Situaţie fără precedent! Au dispărut 120 de milioane de euro de la RATB

Situaţie fără precedent! Au dispărut 120 de milioane de euro de la RATB

Regia care asigură transportul suprateran în Capitală este în colaps financiar. Săptămâna viitoare se va înfi inţa o comisie de anchetă. Reprezentanţii Primăriei Capitalei au explicat, pentru EVZ, cum s-a ajuns în această situaţie.

Cu toate că autobuzele sunt pline de călători, se încasează zeci de mii de euro din publicitate şi Municipalitatea subvenţionează transportul cu autobuzul sau tramvaiul cu 440 de milioane de lei anual (55%), RATB este în faliment. Potrivit datelor financiare făcute publice de ANAF, Regia a ajuns să fie cel mai mare datornic la stat: are restanţe de aproximativ 120 de milioane de euro şi este în executare silită. Mai mult, conturile sunt blocate şi există riscul ca mijloacele de transport să fie trase pe dreapta, pentru că nu mai sunt bani de întreţinere. Edilul-şef al Capitalei, Sorin Oprescu, dă vina pe cei care au condus Regia în anii trecuţi şi spune că nu mai dă niciun leu până când cineva nu răspunde de banii cheltuiţi aiurea şi pentru neplata datoriilor către ANAF. La Regie are loc, de mai bine de un an, o adevărată bătălie politică între Marian Vanghelie (sectorul 5) şi Robert Negoiţă (sectorul 3) pentru numirea directorilor, după ce USL şi-a împărţit Regiile: PSD - RATB şi PNL- RADET. Între timp, tot mai multe autobuze Mercedes zac în depouri pentru că nu sunt piese de schimb, de investiţii nici nu se mai pune problema, iar în staţiile RATB vin tot mai puţine maşini. Reprezentanţii Primăriei Capitalei au explicat, pentru EVZ, că săptămâna viitoare vor fi chemaţi şefii Regiei la Consiliul General al Capitalei, pentru a stabili vinovaţii pentru această situaţie. Cum s-a ajuns în această situaţie Gratuităţi pe bandă rulantă, salarii grase, achiziţii la suprapreţ şi management defectuos, acestea sunt principalele cauze care au făcut ca Regia să ajungă în colaps financiar. Astfel, sindicaliştii spun că "situaţia financiară dezastruoasă este cauzată de gratuităţile acordate de Primăria Generală şi de primăriile de sector pentru transportul în comun, dar şi de achiziţiile la supra-preţ a unor piese, care de multe ori nici nu sunt bune pentru repararea mijloacelor de transport". La rândul său, consilierul Victor Stan (PSD), care este și președuintele Federației Sindicatelor Șoferilor din România, din care fac parte mulți șoferi de la RATB, spune că furturile interne sunt sunt la ordinea zilei: "Cu complicitatea unor şefi de autobaze şi depouri s-a furat combustibil". „Săptămâna viitoare vom discuta problema și îi vom chema și pe directorii din Regie. De fisc și moarte nu poți scăpa. Cine este de vină pentru situația creată, trebuie să plătească”, a mai spus Victor Stan, el fiind și președintele Comisiei Tehnice de transport a Consiliului General al Municipiului București. Aleşii generali PDL dau vina pe edilul-şef al Capitalei, Sorin Oprescu, pentru că nu ar fi plătit toată subvenţia. "Tramvaiele neîntreţinute produc accidente tot mai des. Deşi s-a reînnoit flota de autobuze în perioda 2004-2008, multe stau în garaj din lipsă de piese de schimb", a explicat şi consilierul general Silviu Văduva.În opinia alesului general Mircea Raicu, mai este un pic și se „pune lacătul pe ușă”. În replică, edilul-şef susţine că RATB este "într-o situaţie dificilă pentru că s-au luat bani din salariile oamenilor, cota ce trebuia plătită la ANAF, şi s-au făcut cumpărături aiurea". „Acolo s-au făcut cheltuieli din acestea cu topanul. Să răspundă, e penal. Au luat din banii de salarii ai oamenilor și au făcut cumpărăruri”, a replicat Sorin Oprescu. Jaf de milioane de euro Potrivit unui raport întocmit de Corpul de Control al Guvernului, în cadrul Regiei s-au cumpărat, în anii trecuţi, la preţuri exorbitante, piese auto, săpunuri sau cantităţi uriaşe de apă minerală care s-au evaporat ulterior. În plus, şefii RATB ar fi cumpărat pentru membrii Consiliului de administraţie, 6 stilouri cu peniţe de aur şi de platină pe care au cheltuit aproape 2.500 de euro. Guvernul a constatat că ingineriile financiare, făcute de cei care au condus Regia, au păgubit bugetul Primăriei Capitalei cu 7 milioane de euro. De exemplu, 2,8 milioane de euro au fost folosiţi ca să acopere găurile făcute la cantina RATB şi la casa de odihnă de la Predeal. O miză mult mai mare o are însă contractul pe care RATB l-a încheiat ilegal cu Astravagoane, pentru achiziţia de tramvaie. Potrivit guvernului, s-a decis să se cumpere tramvaie cu 1,6 milioane de euro bucata, deşi Regia fabrică tramvaie la jumătate de preţ. Mai mult, anul trecut s-a descoperit că în Regie se practicau şpăgi de zeci de mii de euro pentru parafarea unor contracte privind casarea unor mijloace de transport în comun. În acest caz, ancheta este în derulare. În timp ce multe autobuze marca Mercedes stau pe dreapta, pentru că nu sunt piese de schimb, la Regie s-a furat ca în codru DATORII REGII DE TRANSPORT REGIA AUTONOMĂ DE TRANSPORT BUCUREŞTI

