Competitivitatea redusă este una dintre cele mai mari hibe a economiei româneşti. Deşi la momentul integrării României în Uniunea Europeană aveam cel puţin avantajul salariilor mici, acestea au crescut în anii de boom. Acum, după ce un investitor important precum Nokia şi-a anunţat plecarea, avem nevoie mai mult ca niciodată de investiţii, iar pentru asta trebuie să avem ce oferi.
Altfel spus, trebuie ca România să aibă o economie competitivă. Crearea unei Strategii de Competitivitate pentru perioada 2012-2020 a fost scopul declarat de la bun început al recentului înfiinţat Consiliu Naţional de Competitivitate (CoNaCo), condus de consilierul guvernamental de stat Andreea Paul Vass şi de preşedintele Camerei de Comerţ Americane (AmCham) în România, Alexandra Gătej.
CoNaCo s-a reunit pentru prima dată vinerea trecută, la Palatul Victoria. For cu rol consultativ, CoNaCo reuneşte reprezentanţi ai Guvernului, mediului de afaceri, mediului academic şi are rolul să ofere Executivului soluţii pentru creşterea competitivităţii economice a României, în linie cu Strategia Europa 2020.
Proiectul a fost elaborat, potrivit Agerpres, şi iată, pe scurt, principalele elemente:
- Proiectul de strategie are drept scopt "trecerea de la un model de dezvoltare bazat pe mână de lucru ieftină, la un sistem bazat pe instituţii şi infrastructură de calitate, în care potenţialul forţei de muncă bine pregătite va fi utilizat la maximum şi în care economia va fi condusă de întreprinderi creative şi inovative".
- Documentul este bazat pe patru piloni principali: performanţa economică, eficienţa instituţiilor publice, eficienţa mediului de afaceri, infrastructură.
- Proiectul de strategie propune, pentru sporirea competitivităţii economice, introducerea unui act pentru disciplina bugetară, privind diminuarea şi controlarea deficitului bugetar, precum şi reguli pentru bugetele locale.
- Se propune un sistem de taxare a consumului în locul taxării muncii, precum şi "armonizarea ratelor de TVA".
- Finanţarea exporturilor prin intermediului băncii de stat Eximbank.
- Crearea şi promovarea brandurilor româneşti.
- În agricultură, CoNaCo propune atragerea de investiţii străine pentru cele 2,5 milioane de hectare de teren arabil necultivat, precum şi modalităţi de finanţare a fermierilor, inclusiv pentru schimbarea structurii fermelor către utilizarea de suprafeţe mai mari.
- Pentru sprjinirea mediului de afaceri, proiectul de strategie de competitivitate face referire la o "politică inteligentă de migraţie", prin "atragerea de studenţi talentaţi din străinătate".