Băncile plimbă clienţii ca să nu-i refuze

Instituţiile de creditare nu-i resping „de la prima întâlnire“ pe solicitanţi, însă amână avizarea dosarelor şi cu lunile, cerând documente suplimentare. Băncile acordă din ce în ce mai greu credite de nevoi personale.

Deşi spun că oferă împrumuturi, ele au tendinţa să plimbe dosarul până când solicitantul „se satură de luat bani“. Mergând pe principiul „ce nu te omoară te face să te sinucizi“, creditorii nu recunosc că împrumuturile negarantate nu prea se mai dau, aşa că preferă să plimbe clientul timp de câteva luni după diverse acte. Faptul este confirmat şi de brokerii de credite care spun că au dosare care aşteaptă deja de două-trei luni.

Reporterii „Evenimentului zilei „au mers zilele acestea la câteva dintre băncile mari pentru a vedea cum decurge procesul de creditare. La Unicredit Ţiriac, consilierii nici nu s-au deranjat măcar să mai simuleze că sunt interesaţi să dea un credit. Angajatul băncii a scos din sertar un calculator mic „de buzunar“, a tastat repede ceva şi a ajuns la concluzia că suntem eligibili pentru un împrumut de maximum 5.000 de euro. La BCR, într- o sucursală din Capitală, nu era prea mare agitaţie. Ofiţerul de credit ne-a făcut un calcul rapid pentru un credit de 20.000 de lei şi am convenit să revenim cu documentele solicitate, care în ultima perioadă şi-au majorat numărul. Hârtiile, la cheremul băncii   La BRD, după ce am stat vreo 10 minute la uşa unui consilier de credit, am fost primiţi cu un mare zâmbet pe buze. Ni s-au calculat nişte rate pentru diferite perioade de creditare şi apoi ni s-a pus în braţe lista cu hârtiile de care avem nevoie pentru contract. Ultima cerinţă din listă ne-a confirmat faptul că vom fi plimbaţi. După ce ni s-au cerut certificate de naştere, buletine, fişe fiscale şi alte documente, ultimul paragraf din hârtie ne anunţa că ni se mai pot cere „alte acte solicitate de bancă“.  

„Actele din listă sunt doar pentru început, dacă apoi cei din sucursală vor informaţii suplimentare, te mai plimbă câteva săptămâni“, ne-au declarat surse bancare. La Raiffeisen Bank, toată lumea este foarte amabilă. Ne-au explicat în cel mai mic detaliu despre creditul de nevoi personale, iar la final ni s-a spus că nu putem accesa decât echivalentul a aproximativ 4.000 de euro.

„Vă putem da banii, dar dacă doriţi refinanţare, nu vă putem ajuta“, ne-a spus reprezentanta băncii. Pentru acei 4.000 de euro trebuia să dăm înapoi în şapte ani echivalentul a 9.000 de euro. La o sucursală Bancpost, cum am ajuns în faţa consultantului, acesta şi-a cerut scuze pentru faptul că-i răcit, ne-a zâmbit şi apoi a început să ne mitralieze cu întrebări despre credit. Ca în fluturaşul cu sceneta, am fost „avertizaţi“ preventiv că ar fi bine să ne plătim taxele la timp. Mai ales că mai avem credite şi la concurenţă. Dosarele, „în aer“ cu lunile

Brokerii de credite ne-au confirmat faptul că dosarele zac cu lunile prin birourile băncilor fără să primească vreun răspuns. „În prezent, colaborăm cu două- trei bănci dintr-un total de 15 cu care avem încheiate acorduri de intermediere. Acest lucru nu se datorează faptului că băncile ar refuza să acorde credite, ci condiţiilor foarte restrictive pe care le impun“, ne-a declarat Raluca Dobre, analist financiar la Ipoteci Direct. Potrivit analistului, creditele de nevoi garantate se obţin mai greu acum deoarece România traversează o perioadă în care riscul de neplată este foarte mare pe fondul disponibilizărilor masive.

În schimb, alţi brokeri sunt ceva mai optimişti şi susţin că procesul de creditare pe segmentul „nevoi personale“ îşi va reveni, însă nu la parametrii ultimilor doi ani. „Sunt deja semnale că se va relua creditarea şi în cazul creditelor fără garanţie, însă nu vom mai vorbi despre un volum comparabil cu al ultimilor doi ani. Nevoia de prudenţă este foarte ridicată, ceea ce favorizează adoptarea unui comportament responsabil atât din partea ofertanţilor, cât şi a solicitanţilor de credite“, ne-a declarat Roxana Gavrilă, reprezentanta firmei de brokeraj Credit Team.