Seful hipermarketurilor frantuzesti din Romania, Jacobo Celestino, este cel mai tanar manager de tara pe care il are Carrefour.
A fost pe rand vanzator in diferite departamente ale mallului Corte Ingles din Spania, sef sector alimentar si sef sector produse proaspete pentru lantul Continente (care apartine Carrefour), apoi director adjunct si director regional al Carrefour in nordul Spaniei, inainte de a ajunge sa conduca afacerea din Romania a francezilor de la Carrefour.
In Spania, a ajuns sa cunoasca aproape toate hipermarketurile grupului francez, dupa ce s-a mutat dintr-un magazin in altul, de 14 ori in ultimii 20 de ani.
A parcurs constiincios toate pragurile ierarhice din multinationala, nu a „ars” etape si nici nu a beneficiat de avansari spectaculoase. Cu toate acestea, Jacobo Caller Celestino este, la doar 36 de ani, cel mai tanar manager de tara al grupului.
Loialitatea se invata in grup
De curand a implinit un an de cand a decis sa paraseasca Spania pentru a conduce filiala din Romania a grupului francez Carrefour, iar Celestino experimenteaza de atunci, pe de o parte, prima expatriere, dar si primul post de director de tara.
Daca l-ar defini un cuvant, probabil ca ar fi vorba despre „fidelitate”, cu toate ca domeniul in care lucreaza este extrem de activ si nu o data a primit oferte pentru un alt post.
Spre deosebire de „spumosul” Francois Olivier, care i-a precedat in functie, Caller pare mai rezervat. Intr-o franceza impecabila, pe care a invatat-o pentru ca limba din Hexagon este un fel de „passe-partout” in grup, accepta sa isi dezvaluie treptat nu doar strategia pe care o aplica la carma magazinelor, ci si hobby-urile.
Pregatit pentru pledoarii
Daca n-ar fi vrut sa faca cariera in grupul Carrefour, cu siguranta ar fi fost avocat, cariera pe care si-a pregatit-o din facultate si care era traditie de familie. „Jumatate din familia mea studiase Dreptul si profesau ca avocati. Tatal meu este un avocat prestigios in breasla din Spania”, spune Celestino.
In timp ce studia, a lucrat si intr-o firma de comert, si in cabinetul de avocatura al tatalui sau. „In cele din urma, am ales sa renunt la avocatura si sa-mi continui cariera in comet, era un domeniu mult mai dinamic si simteam ca ma caracterizeaza.”
Ar fi putut fi chiar si profesor de limba spaniola, daca ar fi acceptat sa ramana in Statele Unite, dupa ce si-a terminat studiile postuniversitate, pe care le-a urmat in Kansas.
Ascensiune rapida
La 18 ani, proaspat intors in Spania, deja isi cauta de lucru in ziare, pentru ca, spune el, avea ambitia de a-si castiga singur existenta. Timp de cinci ani, n-a avut nicio zi de concediu si s-a calit pentru joburile viitoare.
La 23 de ani era deja sef de raion, iar la 26 de ani ajunsese directorul magazinului Carrefour din Burgos. Experienta l-a flexibilizat, atat in relatia cu sefii, cat mai ales cu angajatii.
„M-am obisnuit de atunci sa dorm cel mult cinci ore pe noapte. Pe atunci mergeam la universitate dimineata, apoi lucram cateva ore in cabinetul de avocatura al tatalui meu, dupa care ma duceam in supermarket. Ritmul acesta activ de viata il am si acum.”
„Aventura” in Romania „Chiar ziua in care am preluat postul de director de tara, in urma cu un an, se deschidea magazinul din Baneasa. Pentru mine a fost un moment cu adevarat socant: toata nebunia inaugurarii s-a suprapus cu o experienta total necunoscuta pentru mine - aceea de a iesi in fata, mai ales in fata presei”, isi aminteste Celestino. Asa a inceput „aventura Romania” pentru tanarul manager spaniol.
Si pentru ca a venit in Romania cu obiective clare, nu ezita sa le dezvaluie: trebuie sa garanteze expansiunea grupului si sa nu piarda echipa, in urma trecerii diviziei din Romania din franciza in proprietatea grupului Carrefour.
Apasa acceleratia pana la capat Intre momentul in care a ajuns sef al francizei Carrefour si cel in care divizia din Romania a devenit proprietatea grupului, s-a schimbat doar rapiditatea cu care se deruleaza proiectele, pentru faptul ca resursele financiare sunt mai importante.
Iar cifrele ii sustin optimismul cu care vorbeste despre planurile pe care le are pentru companie: vanzarile hipermarketurilor Carrefour din Romania au crescut anul trecut cu 23,2%, la 536 milioane de euro, comparativ cu anul precedent. Iar pana in 2010, Celestino isi propune sa ajunga la 1 miliard de euro.
Piata locurilor de munca este foarte concurentiala, insa Caller nu a schimbat in ultimii ani decat terminatia adresei de mail, din .es in .ro. De ce? „Pentru ca ma simt apreciat in grup, de ce as schimba un loc in care mi-e bine?”, conchide, franc, tanarul manager.
Pasiuni
Viata de dupa afaceri Dincolo de biroul spatios in care cifrele si strategiile sunt marile vedete, seful de la Carrefour are o viata normala. Serviciul nu ii ocupa mai mult de 10-12 ore pe zi.
„Am o viata normala. Imi place sa ies la restaurant, cu copiii mei in parc sau la cinema.” Vacantele si le petrece in fiecare an in alt loc - in aceasta vara va merge in Tenerife si Ibiza, desi cateva zile sunt rezervate nordului Spaniei, acolo unde se afla si familia lui.
Pentru seful de la Carrefour, concediul dureaza cam o luna, desi foarte rar reuseste sa se se-pare complet de munca de la birou si se abtine cu greu sa nu isi verifice mailul sau sa urmareasca evolutiile in vanzari din zilele precedente.
Cumparaturile le face, cand are timp, in magazinul Carrefour din Baneasa, acolo unde nu poate practica „mistery shopping”, pentru ca este recunoscut de majoritatea angajatilor. „De obicei, sotia mea este cea care face cumparaturile
si merge mereu in magazinul din Baneasa. Cand se intampla sa merg si eu, sunt foarte atent la toate detaliile, insa nu-mi place sa nu fiu tratat ca orice alt client.”
CV
Jacobo Caller Celestino
Nascut pe 5 august 1970, la Madrid.
Casatorit, tata a trei copii - Carolina (12 ani), Carlota (9 ani) si Jacobo (3 ani).
Licentiat in Drept, Universitatea 3 din Madrid.
Studii preuniversitare in Statele Unite, in Kansas.
Cartile preferate: poezia lui Antonio Machado, filosofia hindusa, cartile de management.
Muzica preferata: R.E.M.
Gadgetul indispensabil: laptopul.
Mentor in afaceri - nu are.
Oamenii de afaceri romani pe care ii admira: Dan Sucu, Dan Ostahie.
Vinul romanesc preferat: „Soare”, un Cabernet Sauvignon de Samburesti, de la VinArte.
Vorbeste fluent: spaniola, engleza si franceza si a inceput sa invete si limba romana „Banii sunt importanti, dar nu sunt prioritatea mea numarul 1.”