Autostrada Transilvania va costa cu aproape doua miliarde de euro mai mult decat fusese estimat in anul 2003.
Statul roman va plati 4,7 miliarde euro in loc de 2,8 miliarde euro, conform evaluarii realizate de firma de consultanta Scetauroute-BCEOM pentru Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Ultimul raport de „revizuire a costurilor” autostrazii, pe care EVZ il prezinta astazi in exclusivitate, a fost finalizat la jumatatea lunii trecute de compania franceza, sub coordonarea consultantului Pierre Basma.
Costurile initiale destinate lucrarilor, pe care le executa compania americana Bechtel, au fost deja depasite, mai releva documentul.
Pret exploziv
Renumita companie de consultanta din Franta consemneaza in raport ca „estimarea curenta a costurilor totale ale proiectului reprezinta 2,8 miliarde euro”, dar aceasta suma nu mai este actuala.
In urma noilor calcule, firma de consultanta a anuntat recent statul roman ca, „daca luam in considerare o crestere medie a celorlalte sectiuni ale autostrazii de 50a, costul total al proiectului ar reprezenta 3,5 miliarde euro ca valoare de baza si 4,7 miliarde euro ca valoare totala”. Ultima valoare include si coeficientul de indexare a pretului, denumit in raport „escaladare”.
Cresterea cu aproape doua miliarde de euro este justificata in raport prin faptul ca estimarea realizata in anul 2003 nu include „lucrarile de reparatii pentru stabilitatea taluzelor, impactul costurilor tuturor celorlalte lucrari specifice” si cresterea potentiala a pretului altor sectiuni de autostrada.
Compania de consultanta Scetauroute-BCEOM anticipeaza o crestere anuala a costurilor cu cinci la suta in 2008, cu patru la suta in 2009 si cu trei la suta pana la finalizarea contractului, in anul 2013.
CNADR se face ca nu stie
Pierre Basma, coordonator de proiect al companiei Scetauroute-BCEOM, nu a dorit sa dezvaluie detalii despre cresterea costurilor la Autostrada Bechtel.
„Din pacate, nu putem sa va furnizam niciun fel de detalii referitoare la costuri sau alte aspecte ale acestui proiect. Am semnat un contract de confidentialitate cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR). Toate informatiile sunt furnizate exclusiv clientului nostru, CNADNR, care decide daca le face publice sau nu”, a declarat Basma pentru EVZ.
Conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale nici nu confirma, nici nu infirma majorarea pretului Autostrazii Bechtel. Biroul de presa al companiei sustine doar ca nu exista o hotarare de guvern care sa modifice preturile estimate in 2003.
„Sumele dumneavoastra nu sunt in concordanta cu cele din Hotararea de Guvern nr. 1363 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii Autostrada Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea. Valorile lucrarilor pentru cele 8 sectiuni sunt valori-tinta si sunt in suma de 3,4 miliarde euro. La aceasta data nu exista o noua hotarare de guvern care sa modifice valorile aprobate prin HG 1363/2003”, sustine Biroul de presa al companiei.
Potrivit hotararii de guvern mentionate de CNADNR, din suma-tinta alocata proiectului de catre guvernul Adrian Nastase, 664 milioane euro au fost rezervati cheltuielilor pentru elaborarea proiectului tehnic si a detaliilor de executie, eliberarea amplasamentului, servicii de consultanta, constructii si dotari pentru autostrada, cote pentru avize, acorduri si autorizari si cheltuieli neprevazute.
Firma Bechtel a fost scutita de taxele vamale pentru importul de utilaje necesare construirii autostrazii. Statul roman mai suporta suplimentar aproximativ 170 de milioane euro, costuri aferente proiectului de autostrada.
Fara licitatie
Autostrada Transilvania, miza internationala
Compania americana Bechtel a primit contractul pentru Autostrada Transilvania fara sa treaca prin emotiile unei licitatii internationale.
Din acest motiv, in anul 2003, primul-ministru Adrian Nastase si fostul ministru al transporturilor Miron Mitrea au fost tinta criticilor companiilor franceze. Constructorii europeni cu acelasi profil au criticat decizia executivului de la Bucuresti deoarece pretul alocat acestui proiect este foarte mare: 3,4 miliarde euro.
Publicitate politica
Politicieni cu casca
Impactul urias asupra economiei, in special asupra turismului, dar si necesitatea unei cai de acces rapide, sigure si de buna calitate au facut din Autostrada Transilvania un loc bun pentru publicitate politica. Politicienii din guvernele care s-au succedat din 2003 au facut „vizite de lucru” pe santier, cu un vadit scop electoral.
Si-au pus casca sau au vizitat amplasamente in lucru, in ordine cronologica, urmatorii politicieni: Adrian Nastase (ex-premier, PSD), Miron Mitrea (ministrul transporturilor, PSD), Radu Berceanu (ministrul transporturilor, PD), Emil Boc (presedinte PD), deputatul Cornel Popa (PNL), Calin Popescu-Tariceanu (premier, presedinte PNL), Varujan Vosganian (ministrul finantelor, PNL), si Ludovic Orban (foto) (actualul ministru al transporturilor, PNL).