Când citiţi aceste rânduri, peste 300.000 de persoane zboară cu avionul. Criza petrolului şi poluarea de care se fac vinovate aeronavele de pasageri impun o schimbare a flotei aeriene.
Petrolul e al naibii de scump şi preţul va creşte întruna. Atunci, o să proiectăm avioane care să consume mai puţin. Pentru asta, n-ar fi mai bine să fie mai uşoare? Ba da, aşa că vom folosi polimeri hibrizi, compozite ceramice etc. şi o lăsam mai moale cu oţelul şi titanul, chiar şi cu aluminiul. Acestea sunt coordonatele viitorului în transportul aerian de pasageri, arată specialistul NASA în aeronautică Richard Wahls.
„Dacă te uiţi de la distanţă la avionul viitorului, nu observi multe diferenţe faţă de flota de astăzi, dar sunt câteva elemente revoluţionare”, spune Wahls pentru EVZ. El consideră că avioanele de mâine trebuie să consume cu 70% mai puţin combustibil decât cele de astăzi, să fie capabile să aterizeze pe piste mai scurte (1,5 km) şi să fie mult mai „tăcute”.
Mai lente, dar mai "curate"
Dar Wahls are câteva veşti bune şi pentru cei care aşteaptă minuni ale tehnicii. Ce ziceţi de aripi pliabile, motoare hibride sau învelişuri de aeronavă care se regenerează automat? Dacă nu e de ajuns, imaginaţi-vă şi ferestre cu realitate virtuală, care vă prezintă panorame ale zonelor peste care călătoriţi.
Chiar dacă avionul viitorului e mai ecologic şi mai silenţios, el nu este şi mai rapid. O aeronavă cu dimensiunile unui Boeing 737-800 (40 m lungime, 186 de locuri) va avea o viteză de croazieră de aproximativ 750 km/h (cu 100 km/h mai mică decât Boeingul numit).
Pentru a ne prezenta avioane anilor 2025 - 2030, NASA a cerut sprijinul Massachusetts Institute of Technology (MIT), Boeing Company, Northrop Grumman, Lockheed Martin şi GE Aviation. Aşa că bine aţi venit la bord! Urmează o zbor spre 2030. Ne aşteaptă cinci avioane subsonice şi, pentru mai multă adrenalină, două supersonice de la Lockheed şi Boeing.
Double Bubble D8. Avionul e cam lat, nu? Ei bine, cei de la MIT au lipit pur şi simplu două corpuri de avion, iar la coadă au pus trei motoare (faţă de două la Boeing737-800). Aşa s-a născut Double Bubble D8, un avion cu 180 de locuri, care poate zbura fără oprire 5.500 km. La număr de călători şi autonomie de zbor, 737-800 e cam la fel. Însă haideţi să vedem diferenţele!
Pe rute identice, D8 arde doar o treime din combustibilul necesar unui 737-800 şi are nevoie de o pistă de 1,5 km pentru decolare/ aterizare (Boeing-ul nici nu se uită la piste sub 2,3 km). Să vedem şi cât zgomot fac cele două avioane la decolare. Boeingul trimite spre ureche 130 de decibeli, cam cât o sirenă de poliţie. În schimb, D8 va decola cu 100-110 decibeli, cam câţi „expediază” în urechi boxele la un concert rock.
Hybrid Wing Body H-Series. Ne apropiem de Enterprise, nu? Ei bine, proiectul de aeronavă aparţine tot celor de la MIT (ca şi D8), dar acum vorbim la scară mare. Astfel, în timp ce D8 poate transporta 180 de pasageri, la seria H vorbim deja de 354 (nu e mult, sunt avioane cu peste 700 de oameni la bord). Vorbim totuşi de un intercontinental, aşa că autonomia de zbor va fi de 13.700 km, iar viteza - aproximativ 880 km/h, cam cât prinde un Boeing 777 (300-550 de pasageri) sau Airbus A380, gigantul aerului din prezent (până la 853 de pasageri). Însă consumul de combustibil va fi pe jumătate cât al unui 777. Avionul va fi construit în mare parte din materiale uşoare, astfel încât va cântări cu câteva tone mai puţin decât Boeing-ul.
Cât despre lungimea pistei de aterizare/decolare, H va putea ateriza şi pe 2.700 de metri, în timp ce 777 are nevoie de peste 3 km. În zbor, zgomotul perceput de călător va fi serios atenuat - în cabină, ne vom simţi ca într-o bibliotecă, promit cei de la MIT.
