Berceanu promite 1.800 de kilometri de autostrada, dar cu taxe.
Vestea buna este ca Romania va avea peste 1.800 de kilometri de autostrada pana in 2013, cea proasta: ca este posibila introducerea taxelor ca urmare a concesionarii drumurilor catre firme. Acestea sunt principalele idei din Planul privind constructia de autostrazi, prezentat ieri de Radu Berceanu, ministrul transporturilor.
Dupa ce premierul Tariceanu i-a solicitat miercuri sa gaseasca solutii pentru accelerarea constructiei de autostrazi, ministrul transporturilor a anuntat ca este posibila concesionarea unor bucati de drum. Astfel, firmele vor finanta constructiile si vor recupera banii din taxe. Sectoarele propuse pentru concesionare sunt Sibiu-Pitesti, Bucuresti-Brasov sau Ploiesti-Focsani.
Odata cu decizia concesionarii sectoarelor de autostrada, va aparea insa si obligatia achitarii de taxe pentru autostrada. "Daca va fi incheiat cu concesionarul un anumit tip de contract, vor fi aplicate taxe de cinci euro, daca va fi incheiat un altul vom pune taxe de trei euro sau zero euro", a afirmat Berceanu.
Acesta a explicat ca plata catre concesionar se poate face fie prin taxa directa, de catre proprietarii masinilor care tranziteaza pe sectoarele respective, fie printr-o suma platita de la bugetul de stat. "Indiferent de varianta, banii sunt platiti de cetatenii Romaniei", a mai spus Berceanu.
Probleme Lipsesc finantarile, iar lucrarile se fac cu intarziere Transporturile vor sa taie panglica, pana in 2013, la patru autostrazi care vor strabate tara de la un capat la altul. Este vorba despre autostrada Moldova (Roman-Tg.-Mures), autostrada Transilvania (Bucuresti-Bors), Coridorul IV (Nadlac-Constanta) si Coridorul IX (Giurgiu-Albita). Insa planurile ar putea fi date peste cap de lipsa de fonduri si de contractele paguboase semnate in timpul guvernarilor trecute.
Pentru ca romanii sa beneficieze de acesti kilometri de autostrada este nevoie de investitii de 12,8 miliarde de euro si de exproprierea a 9.000 de hectare de teren.
In ceea ce priveste impartirea costurilor autostrazilor cu populatia, Berceanu precizeaza ca fie va fi introdusa o taxa la intrarea pe autostrada, fie sumele vor fi platite de stat, concesionarului, insa tot din bani publici.
"Vrem sa facem autostrazi cu taxa si drumuri nationale fara taxa. In felul acesta, o familie care merge la nepoti si nu are nevoie sa ruleze pe autostrada cu 130 de kilometri pe ora poate alege un drum national, sa admire peisajul, iar toti posesorii de Audi Q7 isi vor speria ocupantele masinii pe autostrada si vor plati cinci euro", a afirmat Berceanu.
In cazul in care va fi introdusa o astfel de taxa, valoarea acesteia va fi cuprinsa intre trei si sase euro pe o suta de kilometri. "In general, in statele europene taxele se invart in jurul a zece euro pe suta de kilometri", a mai spus ministrul transporturilor.
Autostrada Transilvania, al carui termen de finalizare a mai fost amanat o data, nu are sanse sa fie data in folosinta in 2013, dupa cum se prevede in contractul cu firma americana Bechtel.
"Daca ritmul lucrarilor va creste in urmatorii ani in acelasi fel, media va fi de aproximativ 200 milioane de europe an. Aceasta inseamna ca autostrada va fi finalizata in anul 2017", a explicat Berceanu.
Ministrul Transporturilor a adaugat ca statul roman este "neputincios" in aceasta privinta, din cauza ca, inca de la inceput, contractul nu a fost bine negociat. "Noi propunem rediscutarea graficului de esalonare a executiei si a termenelor de finalizare pentru toate sectiunile acestui proiect", a incheiat Berceanu.