Pe 1 mai, 1994, în urmă cu fix 17 ani, Ayrton Senna n-a mai apucat să vadă steagul de finish al cursei. Într-o curbă, bolidul său a ieşit de pe traseu şi a intrat violent într-un zid de beton. A fost campion mondial în 1988, 1990 şi 1991, a obţinut 41 de victorii şi 65 de pole position şi a concurat în 162 de Grand Prix-uri.
A doua zi, betoanele din dreptul celei mai negre curbe din istoria Formulei 1 au fost zugrăvite cu mesaje de preţuire la adresa pilotului brazilian. Zeci de bannere erau răstignite pe gardurile circuitului de la Imola, Marele Premiu al Republicii San Marino: "Senna e basta!", "Adeus, Senna!". Pe 1 mai, 1994, în urmă cu fix 17 ani, Ayrton Senna n-a mai apucat să vadă steagul de finish al cursei. Într-o curbă, bolidul său a ieşit de pe traseu şi a intrat violent într-un zid de beton. O bucată de suspensie i-a spart casca de protecţie şi l-a lovit deasupra ochiului drept. În urma impactului a suferit răni la creier. Medicii au încercat în disperare să-l revitalizeze. Un elicopter l-a transportat de urgenţă la un spital din Bologna, însă nu s-a mai putut face nimic. La ora 18:40, la vârsta de 34 de ani, Ayrton Senna a fost declarat decedat.
Piloţii se uitau înmărtmuriţi la imaginile accidentului difuzate în continuu de televiziuni. În Brazilia au fost decretate trei zile de doliu, iar Senna a devenit erou naţional. Zeci de mii de brazilieni au ieşit în stradă să-l conducă pe ultimul drum. Ayrton Senna a fost înmormântat la Sao Paolo cu onoruri militare ca un adevărat rege.
"Michael, l-ai egalat pe Senna. Înseamnă ceva pentru tine?"
Un sondaj la care au participat peste 200 de foşti şi actuali concurenţi din Formula 1, printre care şi Michael Schumacher, Fernando Alonso sau Jenson Button, l-au clasat pe Ayrton Senna pe primul loc în topul celor mai buni piloţi din istoria automobilismului. A fost campion mondial în 1988, 1990 şi 1991, a obţinut 41 de victorii şi 65 de pole position şi a concurat în 162 de Grand Prix-uri.
După o cursă din 2000, Michael Schumacher l-a egalat pe Senna la numărul de victorii. La conferinţa de presă, vizibil emoţionat, Schumacher a început să plângă în hohote atunci când a fost întrebat de un jurnalist dacă înseamnă ceva pentru el acest lucru. N-a mai putut răspunde la nicio întrebare.
<iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/EOQjYCwgLdE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
În maşină de la 4 ani Ayrton Senna da Silva s-a născut pe 21 martie 1960, într-o comunitate din apropiere de Sao Paulo. Părinţii săi, Milton da Silva şi Neide Senna da Silva, erau destul înstăriţi. Deţineau mai multe terenuri şi aveau afaceri în domeniul agriculturii. Despre fiul lor spuneau că încă de mic era foarte atletic şi excela la gimnastică. În fiecare zi avea normă la fermele tatălui său, lua la rând toate tractoarele şi mima că le conduce. Visul i s-a transformat repede în realitate. La doar 4 ani, a primit de la sora sa mai mare, Viviane, un go-kart.
Mica maşină de curse i-a transformat viaţa lui Ayrton Senna. La 13 ani, în 1977, Senna câştiga primul premiu din carieră, a terminat primul întrecerea din Campionatul Sud American de Kart. Apoi, până în 1980, a participat la toate campionatele mondiale de kart. N-a câştigat niciunul şi şi-a exprimat regretul mult timp, chiar şi atunci când devenise pilot de F1.
Ayrton lasă volanul pentru agricultură
Pentru că îşi dorea mai multe, în 1981, Senna se mută în Anglia. A intrat în echipa Van Diemen şi a câştigat întrecerea Formula Ford 1.600. După acest an, Ayrton n-a mai crezut că poate continua în automobilism. La sfârşitul sezonului, la presiunea părinţilor care îi cereau să îşi asume un rol în familie, s-a hotărât să se întoarcă în Brazilia pentru a se ocupa de afacerile din agricultură.
Înainte să părăsească Anglia i s-a făcut o ofertă, un contract de 10.000 de lire să conducă în Formula Ford 2000. Ajunge în Brazilia şi se decide să accepte propunerea englezilor de a se întoarce la volan.
