BAC 2014. Simulare: Subiectele şi rezultatele la Limba şi Literatura Română

Emoţii mari pentru elevii de liceu din an terminal, deoarece au avut prima simulare pentru BAC, pentru a vedea cât de pregătiţi sunt pentru examenul final din vară.

Astăzi, elevii s-au adunat în sălile de clasă pentru a susţine prima simulare la Bacalaureat. Exerciţiul a fost pentru Limba şi Literatura Română. A fost pentru prima dată în Romţnia când subiectele au fost rezolvate în timp real de un colectiv de profesori coordonat de Prof. Gheorghe Rădulescu, director al Liceului „Onicescu-Mihoc” din Bucureşti, scrie B1.ro. Simularea examenului de Bacalaureat a fost susţinută atât de către elevii claselor a XII-a, cât şi de către cei ai claselor a XI-a. Iată subiectele şi rezolvările pentru simularea Bacalaureatului 2014 la Limba română:

Clasa a XI-a - Profil Real - Tehnologic 

SUBIECTUL I - Un text la prima vedere din opera literară „Mărgărita”, de Vasile Alecsandri, pe baza căruia să se răspundă la nouă cerinţe. REZOLVĂRI SUBIECTUL I:

1. secret, taina, necontenit, mereu

2. Virgula marcheaza o incidenta.

3. ”Obisnuia sa il duca cu vorba.”

4. Perspectiva narativa este obiectiva. Textul este relatat la persoana a-III-a de un narator omniscient.

5. Motivul ”nuntii si buchetul de flori”.

6. Secventele care contureaza dimensiunea spatiala sunt:

- ”...se indreptara catra usa din fund care ducea la capela palatului”

- ”iesi din salon”

- ”Damele si cavalerii se indreptara in graba spre capela ....”

- ”Dupa o oara, societatea se intoarsa in salon”

7. Timpul naratiunii evoca un eveniment din trecut de data recenta. Si exprima o actiune apropiata de momentul prezent, o experienta recenta. ”cazu”, ”se umplura”, ”aparu”, ”se intoarsa”, zise”, ”se apropie”, ”adaugii”, ”raspunse”, ”se apropiara”, ”se retrase”,” trecuse”.

8. Prezenta naratiunii si a naratorului care relateaza actiunea la persoana a-III-a ”Margarita si cu maica-sa, dupa o scurta oprire, se indreptara”, ”cateva persoana se apropiara de Margarita”. Prezenta personajelor Margarita, mama sa si Alexis

9. Naratorul este omniscient si relateaza actiunea la persoana a-III-a. Sunt prezentate doua personaje: Margarita si Alexis; naratorul se concentreaza pe Alexis. Prin caracterizarea directa ”adanca disperare”  -  ”vie bucurie” (antiteza) se dezvaluie complexitatea dinamicii interioare a personajului. Verbul ”se retrase” si adverbul ”incet” reveleaza timiditatea, discretia, interiorizarea personajului. SUBIECTUL II - Un text argumentativ despre impactul reţelelor sociale asupra tinerilor.

REZOLVARE SUBIECTUL II: Impactul retelelor de socializare

Retelele de socializare contribuie la maturizarea tinerei generatii care depaseste granitele geografice si culturale prin contactul international.                                           

In primul rand socializarea este fundamentala in maturizare pentru ca prilejuieste schimbul cultural necesar in procesul dezvoltarii spiritului tanar concentrat pe individualitatea sa.

Un exemplu concludent este tanarul din Romania postcomunista care intelege ca orice societate, indiferent  de sistemul politic si cultural intra in interconditionari mondiale, deci asista la procesul globalizarii.   

In al doilea rand, retelele de socializare au un dublu impact pozitiv si negativ, pentru ca ofera modele si antimodele convingatoare, iar personalitatea tanara nu are intotdeauna discernamantul de a alege.

Un exemplu il reprezinta tinerii cercetatori care fac schimb cultural, dar si tinerii care promoveaza imoralitatea, agresivitatea, terorismul.     In concluzie, retelele de socializare reprezinta o valoare culturala, dezvolta discernamantul, respectul reciproc, solidaritatea, umanitatea, deci au o finalitate constructiva.

SUBIECTUL III - Un eseu despre particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-o comedie studiată.

Clasa a XII-a - Profil Real - Tehnologic 

SUBIECTUL I - Un text la prima vedere din piesa de teatru „Somnoroasa aventură”, de Teodor Mazilu, pe baza căruia să se răspundă la nouă cerinţe.

