de ani îşi creează modelele proprii de masculinitate, care se potrivesc timpurilor moderne, iar vieţile lor sunt din ce în ce mai complexe, potrivit celui mai amplu studiu cu privire la bărbaţii tineri, făcut public ieri de Discovery Networks EMEA. Peste 12.000 de bărbaţi din 15 ţări, dintre care 1.083 de români, au fost implicaţi în studiu. Vor copii, dar nu doresc să-i crească
Bărbaţii români sunt cei mai conservatori dintre europeni, familiş ti şi dornici să-şi susţină financiar casa. Studiul arată că şapte din zece români se încadrează în tipologia „Bărbatul tradiţionalist, tată de familie“. Acesta reprezintă cel mai numeros grup, care acoperă 72% dintre tinerii din ţara noastră. România este urmată de Turcia - 29% , Italia - 28%, Polonia - 25% şi de Marea Britanie - 24%.
În acelaşi timp, tinerii români sunt şi cei mai stresaţi şi apăsaţi de obligaţiile pe care le impune societatea modernă. Bărbaţii care se încadrează în această categorie în România îşi doresc o familie şi copii, dar nu vor neapărat să se implice în creşterea lor. Doar 46% dintre respondenţi sunt de părere că „este mai important ca tatăl să ofere sprijin emoţional copiilor, decât sprijin financiar“. Implicarea maximă în casă: schimbarea unui bec
„Bărbatul tradiţionalist, tată de familie“ ţine la obiceiuri şi tradiţ ii atunci când vine vorba despre rolul de părinte şi de partener. Se simte responsabil pentru familia lui. El consideră că este de datoria sa să aibă grijă de rudele apropiate, astfel încât de multe ori îşi concentrează atenţia asupra acestora. Este, de asemenea, foarte tradiţionalist când vine vorba despre rolul femeii în societate: după părerea sa, femeile nu ar trebui să se ducă la serviciu, ci ar trebui să-şi dedice viaţa familiei şi creşterii copiilor.
Acest tip de bărbat este foarte mândru de rolul său de cap de familie şi nu simte nevoia să se implice în activităţile casnice de zi cu zi. În opinia sa, curăţenia şi bucătăria sunt strict responsabilitatea femeilor. Acest tip de bărbat nu va refuza însă niciodată femeia atunci când îl va ruga să repare ceva prin casă, să schimbe becurile sau să bată cuie.
„Tradiţionalistul“ vrea însă să aibă şi o reputaţie profesională foarte bună. Pentru a-şi putea menţine locul de muncă, el renunţă de multe ori la vacanţe, lucrează mai mult de zece ore pe zi şi chiar în weekend. Pentru el nu este suficient să fie bun în ceea ce face. El vrea să fie perfect. Egoul acestui bărbat reprezintă o altă sursă de stres.
Pentru că îl forţează în mod constant să se perfecţioneze şi să stabilească obiective personale din ce în ce mai ambiţioase. Ţara noastră are cei mai puţini reprezentanţi pe segmentul „bărbatul modern, interesat de toate“ dintre toate ţările incluse în studiu. Doar 12% dintre români aparţin acestui segment. Cei mai mulţi reprezentanţi se găsesc în Suedia şi Franţa (Suedia - 57%, Franţa - 42%), urmate de Norvegia - 44%, Polonia - 48% şi Rusia - 36%.
TIPOLOGII
Femeile de azi au curajul să critice în pat
Studiul Discovery a pus în lumină şi o serie de teme comune tinerilor cu vârsta cuprinsă între 25 şi 39 de ani. Astfel, bărbaţii tineri întârzie să se maturizeze şi decid să se însoare cât mai târziu. Ei trec adesea mult peste 30 de ani înainte de a cumpăra o casă sau de a face un copil. Statutul de tată este atât de important pentru ei, încât amână decizia de a avea un copil până târziu, mai exact până în momentul în care sunt pregătiţi din punct de vedere financiar şi emoţional. Din ce în ce mai mulţi manageri realizaţi părăsesc camerele de consiliu, pentru ca mai apoi să meargă să doarmă în paturile supraetajate din casele părinţilor.
Pe de altă parte, femeile vor bărbaţi puternici şi dominanţi, care să fie în acelaşi timp sensibili şi deschişi. Astăzi fiecare aspect al unei relaţii trebuie discutat, inclusiv cel referitor la sex. Pentru unii bărbaţi egalitatea în dormitor îi face mai conştienţi de performanţele lor, din moment ce femeilor le este tot mai puţin frică să ceară mai mult, să se plângă, ba chiar să critice în pat. Bărbaţii tineri din România sunt în topul trei al tuturor ţărilor în ceea ce priveşte importanţa egalităţii într-o relaţie. Mai mult decât atât, cu excepţia Italiei, mai mult de jumătate dintre bărbaţii tineri din Europa au recunoscut că sunt conştienţi că nu au grijă de sănătatea lor atât cât ar trebui. Deşi se îngrijorează mai mult pentru sănătatea lor nu înseamnă neapărat că vor bea mai puţin. STRES Nemţii - egocentrici, turcii - neimplicaţi
Experţii Discovery Channel i-au clasificat pe bărbaţi în patru tipologii: bărbatul tradiţionalist, tată de familie; bărbatul modern, interesat de toate; bărbatul egocentric şi bărbatul neimplicat şi relaxat.
> „Bărbatul tradiţionalist, tată de familie“ (în medie 26%) este familist, tradiţionalist şi are o perspectivă conservatoare asupra rolului lui în familie şi în societate. Cel mai reprezentativ segment este în ţara noastră (72%).
> „Bărbatul modern, interesat de toate“ (în medie 34%) are o viziune modernă asupra rolului sexelor, fiind capabil să jongleze cu numeroase angajamente. Suedia este în topul clasamentului (57%), urmată de Franţa (42%). În România, acest segment reprezintă 12%.
> „Bărbatul egocentric“ (în medie 26%) pune propria persoană mai presus de relaţiile în care este implicat. El este de părere că nu e încă pregătit să aibă o familie. Se concentrează pe sine şi pe numeroş ii săi prieteni şi cunoştinţe. Munca este importantă pentru el şi depune eforturi foarte mari pentru a menţine un echilibru între timpul petrecut la serviciu şi timpul liber. Germania ocupă primul loc în acest sens (48%), urmată de Olanda (43%). În România, acest segment reprezintă 5%.
> „Bărbatul neimplicat, concentrat pe nevoile lui“ (în medie 14%) trăieşte numai pentru ziua de azi şi nu vrea să-şi asume angajamente sau responsabilităţi serioase. În România, acest segment reprezintă 11%.