A avut succes, în 1983, cu uşurinţă, stabilind un nou record de victorii, devine campion al Marii Britanii şi al Europei la Formula 3. În acelaşi an le atrage atenţia granzilor din Formula 1.
După prima cursă a avut dureri musculare
Echipe precum McLaren, Lotus, Brabhams sau Williams au început să-l curteze. Dă teste la toate, însă doar Brabhams îi oferă un contract de pilot de curse, restul propunându-i să fie pilot de teste pentru un an. Deşi toate lucrurile erau aproape stabilite, mai rămăsese o mică problemă. La Brabham era pilot Nelson Piquet, tot brazilian, care s-a opus cu vehemenţă intrării în echipă al lui Senna. Aşadar, Ayrton semnează cu altă grupare din F1, Toleman. Brazilianul nu şi-a ales la întâmplare echipa. Toleman era o echipă destul de mică şi nu îşi permitea să investească prea mult în motoare, ceea ce, în cazul unor rezultate pozitive, i-ar fi scos în evidenţă talentul pilotului.
Debutul în F1 a fost pe Marele Circuit al Brazilie, la Rio de Janeiro. Din păcate, din cauza unor probleme tehnice ale maşinii nu a reuşit să ajungă la linia de finish şi a fost nevoit să abandoneze. Primul punct la obţinut la Marele Premiu al Africii. A terminat cursa cu dureri musculare insuportabile care şi-au arătat colţii şi în etapa belgiană.
Prieten cu ploaia
Prima şi singura dată din carieră când nu a reuşit să intre la un mare premiu a fost la calificările pentru San Marino. Din nou, câteva probleme tehnice l-au tras pe dreapta.
Şi-a demonstrat talentul la Marele Premiu al Principatului Monaco, la o cursă care s-a ţinut pe o ploaie abundentă. A plecat de pe locul 13, iar în turul 19 a ajuns al doilea, după ce l-a întrecut pe Niki Lauda, cel care a şi câştigat campionatul în acel an. Înaintea sa mai era doar Alain Prost. Însă organizatorul a trimis safety car-ul pe pistă şi a decis să o oprească motivând că plouă prea tare. Mulţi spun că, dacă nu se întrerupea, Senna ar fi câştigat. În turul 31 era cu câteva secunde mai rapid de Prost. La finalul campionatului, Ayrton Senna s-a clasat pe locul 9 cu 13 puncte. După acest sezon trece la Lotus. "Cel mai bun fiu al Hondei" Contractul cu Lotus avea să-i aducă şi prima victorie din carieră. După locul 4 în Brazilia, în Portugalia, pe circuitul Estoril, a câştigat după ce a plecat din pole postion pe o ploaie nebună, aşa cum fusese la Monaco. Au urmat 65 de pole postion, un record incredibil care a fost doborât abia în 2006 de Michael Schumacher. În `85, după un an de contract cu Lotus, s-a clasat pe locul 4. În al doilea an s-a impus în Marele Premii din Statele Unite şi Spania.
Înaintea sezonului din 1987, Honda a semnat un acord de furnizare de motoare cu Lotus. Japonezii puseseră ochii pe Senna, îl considerau un pilot de viitor. Pilotul brazilian nu i-a dezamăgit, a terminat sezonul pe locul 3, iar cei de la Hona spuneau că " e cel mai bun fiu al lor". La finalul sezonului, Honda semnează cu McLaren, însă cu o condiţie, Senna să treacă pilot pe maşinile lor.
Rivalitatea cu Alain Prost
În cei şase ani de contract la McLaren, între 1988 şi 1993, Ayrton Senna a cunoscut succesul fiind cea mai productivă perioadă din cariera sa. A fost de 49 de ori în pole position şi a ieşit pe primul loc în 35 de curse. Însă tot aici îşi întâlneşte principalul rival din carieră, Alain Prost. Dacă la echipa Lotus nu avea rival, aici Prost avea adjucate deja două titluri de campion mondial. De multe ori, s-a întâmplat că rivalitatea dintre cei doi să treacă dincolo de limita sportivităţii. Chiar din primul an la McLaren, Senna a reuşit să-l întreacă pe Alain Prost. În 1988, Senna a câştigat primul titlu de campion mondial din carieră. Cei doi au mers roată lângă roată toate cele 16 curse, Senna a câştigat 8 curse, iar Prost a terminat de 7 ori pe primul loc. Deşi au reuşit să adune acelaşi număr de punct, Federaţia Interanţională de Automobilism (FIA) a decis să-i dea titlul lui Senna pentru că, după regulile de atunci, în caz de egalitate, se luau în considerare doar cele mai bune 11 rezultate ale fiecărui concurent.
