Autostrada care ar trebui să preia din traficul infernal de pe DN1 şi să le ofere bucureştenilor o legătură rapidă cu Ploieştiul nu va fi gata până pe 15 decembrie. Şi ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a recunoscut acest lucru. Şefa de la Transporturi a declarat că va aplica penalităţi zilnice de 0,05% din valoarea contractului constructorilor care nu termină lucrările până pe 15 decembrie.
"Autostrada nu va fi finalizată pe 15 decembrie, iar constructorii vor plăti penalităţi de 0,05% din costul lucrării în fiecare zi. Probabil că lucrările vor fi inaugurate în primăvara anului viitor", a spus ministrul Transporturilor.
Pe primul lot al autostrăzii, respectiv pe cei 19 kilometri dintre Bucureşti şi Moara Vlăsiei, unde lucrează consorţiul italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi, ordinul de începere al lucrărilor a fost dat pe 21 mai 2008, în timp ce pe cei circa 32,5 kilometri pe care lucrează asocierea UMB Spedition - PA & CO Internaţional şi Euroconstruct Trading lucrările au început chiar mai devreme, respectiv în iunie 2007, potrivit informaţiilor furnizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Termenul iniţial de finalizare a lucrărilor începute în urmă cu 3-4 ani era vara lui 2009. După nu mai puţin de 13 acte adiţionale, valoarea contractelor a crescut cu 31%, depăşind 1,55 miliarde de lei, iar noul termen asumat de constructori a fost 15 decembrie 2011. Nici acesta nu va fi, însă, respectat.
Potrivit CNADNR, doar şase kilometri din cei 19 pe care lucrează italienii ar trebui să fie gata anul viitor, în octombrie, în prezent fiind realizate doar 2% din lucrări. Cert este, însă, că nu vom circula pe această autostradă până la finalul acestui an, deoarece pe unele sectoare lucrările nu sunt foarte avansate.
Căşuneanu şi Beşciu mult în urmă cu lucrările. Umbrărescu e aproape gata
Pe 13 kilometri din sectorul Bucureşti-Moara Vlăsiei sunt realizate, în prezent, 95% din lucrări, potrivit informaţiilor furnizate de Compania de Autostrăzi. În aceste zile se toarnă ultimul strat de asfalt, se amenajează intersecţiile de la capetele acestui sector (inclusiv la pasajul peste autostradă de la Moara Vlăsiei pe DJ 101) şi se montează parapetul metalic pe banda mediană.
Constructorii de pe tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti nu sunt aşa de avansaţi cu lucrările, cel puţin doi dintre constructori sunt destul de în urmă, respectiv PA & CO Internaţional şi Euroconstruct Trading, firme controlate de Costel Căşuneanu şi Dan Beşciu. Pe secţiunile pe care lucrează fiemele celor doi se lucrează la toate podurile şi pasajele, la fundaţia de balast şi la balastul stabilitzat cu ciment, se toarnă straturile primele două straturi de asfalt. UMB Spedition, firma omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, aproape a terminat cei 16,6 kilometri pe care îi are de realizat. În prezent se lucrează la amenajarea intersecţiei de la centura Ploieşti, se montează parapetul metalic şi se toarnă stratul final de asfalt - cel de uzură, se execută marcajul şi semnalizarea rutieră.
Per total, însă, pe tronsonul Ploieşti-Moara Vlăsiei în patru ani de contract au fost realizate doar 70% din lucrări.
Le-am dat bani şi ei nu ne-au dat autostrada
Italienilor de la Pizzarotti şi Tirrena Scavi le-am plătit până acum peste 506,57 milioane de lei, inclusiv TVA. CNADNR mai avea de achitat către constructorii tronsonului Bucureşti-Moara Vlăsiei, la 1 noiembrie, 316,57 milioane de lei (TVA inclus).
Către regii asfaltului au fost achitate facturi din 2007 şi până pe 1 noiembrier în valoare de peste 751,75 milioane de lei, TVA inclus. La începutul lui noiembrie, Compania de Autostrăzi condusă de Daniela Draghia mai avea de achitat către firmele româneşti 321,63 milioane de lei (TVA inclus).