Dispuşi la conciliere, unii şefi ai celor mai importante bănci regretă că s-a ajuns la procese cu clienţii nemulţumiţi şi dau vina pe avocaţii acestora, pe care îi consideră "fără scrupule".
Unele bănci dau vina pe avocaţii clienţilor nemulţumiţi şi regretă că s-a ajuns la judecată, în condiţiile în care, spun ei, exista spaţiu suficient de conciliere cu debitorii. Avocaţii clienţilor sunt, în opinia lui Dominic Bruynseels, preşedintele executiv al Băncii Comerciale Române (BCR), cea mai mare bancă locală, principalii vinovaţi de procesele declanşate de debitorii nemulţumiţi.
"Ne pare rău că am ajuns cu unii clienţi la judecată, pentru că dacă ar fi venit la noi mai întâi am fi avut posibilitatea să discutăm cu ei foarte logic. Cred că s-a ajuns la proces din cauza unor avocaţi fără scrupule care au avut grijă ca lucrurile să decurgă astfel", a declarat Bruynseels pentru "Evenimentul zilei". Concilierea nu este nici în această etapă scoasă din discuţie, iar BCR propune clienţilor condiţii mai bune de credit. "Suntem o organizaţie echitabilă, şi dacă cerinţele clienţilor sunt corecte, atunci, încercăm să le facem anumite propuneri", a mai spus Bruynseels.
De cealaltă parte, avocatul Gheorghe Piperea, care îi reprezintă pe clienţii BCR, spune că fără acţiuni în grup şi trimiteri în judecată este greu de crezut că vreun client ar fi atras atenţia bancherilor.
"Clienţii nu aveau şanse în faţa BCR"
Mai mult, Piperea atrage atenţia că este greu de crezut că debitorii ar fi putut beneficia de o ofertă mai bună de credit de la BCR dacă nu se organizau împotriva băncii.
O altă mare bancă locală, Raiffeisen, a chemat săptămâna viitoare la negociere cei circa 100 de debitori, reprezentaţi de asemenea de Gheorghe Piperea, care anunţaseră că au de gând să dea banca în judecată. "Fiecare caz este diferit şi nu putem să aplicăm o soluţie pentru toţi", spune Steven van Groningen.
El susţine că ar fi inechitabil ca debitorii care ameninţă că dau banca în judecată să beneficieze de condiţii mai bune de credit decât restul clienţilor. Atitudinea şefului Raiffeisen Bank faţă de avocatul clienţilor este însă uşor diferită în raport cu cea a BCR, spune Piperea. În timp ce BCR cere să negocieze cu clienţii în lipsa avocatului, Raiffeisen acceptă ca Piperea să fie prezent la şedinţa de conciliere.
Ce oferte fac băncile clienţilor nemulţumiţi
Potrivit avocatului Gheorghe Piperea, care reprezintă în instanţă cele două grupuri de clienţi nemulţumiţi ai BCR, "banca a făcut clienţilor cu care se află în proces o ofertă de scădere a costurilor creditelor cu 50%, însă doar pentru doi ani".
Oferta băncii vine şi pe fondul deciziei unor clienţi de a-şi muta creditele la alte bănci. Bruynseels declara recent presei că BCR a pierdut credite retail în valoare de 20 de milioane euro, clienţii alegând să şi le refinanţeze la alte bănci. "Însă să nu uităm că bilanţul nostru este de circa 10 miliarde de euro, aşa că nu este vorba de o sumă semnificativă", a spus şeful BCR, completând că, în ultimul timp, a crescut rata atragerii de credite de la alte bănci.
Pe fondul scăderii creditării, lupta băncilor pentru păstrarea clienţilor solvabili şi atragerea unora noi de la concurenţă va fi tot mai strânsă. Bruynseels spune că "există o bătălie între bănci pe clienţii buni care vor avea de beneficiat de pe urma ei în termenii de preţ".
În 2010 soldul creditului neguvernamental a scăzut în termeni reali cu 3%. În 2010, Volksbank şi BCR au fost date în judecată de câte două grupuri de clienţi, reprezentate de avocatul Gheorghe Piperea.
"Ne pare rău că am ajuns cu unii clienţi la judecată. (...) Cred că s-a ajuns la proces din cauza unor avocaţi fără scrupule care au avut grijă ca lucrurile să decurgă astfel.", DOMINIC BRUYNSEELS, preşedinte executiv al BCR