"Aripa zburatoare" de la Boeing a trecut primul test de zbor.
Proiectul inovator de „aripa zburatoare” al Boeing, un prototip numit X-48B, a completat cu succes, la finele saptamanii trecute, primul sau test de zbor, desfasurat la centrul de cercetare NASA din Dryden, California, in incinta Bazei Aeriene Edwards. Prototipul, care cantareste 227 kilograme si are o anvergura a aripilor de numai 6,4 metri, a urcat pana la altitudinea de 2.280 de metri si a zburat timp de 31 de minute.
„Am reusit sa depasim o alta piatra de hotar in incercarea noastra de a explora si valida eficienta, aerodinamica si structura acestui concept”, a declarat Bob Liebeck, managerul proiectului dezvoltat la Boeing Phantom Workd, departamentul de cercetare si dezvoltare avansata al constructorului aerospatial american. „Am inceput deja sa comparam datele culese in zbor cu cele generate anterior prin simulari computerizate si in tunelul eolian”, a adaugat el.
Utilizari militare
Vehiculul de testare X-48B este realizat in colaborare cu NASA si Laboratorul de Cercetare al aviatiei militare americane, urmand a fi utilizat la aflarea de informatii detaliate despre caracteristicile noului concept, in special comportamentul la decolare si la aterizare.
Participarea NASA in proiect se axeaza pe cercetarea aspectelor fundamentale ale acestuia, in special in privinta structurii si a dinamicii. Dupa incheierea testelor de zbor la viteza mica vor urma cele vizand caracteristicile de zgomot redus ale motoarelor, apoi comportamentul la viteze transsonice. Boeing sustine ca nu are in vedere implementarea conceptului in aviatia comerciala, cel putin nu in urmatorii 20 de ani, destinatia sa fiind exclusiv militara.
„Conceptul implica multe promisiuni importante pentru aviatia militara, ca platforma multifunctionala, flexibila, cu raza lunga de actiune, silentioasa si de mare capacitate”, explica Darryl Davis, vicepresedinte si manager general al diviziei militare a Boeing, Integrated Defense Systems. „Designul si proprietatile sale unice vor insemna consum de combustibil redus, o amprenta sonora redusa, capacitati importante de oferit Fortelor Aeriene”, a adaugat el.
Ideal pentru misiuni de lupta
X-48B este numele purtat de doua vehicule, Nava 1 si Nava 2, ambele construite de firma Canfield Aerospace LTD, din Marea Britanie, dupa specificatiile Boeing. Cele doua prototipuri - unul de rezerva - vor participa la aproximativ 26 de zboruri de incercare.
Militarii americani vor de la acest proiect un nou tip de avion fara pilot, mult mai mare decat dronele utilizate in prezent, capabil sa transporte cantitati impresionante de proiectile (trupe sau echipamente) si sa zboare timp indelungat, la foarte mare distanta. Costul proiectului nu este momentan cunoscut, dar Pentagonul spera sa-l aiba in dotare candva intre anii 2015 si 2020.