Autoarea Marie Darrieussecq: "Invidia de penis este ridicolă!"

Autoarea Marie Darrieussecq: "Invidia de penis este ridicolă!"

Prozatoarea, al cărei prim roman, "Truismes", a fost şi bestseller, şi finalist la premiul Goncourt, a prezidat, la Târgul de Carte Gaudeamus, o discuţie pe tema plagiatului în literatură.

La Gaudeamus, prozatoarea Marie Darrieussecq a prezidat o discuţie consacrată acuzaţiilor de plagiat din istoria literaturii şi ultimei cărţi ale sale, "Raport de poliţie. Acuzaţii de plagiat şi alte moduri de a supraveghea literatura", cu Alexandru Matei, Bogdan Ghiu, Doru Mareş (traducătorul cărţii), Jean-Noel Pancrazi, Simona Popescu, Magdalena Mărculescu şi Svetlana Cârstean (moderatoare). Lansarea cărţii a avut loc sâmbătă, la ora 17.30, în prezenţa scriitoarei, tot la standul Ambasadei Franţei.

Marie Darrieussecq a vorbit pentru "Evenimentul zilei" despre Freud şi Lacan, dar şi despre acuzaţia de "plagiat psihic" care i-a fost adusă de scriitoarea Camille Laurens referitor la romanul "Tom est mort".

EVZ: Declaraţi la un moment dat că psihanaliza v-a eliberat. Dar Freud este cel care spune că, pentru a deveni matură, femeia trebuie să renunţe la orgasmul clitoridian. Cum sunt aceste afirmaţii compatibile? Marie Darrieussecq: Freud spune multe prostii despre femei. (Râde) Asta e sigur. Chiar am ţinut o prelegere în Franţa pe această temă, enumerând toate afirmaţile absurde, imposibile, ale lui Freud apropo de femei. Dar în urma lui rămân invenţia psihanalizei şi femei ca Melanie Klein şi Julia Kristeva, care i-au modernizat teoriile. Care au modernizat ceea ce psihanaliza le putea oferi femeilor, ca Jacques Lacan, care are multe lucruri interesante de spus despre femei

. Spun frecvent că sunt o reclamă ambulantă, vie, la psihanaliză, pentru că pentru mine a funcţionat foarte bine. Între 20 şi 25 de ani eram destul de depresivă, şi, sincer, psihanaliza m-a scos din această melancolie. Şi m-a ajutat să am forţa de a scrie. Pentru că scrisul chiar cere aşa ceva. Scriam şi înainte, dar, cum să spun, singură, în colţul meu, fără să mă pot adresa suficient celorlalţi. Erau cărţi închistate în nevroza mea, în problemele mele, iar psihanaliza mi-a permis să las deoparte nevroza şi să-mi eliberez imaginaţia. Şi să am îndrăzneala de a pretinde că pot să mă adresez celorlalţi, să scriu pentru ei.

După psihanaliză, romanele mele au putut fi publicate. Înainte nu erau bune. Există acest clişeu, că psihanaliza sterilizează scriitorii, că îi împiedică să scrie, dar la mine se manifestă contrariul.

Între teoreticienele feministe Julia Kristeva şi Luce Irigaray, de care vă simţiţi mai apropiată? De ambele, într-un fel. Îmi place foarte mult ce a scris Kristeva despre melancolie, mi-e foarte cunoscut, din vremurile mele depresive. Dar Irigaray a avansat enorm într-o abordare a corpului feminin debarasată de invidia de penis. Invidia de penis... e ridicolă! Bărbaţii au poftă de vagin. Mi-aduc aminte de o fotografie: trei domni în vârstă aşezaţi pe o bancă, ţinând în dreptul lor degetele mari unite şi arătătoarele la fel... Acolo se vede invidia de vagin! (Râde). Irigaray a spus lucruri foarte interesante despre Freud şi Lacan. Ei cred că plăcerea este falică. Or, Irigaray vine cu o altă plăcere, feminină. Dar şi Lacan vine cu afirmaţii puternice pe această temă, trecând prin extazele mistice ale Terezei de Avila, are o intuiţie a unei plăceri aproape de ordin oceanic, care diferă de crispaţia falică.

Spuneaţi că "Raport de poliţie. Acuzaţii de plagiat şi alte moduri de a supraveghea literatura" a fost scris din cauza contrarietăţii. Nu v-aţi schimbat opinia? Ador să scriu romane. Când am fost acuzată de "plagiat psihic", mi s-a tras lumea de sub picioare. N-am înţeles ce mi se întâmpla, nu pricepeam acele cuvinte. Cum să spun? În Franţa nu vorbesc de faptul că fratele meu a murit când era copil. E ceva intim. Francezii nu ştiu de această poveste, nici n-ar avea de ce.

Această femeie mi-a spus "Nu ai dreptul să scrii despre un copil mort, pentru că ţie nu ţi-a murit copilul, iar mie mi-a murit". E "plagiat psihic" în sensul că i-aş fi furat durerea. Era şi faptul că împărţeam acelaşi editor, gelozie... Era o acuzaţie gravă şi traumatizantă pentru mine. Dar o astfel de acuzaţie anulează statutul literaturii! Dostoievski nu omorâse pe nimeni când a scris "Crimă şi pedeapsă". Aşa că m-am interesat de alţii care fuseseră acuzaţi de plagiat, printre care unul dintre cei mai mari poeţi, Paul Celan, născut în Bucovina. Când am văzut că şi acest om, care pentru mine era un geniu, fusese acuzat de plagiat, mi-am spus că e o acuzaţie onorantă.

GASTRONOMIE

Rarităţi la Târgul Gaudeamus

Târgul de carte a fost vizitat în primele trei zile de peste 50.000 de persoane, dintre care circa 34.000 au mers la Pavilionul Central Romexpo sâmbătă, potrivit unui comunicat remis EVZ.

Zeci de persoane au stat la coadă ca să obţină autografe şi să cumpere vin de la poetul Mircea Dinescu, care şi-a lansat la Gaudeamus volumul "Poezii noi" şi CD-ul "Femeile din secolul trecut" şi a vândut vinul producţie proprie, cu poezii în loc de etichetă.

Principesa Margareta a României a oferit vizitatorilor Târgului Gaudeamus volumul "Carte regală de bucate", în cadrul unui eveniment la care au fost prezenţi Principele Radu şi istoricul Adrian Cioroianu. La întrebarea reprezentanţilor Editurii Curtea Veche dacă va mai urma un volum, Principesa Margareta a spus că acest lucru este posibil deoarece mai are reţete, care i-au fost trimise de rudele care au auzit că scrie această carte.

Ne puteți urmări și pe Google News