REZOLVĂRI SUBIECTUL I:

1. retras, linistit, izolat zadarnicie, desertaciune, inutilitate

2. Virgula marcheaza prezenta unei interjectii.

3. Alearga cu sufletul la gura ca sa nu intarzie

4. Motivul ”eternului feminin” si al ”trubadurului”.

5. ”Domnișoară”; ”Da? Ai sa ma rapesti?”

6. Autocaracterizarea. Introvertit iubitor de natura,”locuinta pe malul apei”, sensibilitatea artistica ,”sunt trubadur”, spirit de observatie,”nici cuvantul dor nu exprima clopotul”.

7. Miscarea personajului in scena (”vrea sa plece, fuge dupa ea”), exprimarea gradata a sentimentelor (se infurie,topita,bate fericita din palme). Ambele situatii (inainteaza fericita spre mijlocul scenei).

8. Trasaturile genului dramatic sunt:

a) prezenta didascaliilor

b) impartirea textului in acte, scene si tablouri

c) dialogul, mod de expunere definitoriu.

9. Dialogul si didascaliile contribuie la caracterizarea personajelor. Gabriela se caracterizeaza prin atitudine juvenila ”Bate fericita din palme”, exuberanta ”ce bine-mi pare!” (exclamatie retorica), ironie fina ”ca intr-o coproductie franco-italiana!”, spirit de aventura ”am sa fiu rapita” si curiozatate pentru necunoscut. Ogaru se atutocaracterizeaza: ”ca un vechi trubadur”, comparatie care sugereaza sensibilitatea artistica. Repetitia ”am sa te rapesc” dezvaluie caracterul romantic si impetuozitatea sentimentului .

SUBIECTUL II - Un eseu despre importanţa călătoriilor în formarea personalităţii tinerilor. 

REZOLVARE SUBIECTUL II:

Calatoria

Calatoria este o experienta fundamentala cu dubla finalitate: formativa  si informativa, contribuie la dezvoltarea complexa a personalitatii.

In primul rand, tanarul se formeaza in timpul calatoriei pentru ca isi dezvolta calitati precum vointa, perseverenta, curajul, curiozitatea si spiritul de observatie. Pentru proiectarea unei calatorii tanarul are nevoie de spirit organizatoric deoarece concepe un traseu avand informatii culturale si geografice. Un exemplu concludent este Marco Polo, care a vizitat China si a cucerit inimile chinezilor prin cultura lui.

In al doilea rand, calatoria dezvolta capacitatea de socializare, calitati comunicative in limbi straine, diplomatia de a se adapta unor situatii diverse si a te ajuta sa iti invingi prejudecatile. Un exemplu este Mircea Eliade, care a calatorit si in India si a cunoscut filozofia asiatica, foarte importanta pentru intelegerea conditiei umane.

In concluzie, personalitatea se dezvolta in experiente dinamice, avand contacte cu modele de civilizatii diverse, asimiland informatii si constientizand calitati latente. SUBIECTUL III - Un eseu în care să prezinte particularităţile de construcţie a două persoanaje dintr-un text studiat scris de Liviu Rebreanu. Clasa a XI-a - Profil Uman

SUBIECTUL I - Un text din opera „Tinereţe fără tinereţe”, de Mircea Eliade, pe baza căruia să se răspundă la nouă cerinţe

SUBIECTUL II - Un text argumentativ despre rolul artei în educaţia tinerilor.

SUBIECTUL III - Un eseu despre relaţia dintre două personaje dintr-o comedie studiată.

Clasa a XII-a - Profil Uman

SUBIECTUL I  - Un text la prima vedere din opera „Titanic Vals”, de Tudor Muşatescu, pe baza căruia să se răspundă la nouă cerinţe.

SUBIECTUL II - Un text argumentativ despre importanţa studierii disciplinelor umaniste.

SUBIECTUL III  - Un eseu în care să prezinte relaţia dintre două persoanaje dintr-un text studiat de Liviu Rebreanu.

Simulările examenului de Bacalaureat 2014 continuă marţi (4 martie), cu proba la limba şi literatura maternă, miercuri (5 martie), cu proba obligatorie a profilului şi vineri (7 martie), cu proba la alegere a profilului şi specializării.

Rezultatele obţinute de elevi la simularea examenului de bacalaureat vor fi afişate în 14 martie. Acestea vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral. Rezultatele nu vor fi trecute în catalog, potrivit Ministerului Educaţiei.

Probele propriu-zise din prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2014 vor fi susţinute de absolvenţii claselor a XII-a în perioada 10 iunie - 7 iulie.