Pe data de 27 august 2015, Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat decizia de închidere a redresării financiare pentru Astra Asigurări. Decizia are implicații importante pentru asigurați, cei care au de recuperat daune, dar și alte categorii de clienți.
EVZ continuă rubrica de dialog cu cititorii în care Marius Vorniceanu, vicepreședintele ASF, oferă lămuriri cititorilor. Întrebările vizează două situații importante pentru asigurații Astra: aceea în care au de recuperat daune și aceea în care au o poliță cu plata în tranșe.
EVZ: După data de 27.08.2015 apare o daună. Cum trebuie să procedeze asiguratul/păgubitul și cui trebuie să se adreseze?
Marius Vorniceanu: După data publicării deciziei privind închiderea procedurii de redresare financiară, activitatea de instrumentare a dosarelor de daună se realizeaza de către Fondul de Garantare a Asigurărilor conform art. 12 din Legea nr. 213/2015. Astfel, orice persoană care invocă vreun drept de creanţă împotriva asigurătorului ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-o poliţă de asigurare valabilă, între data închiderii procedurii de redresare financiară şi cea a denunţării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, poate solicita deschiderea dosarului de daună printr-o cerere adresată Fondului de Garantare a Asigurărilor.
EVZ: Polița este o poliță cu plată în rate; ulterior datei de 27.08.2015 sunt termene de plată (plata trimestrială sau semestrială). Asiguratul continuă plata poliței sau ce alte posibilități are?
Marius Vorniceanu: Dreptul de a denunța contractul de asigurare aparține părților contractante (asigurat și asigurator). În situația în care asiguratul nu ințelege să exercite acest drept, acesta se derulează conform condițiilor contractuale, inclusiv cele referitoare la plata ratelor de primă către asigurator.
Dosarele trebuie depuse la FGA în 90 de zile de la declararea falimentului Astra, de către judecător.
N.R. - Trebuie menționat însă că despăgubirile pot fi realizate de Fond, odată ce tribunalul a pronunțat decizia în privința falimentului Astra. Aceasta poate fi amânată de eventuale contestații ce pot fi depuse de acționariatul Astra. Totodată, în prealabil, dosarele de daună trebuie preluate de FGA de la Astra Asigurări, pentru a fi verificată veridicitatea acestora.
Sfaturi pentru clienții Astra
Ieri, ASF a publicat și un ghid al cosumatorului, în cazul Astra Asigurări. Iată principalele prevederi.
- Fondul de Garantare a Asigurărilor este instituția care, prin statut, asigură plata indemnizațiilor/despăgubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative și obligatorii încheiate în condițiile legii și a primelor datorate de asigurător pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta.
- pot recupera sume persoanele asigurate sau cei păgubiți de persoanele asigurate.
- dosarele pot fi depuse la Astra începând cu 31 august, data la care decizia de închidere a redresării financiare pentru Astra a fost publicată în Monitorul Oficial.
- FGA vă va pune la dispoziție modelul de cerere-tip pe care să o completați și vă va informa cu privire la documentele justificative care trebuie să însoțească această cerere.
- după aprobarea listelor cu creditorii, care vor fi piblicate pe pagina FGA, se vor plăti despăgubirile.
- plafonul limită de despăgubire este de 450.000 de lei.
- plata va fi efectuată după pronunțarea falimentului Astra de către tribunal, prin poștă sau într-un cont bancar. Mai multe detalii găsiți pe site-ul www.asf-fga.ro/.
Dacă ați întâmpinat probleme care țin de piața asigurărilor, vă rugăm să ne scrieți pe adresa de e mail secretariat@evzgroup. ro sau la redacția Evenimentul zilei, pe adresa Bd Dimitrie Pompeiu, nr.6, sector 2, București.