Autostrada Transilvania construită câte zece kilometri pe an

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a recunoscut astăzi, în timpul unei vizite pe şantierul autostrăzii Transilvania, că obiectivul prezentat de Partidul Democrat Liberal în timpul campaniei electorale şi anume construcţia a 836 de kilometri de autostradă nu mai este realizabil.

La doi ani de la alegerile generale din anul 2008, Berceanu a spus că la momentul stabilirii acelui obiectiv nu a fost luată în considerare criza economică.

“Am promis că vom construi 836 km de autostradă. După doi ani de criză obiectivul nu mai este realizabil. Dacă ceilalţi doi ani o să fie ani buni ne apropiem, dar nu mai au cum să fie atâţia. Am făcut programe electorale în 2008 când economia duduia şi erau creşteri, dar după asta au venit alţi doi ani de criză, despre care nimeni nu ştia nimic. Oricum noi, PD-L, am fost mai realişti decât alţii care au propus 1.500 de km de autostradă”, a spus ministrul Radu Berceanu. Bechtel lucrează pe datorie La vizita de pe şantierul autostrăzii a participat şi primul ministru Emil Boc care a precizat că pentru anul 2011, acest proiect important va fi continuat prin construcţia a altor zece kilometri de autostradă, între Gilău şi Nădăşel.

“Pentru moment atât am stabilit că putem construi, dar trebuie să ne punem de acord şi cu cei de la Bechtel. Este important să construim autostrada până la Nădăşel ca să putem lega autostrada de traficul greu care circulă pe drumul Zalău-Cluj. Banii sunt puţini şi trebuie drămuiţi pentru toată ţara”, a spus Boc.

În prezent, compania americană Bechtel lucrează la o treime din capacitate pe sectorul de zece kilometri dintre Turda şi Câmpia Turzii. Bogdan Sgârcitu, director de comunicare la Bechtel a declarat că tronsonul este construit din fonduri proprii şi că datoria pe care statul o are până în prezent doar pentru aceasta porţiune de autostradă este de 38 de milioane de euro.

“Avem 38 de milioane de euro facturaţi şi estimăm că tot tronsonul de zece kilometri va costa 78 de milioane de euro”, a spus Sgârcitu. Şoşea de centură la preţ de autostradă Pentru prima dată autorităţile au recunoscut că şoseaua de centură a Clujului este o lucrare unde s-au pompat foarte mulţi bani. În urmă cu câteva săptămâni, un tronson de 20 de metri din şoseaua de centură, care era gata asfaltat şi marcat cu vopsea, s-a prăbuşit din cauza faptului că în zona respectivă, şoseaua a fost construită pe o pungă de nămol.

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au declarat că şoseaua de centură a Clujului, în sectorul unu a costat aproximativ zece milioane de euro pentru un kilometru.

“În sectorul unu, unde am avut cele mai mari probleme legate de instabilitatea solului, preţul pe un kilometru de şosea este de zece milioane de euro. Pentru celelalte două sectoare, preţul mediu este de 3.1 milioane de euro/kilometru”, a declarat directorul Direcţieid e Drumuri Cluj, Ion Pantelimon.

Ministrul Transporturilor a precizat la rândul lui că zona este extrem de dificilă. “Aici dealurile pleacă la vale oriunde te-ai uita. Când plouă alunecă dealul. Din această cauză este şi extraordinar de scumpă, la preţ de autostradă. Solul şi greutăţile legate de geologia zonei sunt cele mai grave probleme”, a spus ministrul.

Până în prezent, pe şantierul şoselei de centură au existat două alunecări masive de teren care pentru a fi oprite a fost nevoie de construcţia unor ziduri de beton, demne de Linia Maginot, construită de francezi pentru apărarea ţării în timpul celui de-al doilea război mondial.