SELECT. „Revoluţionar în performanţe, dacă nu la înfăţisare”. E promisiunea pentru SELECT (Silent Efficient Low Emissions Commercial Transport - Transport Comercial Silenţios, Eficient şi cu Emisii Scăzute). Cei de la Northrop Grumman vor face SELECT folosind în mare parte compozite ceramice în locul aliajelor metalice de astăzi.
Uşurelul avion (20 de tone, faţă de 31 la un Boeing 737-500), cu 120 de locuri, va putea ateriza chiar şi pe piste 1.500 de metri (cele mai multe piste din oraşele României au sub 1,8 km). Este un avantaj în faţa avioanelor cu dimensiuni asemănătoare de astăzi, care au nevoie de piste de peste 2 km pentru aterizare/decolare. SELECT va folosi biocombustibil, iar emisiile de dioxid de carbon vor fi cu 70-75% mai mici decât cele de astăzi. Pierde însă la viteză - doar 800 km/h.
SUGAR. Subsonic Ultra Green Aircraft Research, o aeronava cu 154 de locuri, este propunerea Boeing pentru flota aeriană subsonică a anului 2030. Sugar Volt este un model cu două motoare, cu sistem hibrid de propulsie. Astfel, motoarele avionului vor putea folosi atât combustibil (fie kerosen, fie biocombustibil, cel mai probabil un amestec), cât şi electricitate. În structura avionului, cei de la Boeing propun folosirea predilectă a compozitelor ceramice şi a polimerilor hibrizi.
GE B-20. GE Aviation face motoare. Poate nu le-aţi văzut produsele, dar cu siguranţă le-aţi auzit, la unele dintre aeronavele Boeing 787-800. La solicitarea NASA, GE Aviation (subsidiară a GE Electric) a răspuns cu un avion de 20 de locuri, pentru „navetiştii” viitorului.
Micul avion va călători des pe distanţe scurte (maxim 1.400 km, distanţa dintre Bucureşti şi Moscova, de pildă), fiind capabil să aterizeze şi să decoleze pe aeroporturi cu piste mici (sub 1,2 km). Este un model super-sportiv (capabil de asecensiuni şi coborâri rapide) şi deloc gălăgios (la decolare, se aude ca un accelerat în trecere). Carlinga avionului va fi din sticlă, iar sistemul electric va fi alimentat cu energie de la celule de combustibil. Acestea sunt, de fapt, nişte baterii, dar în miniatură - stochează cantităţi mari de energie într-un spaţiu mic.
SUPERSONIC GREEN MACHINE şi ICON II. Haideţi să vorbim şi despre avioane cu adevărat rapide! Ne ajută cei de la Lockheed Martin (prima imagine, cu alb-verde) şi Boeing (a doua imagine, cu alb-albastru, care vin cu Maşina Supersonică Verde, respectiv Icon II. Viteza acestora nu a fost încă dezvăluită, dar se pare că vorbim de o valoare cuprinsă între Mach 1.6 şi 1.8 (adică 1.700-1900 de kilometri la oră). Cu avioanele acestea, o călătorie de la New York la Londra îţi va răpi doar trei ore. E o economie fantastică de timp, deoarece vorbim de o distanţă de circa 5.500 de kilometri.
De obicei, avioanele supersonice (vă aduceţi aminte de Concorde şi de Tupolev Tu-144?) sunt asociate zgomotului infernal. Ei bine, Lockheed şi Boeing lucrează la asta şi promit un nou avion supersonic de pasageri, chiar dacă nu la fel de rapid precum Concorde (viteză de croazieră de 2.140 km/h. Boeing a dat chiar mai multe detalii. În viziunea echipei pentru supersonice a companiei, Icon-II va transporta 120 de pasageri. "Studiul a ajuns la concluzia că tehnologiile avansate pot reduce consumul de combustibil suficient de mult pentru ca un avion supersonic să fie viabil, economic şi ecologic vorbind", este anunţul oficial al celor de la Boeing. Prin Icon-II, ei vor să vină cu un avion supersonic care să se încadreze în normele de poluare sonoră ale unui avion subsonic.
Ne-am gândit că vă doriţi imagini mai mari. Ei bine, le puteţi lua de aici.
FOTO 1 FOTO 4
FOTO 2 FOTO 5
FOTO 3 FOTO 6
FOTO 7