Autostrada Arad - Deva, gata în 2010

Autorităţile promit că, din vara acestui an, vor demara lucrările la porţiunea de autostradă care ar urma să tranziteze Banatul. Costurile se ridică la aproximativ două miliarde de euro.

Reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara au anunţat ieri că în iulie demarează lucrările la prima autostradă din Banat. Autostrada Arad - Timişoara - Lugoj - Deva, care face parte din Coridorul IV paneuropean, va merge către Constanţa. În plus, se vor aloca 3,3 miliarde de euro pentru drumurile naţionale şi expres din zonă. Achiziţia de terenuri merge bine

Bănăţenii vor putea circula pe autostradă de la Arad la Deva, via Timişoara, din anul 2010, spune Ioan Maliţa, director general la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara (DRDPT). Maliţa a declarat ieri că lucrările la autostrada Arad - Timişoara - Deva vor începe vara aceasta.

„Pentru porţiunea Arad - Timişoara s-au încheiat deja dosarele pentru achiziţia terenurilor. În judeţul Arad avem 420 de dosare şi în Timiş, 256. Dacă lucrurile merg bine, din vara aceasta veţi vedea demararea şantierului pe acest traseu. Estimăm că în lunile iunie - iulie vor începe lucrările“, a declarat Maliţa.

Potrivit cifrelor oferite de reprezentanţii DRDPT, costurile de construcţie a autostrăzii Arad - Timişoara - Deva sunt de peste 1,8 miliarde de euro. Aceasta este, de fapt, o bucată dintr-o autostradă care traversează România de la Nădlac, unde este punctul de trecere a frontierei în Ungaria, până la Constanţa, pe traseul coridorului paneuropean IV.

Primul tronson la care vor începe lucrări este Arad - Timişoara, în valoare de 266,4 milioane de euro, costurile acestor lucrări fiind finanţate prin Banca Europeană de Investiţii. În decembrie 2008 vor demara lucrările la porţiunea Arad - Nădlac şi Timişoara - Lugoj. „Pentru tronsonul Timişoara - Lugoj este estimat că numai achiziţiile de terenuri vor costa 20 de milioane de euro“, a mai spus Maliţa. Lucrările pe porţiunea Lugoj - Deva vor începe în 2009. Centură a Aradului

Reprezentanţii DRDPT au mai explicat că soluţiile tehnice alese pentru legarea autostrăzii la cele două mari municipii din regiune, Timişoara şi Arad, sunt total diferite. „La Arad s-a dus autostrada foarte aproape de oraş, devenind şi centură ocolitoare a oraşului. Vor fi trei puncte de descărcare. La Timişoara, în schimb, autostrada trece la mai mulţi kilometri departe de oraş, fiind doar două puncte de descărcare“, a spus Maliţa.

INVESTIŢII

3,3 miliarde de euro în următorii cinci ani

Direcţia Regională de Drumuri va demara anul acesta mai multe proiecte noi, a căror valoare totală se ridică la 3,3 miliarde de euro şi care au termen de finalizare 2013. Pe lângă reabilitarea drumurilor naţionale existente, va începe construirea unui drum expres pe ruta Arad-Oradea, proiect a cărui valoare este de 400 de milioane de euro.

„Va avea un aspect de autostradă până la Chişineu Criş. Către Oradea va fi un drum cu patru benzi“, a declarat Ioan Maliţa. Drumul expres va lega Autostrada Transilvania de Coridorul IV paneuropean. Centura Timişoarei, un alt proiect important blocat timp de câţiva ani din cauza primului constructor, urmează a fi finalizată în 2011.