Un român de 36 de ani, însoţitor de zbor la o companie din Spania, dezvăluie din tainele unei profesii căutate mai ales de femei.
Adrian Şerban este însoţitor de bord al Air Europa, companie de zbor din Spania, şi are acest job de mai bine de opt ani. Este singurul român, de altfel, şi singurul străin care face parte din Sindicatul Independent al Însoţitorilor de Bord al Liniilor Aeriene din Spania.
Ca să ajungă într-o astfel de poziţie, a avut de înfruntat reguli care se impun doar străinilor, iar acum spune că are de luptat şi cu idelile preconcepute ale multor pasageri, care nu văd într-un steward decât un ospătar. „Stewardul nu este un ospătar“ Adrian spune că a ales meseria de steward pentru că îşi dorea să aibă un loc în societate care să-l satisfacă. „Am plecat din România în Spania, iar aici puteai obţine un loc de muncă numai în domeniul în care solicitai actele şi doar în judeţul respectiv. Abia după doi ani puteai munci în toată Spania. Peste încă ceva timp îţi permiteau să lucrezi şi în alt domeniu. Puţin câte puţin am reuşit să mă apropii de acest vis“, povesteşte Adrian Şerban. El crede că meseria pe care o practică este una foarte apreciată, dar şi extrem de invidiată. „De multe ori, mă întâlnesc cu oameni care îmi spun că am un job frumos, că pot să văd locuri din toate colţurile lumii, câştig bine, nu trebuie să stau în birou şi nu am un orar definit. Însă mi-aş dori ca profesia mea să fie mai mult apreciată din punct de vedere profesional şi mai puţin din punct de vedere al vieţii pe care o duce un însoţitor de bord. Deşi oamenii nu văd asta, noi avem o responsabilitate foarte grea, aceea de a ne ocupa de siguranţa pasagerilor. Din păcate, mulţi ne tratează ca pe nişte ospătari. Stewardul nu este însă un ospătar“, spune ferm convins însoţitorul de zbor. „Eşti responsabil de viaţa pasagerilor“
Adrian a întâmpinat de multe ori probleme în zbor, însă nu s-a ajuns niciodată la o situaţie critică, cu toate că în rândul pasagerilor s-a instalat teama. „Mintea nu-ţi permite să te panichezi, pentru că eşti responsabil de viaţa pasagerilor. Cu toate acestea, nu consider că este o meserie periculoasă. Studiile ne arată că avionul este cel mai sigur mijloc de transport“, mai spune stewardul, care se întâlneşte frecvent în timpul zborului cu persoane care au atacuri de anxietate, leşină ori au crize de epilepsie.
„Noi trebuie să dăm primul ajutor, după care anunţăm echipajul, luăm megafonul şi cerem un doctor (deseori este un doctor printre pasageri - n.r.). Dacă nu există un medic, trebuie să ne ocupăm noi de caz. Una dintre situaţiile complicate a fost chiar cu un zbor de la Bucureşti spre Madrid. Cu cinci minute înainte de aterizare, o doamnă îşi pierduse cunoştinţa. Am încercat să chemăm un medic, dar nu am găsit. Atunci am încercat să o trezesc, era un zbor nocturn, nu ştiam de când este în situaţia asta, şi să o ţin fără să-şi piardă cunoştinţa din nou. Este o satisfacţie foarte mare să ştii că datorită ţie nu sa întâmplat nimic rău“, spune cu mulţumire Adrian Şerban. Nici o zi nu seamănă cu cealaltă Profesia impune un program de lucru destul de instabil. „La sfârşitul fiecărei luni, se prezintă programul lunii următoare. Fiecare sterward are câteva zile «în aşteptare». Asta înseamnă că trebuie să stai acasă sau la hotel, în funcţie de caz, şi dacă un alt însoţitor de bord are o problemă, trebuie să-l înlocuieşti“, mai spune Adrian Şerban.
Într-o lună sunt minimum zece zile libere, dar există un număr de ore care nu pot fi depăşite anual. „Dacă programările care s-au făcut în decursul anului ajung la 900 de ore de zbor cu ceva timp înainte ca anul să se încheie, nu mai poţi să zbori, dar îţi primeşti în continuare salariul de bază, fără sporuri“, mai spune însoţitorul de bord.
Pe lângă avantajele evidente, există însă şi neajunsuri: „Este foarte greu pentru un steward să-şi întemeieze o familie. De aceea, de multe ori, relaţiile sunt între însoţitori de zbor, ca şi în cazul meu: prietena mea are acelaşi job, dar la o altă companie“.
VENITURI Până la 7.000 de euro pe lună
Câştigul unui steward diferă de la o companie la alta, de la un zbor la altul, contează numărul de ore efectuate într-o lună, nivelul avut (există 12 niveluri, la fiecare doi ani treci automat la unul mai mare - n.r.), tipul de zbor (dacă este naţional sau internaţional). „Practic, există un salariu de bază, la care se adaugă diferite sporuri. Se pot câştiga lunar 2.000 de euro, dar sunt şi însoţitori de bord care au venituri de 6.000 - 7.000 de euro pe lună“, prezintă Adrian Şerban situaţia veniturilor unui steward. PAS CU PAS Cum puteţi ajunge însoţitor de bord? Cei care doresc să devină însoţitori de bord trebuie să îndeplinească, în primul rând, câteva cerinţe de bază: să aibă minimum 18 ani, Bacalaureatul luat şi să nu aibă nicio problemă de sănătate, afirmă reprezentanţii Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă din România, una dintre puţinele instituţii de la noi care pregăteşte astfel de specialişti. Este bine de ştiut că toate cursurile pregătitoare pentru a deveni steward costă peste 2.000 de euro.
Primul pas îl reprezintă cursurile teoretice, care trebuie făcute la unul dintre operatorii autorizaţi. Pentru a urma cursurile unei şcoli de specialitate, trebuie să treceţi de câteva teste: o examinare medicală, un examen la engleză şi unul la geografia României şi a Europei. Pentru a trece de aceste examene, este obligatoriu să obţineţi peste nota şapte. Dacă aţi reuşit să treceţi peste această etapă, va trebui să plătiţi aproape 1.200 de euro pentru 33 de zile de cursuri. O dată pe săptămână veţi susţine testări de verificare, la care va trebui să obţineţi tot peste nota şapte.
La finalizarea acestor cursuri, urmează 12 examene la materiile studiate, printre care: coordonare pasageri şi teoria zborului, medicină şi prim ajutor şi legislaţia aeronautică.
Abia după absolvirea acestor examene veţi face câteva cursuri pe un avion, care costă peste 400 de euro. Apoi, vor mai urma 18 ore de cunoaştere a altor aeronave şi 20 de ore de zbor, care vor mai costa încă 800 de euro.
Ultimul pas este examenul de licenţă, care costă în jur de 100 de euro şi poate fi susţinut doar la Autoritatea Aeronautică Civilă Română. „Este foarte important de ştiut că aveţi nevoie de o licenţă de zbor pentru fiecare tip de avion, iar un însoţitor de bord nu poate avea mai mult de patru licenţe“, spune stewardul Adrian Şerban, de la compania spaniolă Air Europe.
În România, salariul unui steward abia ieşit de pe „băncile şcolii“ este de 2.000 de lei, la care se adaugă diferite sporuri.