A ajuns primul de pe locul 25
Războiul dintre Senna şi Prost a atins apogeul în 1989, pe circuitul de la Suzuka. Ambii aveau şanse să ia titlul, însă s-au înţeles în echipă ca acela care va trece primul după primul tur al traseului, să câştige. Prost s-a instalat primul la plecare, însă Senna era în spate, iar înainte de a se termina prima tură a încercat să-l depăşească. Însă, colegul brazilianului l-a blocat într-o manieră total nesportivă, iar cei doi au ieşit în decor.
Ce a urmat a fost un adevărat spectacol. Ajutat de cei care supravegheau traseul, Senna a intrat în cursă, iar de pe locul 25 a terminat primul. Din păcate, organizatorii au hotărât la final să-l descalifice pentru că a fost ajutat să bage maşina pe traseu de comisarii de cursă. Titlul i-a revenit lui Alain Prost, care a trecut la Ferrari.
<iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/n50TWnKujrE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
S-a întors roata
Ayrton Senna a recuperat şi a câştigat campionatele din `90 şi `91. Ultimul titlu obţinut a fost şi poliţa pe care i-a plătit-o lui Alain Prost. Înaintea cursei de la Suzuka, cei doi aveau din nou şanse egale la titlu. Astfel, pentru a câştiga, Senna avea nevoie de un abandon al pilotului francez. După ce Prost a reuşit să conducă cursa, la un moment dat, Senna l-a lovit din spate într-un viraj şi a provocat un dublu abandon. FIA era cât pe ce să-i ia titlul de campion şi chiar îl ameninţau că-i vor lua licenţa şi-l vor exclude din campionat, după ce din datele telemetrice a reieşit că nu a vrut să frâneze. Însă, în cele din urmă, după lungi discuţii, Ayrton Senna primeşte titlul.
<iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/gSu5od-6YA4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> "Senna a condus întotdeauna 102% peste limită, eu am ajuns doar la 90%" Alain Prost
În 1992, noua putere a F1 a devenit Williams. Senna reuşise doar un loc 4, după piloţii Mansell şi Patrese, ambii de la Williams şi tânărul Schumacher, care conducea maşina echipei Benetton. La sfârşitul sezonului anunţă că se retrage. Însă, după o mică perioadă pe care o petrece în Statele Unite se întoarce la McLaren, care au făcut un contract pentru motoare Ford.
În 1993 reuşeşte una dintre cele mai frumoase curse, cea de la Donington Park. A plecat al patrulea, însă la finalul primului tur a reuşit să treacă primul după ce a reuşit câteva depăşire spectaculoase. În acel an, Senna a terminat campionatul pe locul secund şi pleca la Williams să accelereze pentru cel de-al patrulea titlu din carieră. <iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/1BzSSfJ7Gpw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Ultima cursă
La Williams, noua sa echipa, unde l-a înlocuit chiar pe rivalul său, Alain Prost, era privit ca fiind viitorul campion mondial. În prima cursă a anului, cea din Brazilia, a plecat din pole position, însă a abandonat din motive tehnice. Aproximativ aceleaşi probleme l-au făcut să abandoneze şi la a doua etapă. Apoi a venit Imola.
În timpul calificărilor, Rubens Barrichello a avut un grav accident, dar a scăpat. O zi mai târziu, un alt pilot, Roland Ratzenberg face accident pe acelaşi circuit. Din păcate, impactul i-a fost fatal. Cele două întâmplări îl pun pe Senna pe gânduri. Vorbeşte la telefon cu Alain Prost, pentru că se împăcaseră între timp, iar francezul îl sfătuieşte să concureze. Avea nevoie de victorie pentru că Schumacher avea 20 de puncte, iar el niciunul. În cazul unei victorii, avea pregătit steagul Austriei, pe care intenționa să-l fluture în memoria lui Roland Ratzenberg.
S-a instalat la conducerea cursei. Benetton-ul condus de JJ Letho nu porneşte şi este lovit din spate de un alt bolid. Intră safety car-ul şi cursa se reia după cinci tururi. În turul şapte, bolidul lui Senna, în virajul Tamburello, iese din decor şi se izbeşte de beton. Cu doar două secunde înainte de impact avea peste 300 km/h. În momentul accidentului, kilometrajul a îngheţat la 218 km/h.
"În Formula 1 eşti tot timpul expus pericolelor. Pericolul de a te răni, de a muri. Este parte a vieţii şi ori o accepţi într-un mod profesionist, ori abandonezi şi nu o mai faci. Mie îmi place aşa de mult încât nu pot să o abandonez". Ayrton Senna
<iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/-ZYth-7txXE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> <iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/xqeLQ89jOHA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>