Avioanele, lovite de criza petrolului

Companiile aeriene vor fi forţate să plătească în avans şi în formă cash pentru combustibilul folosit, după ce industria a fost puternic lovită de creşterea fără precedent a preţului barilului de ţiţei, scrie ediţia on-line a publicaţiei „Times“.

Analiştii spun că practica se va muta şi în Europa şi Asia. Obligaţia companiilor de a pune bani deoparte pentru combustibilul livrat este un efort financiar enorm pe care nu şi-l pot permite, spune John Armbrust, consultant american în domeniul petrolier. American Airlines a anunţat reduceri de personal, zboruri anulate, retragerea aeronavelor vechi şi mai puţine bagaje în calele avioanelor după ce scumpirea petrolului a făcut compania să plătească cu 665 milioane de dolari mai mult în primul trimestru al anului, comparativ cu 2007.

Responsabili de această criză sunt speculatorii de pe piaţa petrolului, crede miliardarul american de origine maghiară George Soros, citat de „The Daily Telegraph“. El avertizează însă că această „bulă“ nu se va sparge până când SUA şi Marea Britanie nu vor depăşi recesiunea economică în care se află. Americanii schimbă obiceiurile Preţul-record al petrolului, care a depăşit săptămâna trecută 135 de dolari pe baril, a redus traficul pe şoselele americane şi ar putea aduce pierderi serioase şi constructorilor din industria auto, scrie Reuters.

Americanii spun că schimbările anunţate vor fi de lungă durată, chiar dacă preţul petrolului va reveni sub 100 de dolari. În SUA, preţul actual al unui galon de benzină este de aproximativ 4 dolari, adică mai puţin de 1 euro pentru un litru. Potrivit datelor Departamentului pentru Transporturi al SUA, numărul de mile parcurse de automobiliştii americani a scăzut în martie cu 4,3%, primul declin înregistrat după cel din 1979.

Mai mult, vânzările utilitarelor sport şi ale SUV-urilor care consumă mult în comparaţie cu maşinile europenilor au scăzut cu 17% în aprilie, comparativ cu aceeaşi lună din 2007.