Cea mai aşteptată autostradă din România, Sibiu-Pitești, a ajuns în faza de traseu, dar încă nu se știe unde va fi capătul lucrării în zona Sibiu
Atostrada Sibiu-Pitești, un proiect anunţat cu surle şi trâmbiţe de conducerea Ministerului Trabsporturilor încă din mandatele foștilor miniștri ai Transporturilor, Miron Mitrea, Radu Berceanu sau Ludovic Orban, se amână pentru anul 2025.
După ce oficialii MT, în prezența lui Horaţiu Cosma, cosilierul guvernamental care l-a înlocuit pe Cătălin Drulă, au aunțat că s-a stabilit traseul autostrăzii Sibiu-Pitești, specialiștii în infrastructură nici măcar nu au știu dacă șoseaua la patru benzi se intersectează cu centura Sibiu. Chiar dacă s-a stabilit traseul autostrăzii Sibiu-Pitești, Ministerul Transporturilor nici măcar nu are toate aspectele tehnice, social-economice şi de mediu soluţionate.
„S-a analizat atât fauna, cât şi flora din zonă. Vom avea acordul de mediu, în acest acord de mediu se fac toate studiile necesare, inclusiv impactul acestei autostrăzi în zonă, în teritoriu. S-a încercat şi s-a reuşit evitarea zonelor Natura 2000”, au explicat oficiali din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Licitaţiile vor dura câţiva ani
După stabilirea traseului, Ministerul Transporturilor trebuie să finalizeze studiu de impact asupra mediului, document care are inflențează prețul final al autostrăzii Sibiu-Pitești. „Discutăm de adunări, studiul de impact durează între patru și opt sezoane. Acest document înseamnă măsuri compensatorii de zeci de milioane de euro. Dacă se respectă procedura pentru toate cele cinci loturi nu se poate organiza licitație de proiectare mai devreme de anul 2018. În termen legal, licitația pentru proiectare, dacă este contestată, nu se finalizează mai devreme de anul 2019. În 2020-2021 se stabilește selecția constructorilor. Legal, abia în 2022 se poate discuta de construcția efectivă a autostrăzii, proces cere durează între doi și trei ani. Oficialii guvernamentali au venit ca niște magicieni să spună că vor scoate la licitație capetele pentru că au studiile de fezabilitate finalizate. Nu se poate așa ceva pentru că se încalcă legea, guvernul și Ministerul Transporturilor au promis că se lucrează conform legi”, ne-au explicat surse din domeniu.
Piciorul autostrăzii, în mijlocul DN-ului
Inginerii organismului de consultanță Jaspers, angajat de România pentru asistență tehnică la realizarea autostrăzii Pitești- Sibiu, trag un semnal de alarmă. Soluția găsită nu este fezabilă din punct de vedere a construirii, accesului și operării, spun ei. Deși a fost avertizată de două săptămâni, Compania de Autostrăzi a prezentat public traseul cu probleme ca fiind cel ales definitiv. În timp ce în alte țări autostrăzile trec printre zgârie nori din cauza lipsei de spațiu, în România autostrăzile încalecă drumurile naționale, nu din lipsă de spațiu, ci în urma erorilor. Într-un alt punct al autostrăzii piciorul podului pică fix într- o albie. Jaspers se îndoiește că CNAIR ar putea obține aviz de la Apele Române pentru o astfel de situație, iar în alt punct, piciorul pică fix pe drumul naţional. „Lucrările de fundație pică pe cursul râului Băiașu sau în imediata vecinătate a acestuia. Râul este predispus la inundații și curenți puternici primăvara și în timpul furtunilor fapt care nu ar fi acceptabil pentru autoritățile responsabile cu apele”, spun consultanții. Soluții tehnice realiste și fezabile trebue identificate pentru această situație critică, cu luarea în calcul a aspectelor financiare de mediu etc, sfătuiește Jaspers.