Autostrada Moldovei ar urma să fie deschisă în anul 2024. Nu va fi însă complet accesibilă, ci doar pe porțiuni.
Proiectul de construcție care vizează Autostrada Moldovei este așteptat de milioane de șoferi. Autoritățile dau asigurări că aceasta ar urma să fie deschisă la finalul anului 2024, însă doar de anumite porțiuni. Zona pe care șefii CNAIR susțin că o vor da în folosință este cuprinsă între Buzău și Focșani.
Autostrada Moldovei va fi deschisă în 2024
Autoritățile susțin că cel puțin două dintre cele patru loturi ale tronsonului Buzău-Focșani de pe Autostrada Moldovei vor fi deschise în 2024. Reprezentanții CNAIR susțin că există o mobilizare constantă în ceea ce privește construcția autostrăzii.
Lucrările au continuat cu toate că explozia magistralei de gaz de pe secțiunea Focșani Buzău a impus restricții.
"Sunt convins că pe următoarea secțiune, de la Buzău la Focșani, cel puțin două loturi vor fi gata anul viitor. Termenele de finalizare nu sunt așa de scurte. Mobilizarea este una foarte bună. Păcat că am avut și un necaz pe această secțiune. Să fim mai atenți cu toții ca să nu se mai producă astfel de evenimente negative cu pierderi de vieți omenești. ”, a precizat Cristian Pistol, șeful CNAIR.
Compania care desfășoară lucrările de construcție la Autostrada Moldovei are în proiect și alte 10 loturi. Este vorba despre segmentul A7 Ploiești-Pașcani, lucrare finanțată prin PNRR. De asemenea și secțiunea dintre Buzău și Pașcani este vizată de același constructor.
Totodată și ministrul Transporturilor a subliniat faptul că Autostrada Moldovei ar urma să fie deschisă în anul 2024. Sorin Grindeanu susține de asemenea că doar anumite porțiuni vor putea fi date în circulație.
Oficialul susține că deși termenul limită de finalizare al proiectului este 2025, tronsoanele ar putea fi date mult mai repede în circulație. Sorin Grindeanu a precizat că până în 2024 vor fi realizați cei 90 de km de autostradă.
"Eu cred că, deşi termenul e 2025, la cum e progresul pe Buzău – Focşani unde sunt 4 loturi, eu sunt mai mult decât optimist şi sunt 90 de km acolo, că vor putea fi daţi în circulaţie anul viitor. S-a lucrat foarte bine acolo, s-a înaintat foarte mult, repet, termenul e 2025 conform contractului. Dacă se respectă acelaşi ritm de lucru va putea fi devansat acest termen”, a precizat oficialul.
O parte din bugetul alocat acestui proiect provine din PNRR. O altă parte a sumei necesare este asigurată din Programul Operațional de Transporturi.
Autostrada Moldovei a fost promisă din anul 2008. Ulterior, în 2013, Victor Ponta susținea că va fi construită o autostradă pe segmentul Brașov-Bacău-Iași. Abia în 2015, CNAIR a lansat licitația pentru studiul de fezabilitate al acesteia.
După mai bine de trei decenii de la Revoluție, în România există 1000 de km de autostradă. Conform promisiunilor autorităților, cifra se va dubla în următorii ani.
Autostrada A7 (România) - Istoric
Autostrada A7, cunoscută și ca Autostrada Moldovei sau Autostrada Unirii Principatelor Române, reprezintă un proiect major de infrastructură rutieră din România, destinat să conecteze regiunea Moldova de restul țării și, în final, de granița cu Ucraina.
Construcția acestei autostrăzi a avut o istorie cu multe întorsături, începând cu demararea lucrărilor pe o porțiune a sa în 2016, doar pentru a fi abandonate în anul următor. Abia în 2019, sub egida unui nou constructor, construcția a fost reluată.
Potrivit Master Planului General de Transport din 2016, se anticipa ca Autostrada A7 să pornească de la Buzău, să treacă prin Focșani și Bacău și să se încheie în zona Roman-Pașcani, cu conexiuni ulterioare spre Suceava și granița cu Ucraina. Deși inițial se propunea ca anumite secțiuni ale autostrăzii să fie construite ca drumuri expres, ulterioarele studii de fezabilitate au sugerat transformarea întregii rute până la Siret în autostradă, lăsând doar conexiunea cu Ucraina ca drum expres.
Un aspect notabil în evoluția planificării Autostrăzii A7 a fost schimbarea priorităților și rutelor propuse pe parcursul anilor. Astfel, în timp ce inițial se prevedea o legătură între Ploiești și Focșani, planurile ulterioare au pivotat spre o conexiune între Ploiești și Bacău, iar ulterior chiar și mai la nord, spre Ucraina.
Centura Bacăului, un segment crucial al autostrăzii, a reprezentat un punct focal în construcția A7. Acesta a fost primul segment contractat pentru construcție, iar lucrările au demarat în 2016. Deși a întâmpinat întârzieri și schimbări de constructori, această porțiune a fost finalizată și deschisă traficului la sfârșitul anului 2020.
Referitor la progresul actual, la finele anului 2020 au fost finalizate investigațiile geotehnice pentru sectoarele Ploiești - Buzău și Buzău - Focșani, marcând o etapă importantă în avansarea proiectului. Licitații pentru construcția pe diferite segmente ale autostrăzii erau în curs sau planificate pentru 2021-2022.
Autostrada A7 reprezintă o pieță de infrastructură majoră pentru România, cu impact direct în dezvoltarea economică și conectivitatea regiunii Moldova. Deși construcția sa a avut parte de numeroase provocări și schimbări de planuri, se așteaptă ca, odată finalizată, să aducă beneficii semnificative pentru mobilitatea și dezvoltarea regională.