Asociațiile de părinți cer demisia specialiștilor care au elaborat subiectele pentru Limba română la Evaluarea Națională, pe motiv că nu au ținut cont de programa școlară a elevilor.
Anul și scandalul pare să fie regula în Educație în ultima vreme. Subiectele greșit concepute sau în afara programei, baremele prost gândite nu mai miră pe nimeni. Cel mai recent scandal este cel de la examenul de Limba română de la Evaluarea Națională de anul acesta, unde, imediat după afișarea rezultatelor (vineri, 27 iunie – n.r.), s-a pornit o avalanșă de contestații, mai ales la Limba română. În județul Alba, de exemplu, în cele 240 de minute (de la orele 16.00 la 20.00) câte au avut la dispoziție părinții și elevii au fost depuse 265 de contestații la Română, adică mai mult de o contestație pe minut. „La București, numărul contestațiilor este de 2.554, dintr-un total de 23.300 de lucrări, ceea ce înseamnă 11%”, a declarat inspectorului general Constantin Trăistaru. Raportul este de 4 la 1 în favoarea contestațiilor la Română. La Suceava, din 640 de contestații, 478 sunt la Română.
Scrisoare adresată ministrului Pricopie
La nivel național, din cei 165.188 de candidați, doar 583 au avut media 10 la Română, cele mai multe medii fiind între 5 și 6 – 29.712. La Matematică, 4.235 de elevi au obținut 10, în timp ce alți 24.843 au luat între 5 și 6.
Rezultatele dezastruoase de la Română i-a determinat pe reprezentanții părinților să adreseze public ministrului Pricopie o scrisoare în care cer demisia celor care au elaborat subiectele. „Faţă de perioada anilor de tristă amintire, atunci când noi, părinţii, făceam coadă la magazinele alimentare ca să reuşim să procurăm mâncare pentru copiii noştri, am ajuns astăzi (vineri – n.r.) să facem coadă la şcolile din România pentru a depune contestaţiile pentru notele de la proba de Limba română”, se arată în scrisoarea semnată de Mihaela Gună, președinta Federației Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar
La rândul ei, una dintre profesoarele de Limba română a analizat punctual subiectul de examen lansând public un mesaj extrem de acid. „Sunt profund dezamăgită de subiecte și de barem. Mă gândesc de două zile la copiii mei care au muncit foarte mult anul acesta și la cât o să fie de dezamăgiți. De ce? Din vina celor care au conceput subiectul, baremul, din cauza viziunii celor care conduc învățământul sau, mai bine zis, a lipsei lor de viziune”, scrie profesoara. Aceasta mai spune că primul subiect era „peste nivelul de vârstă și capacitatea de înțelegere a unui copil de 14 ani”, în timp ce în programă există doar o singură oră pe an în care îi poate învăța pe elevi să-și exprime opinia în legătură cu o temă oarecare”. La gramatică, mai spune ea, variantele corecte scrise de elevi nu figurează în baremul de corectare, pierzându- se puncte importante. Contestațiile trebuie rezolvate până astăzi, urmând ca pe 1 iulie să fie afișate rezultatele finale.