Băncile s-au luptat din greu în ultimii ani să scape de creditele neperformante acordate în perioada 2007-2008. Adică aceleaşi credite care le-au permis atunci să raporteze profituri uriaşe.
Sistemul bancar s-ar fi curăţat de excesul de neperformanţă din perioada 2007 – 2008. Ceea ce se vede în acest moment este un cost al riscului normalizat, a declarat luni Sergiu Oprescu, preşedinte executiv Alpha Bank, într-o conferinţă de specialitate, potrivit Agerpres.
"Problema este dacă sistemul bancar s-a curăţat de excesul de neperformanţă care a fost creat în perioada 2007 - 2008. Părerea mea este că acel exces s-a curăţat. 2007 - 2008 a fost perioada în care noi am crescut şi a fost creşterea pe credit neguvernamental cea mai mare dar a fost în principal pe vectorul creditării de consum, al creditării negarantate, creditare care la vremea respectivă era dată pe 5-6 ani de zile, pe o durată medie a creditului de 7 ani. Noi, în cursul anului 2015, suntem la sfârşitul acelui ciclu. Partea aceea de exces de neperformanţă a fost rezolvată din punctul meu de vedere, şi cred că şi din punct de vedere al Băncii Naţionale", a spus Oprescu.
La rândul său, preşedintele CEC Bank, Radu Gheţea, a vorbit despre perspectiva unei restructurări a acţionariatului în sistemul bancar, a unor fuziuni şi achiziţii.
"Nu ştiu dacă putem să o numim slăbiciune internă, ci mai mult slăbiciune externă. Este o perspectivă a unor fuziuni, achiziţii, o restructurare a acţionariatului în cadrul sistemului bancar. E vorba nu neapărat de slăbiciune. E o etapă în care nu-ţi poţi permite să faci dezvoltări foarte laborioase atâta timp cât există asemenea procese. Probabil că etapa asta se va termina destul de repede, iar oportunităţile pe care România le oferă vor crea rapid cadrul ca sistemul bancar românesc să se adapteze la noile cerinţe", a afirmat Gheţea.
El consideră că relaţia client - bancă este cel mai nevralgic punct al sistemului bancar românesc.