  • la bugetul de stat 443.341.618 lei
  • la bugetul de pensii 23.768.093 lei
  • la bugetul de şomaj 599.891 lei
  • la bugetul de sănătate 70.071.188 lei

TOTAL RATB 537.780.790 DE LEI (adică 120 milioane de euro) REGIA AUTONOMĂ DE TRANSPORT PUBLIC IAŞI

  • la bugetul de stat 43.561.221
  • la bugetul de pensii 87.111.853
  • la bugetul de şomaj 7.149.199
  • la bugetul de sănătate 21.024.169

TOTAL RATP IAŞI 158.846.442 LEI (adică 35,7 milioane de euro) REGIA AUTONOMĂ DE TRANSPORT TIMIŞOARA

Ne puteți urmări și pe Google News
  • la bugetul de stat 4.796.647

REGIA AUTONOMĂ DE TRANSPORT BRAŞOV

  • la bugetul de stat 725.770
  • la bugetul de pensii 180.771
  • la bugetul de şomaj 4.688
  • la bugetul de sănătate 58.989

TOTAL RAT BRAŞOV 970.218 LEI (adică 220.000 de euro) Paradox. Călători şi publicitate gârlă, profit mic De la începutul crizei (2009) şi până în 2012, RATB a obţinut rezultate tot mai proaste de la an la an în ceea ce priveşte profitul. Paradoxal, autobuzele, tramvaiele şi staţiile RATB sunt pline de reclame, iar în mijloacele de transport abia ai loc seara şi dimineaţa. Ce profit a raportat Regia în anii trecuţi: ● 2009. . . . . . . . . . . . . . . .4,2 milioane de lei; ● 2010 . . . . . . . . . . . . . . .2,57 milioane de lei; ● 2011 . . . . . . . . . . . . . . .1,09 milioane de lei; ● 2012 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 666.678 de lei; Mai mult, în anii de boom economic, la Regia s-au încasat milioane de dolari din publicitate: ● 2007 (estimativ pe 12 luni) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2.020.000 de dolari; ● 2006. . . . . . . . . . . . . . .1.960.000 de dolari. Bătaie politică pe management şi salarii grase pentru şefi Din septembrie 2012 şi până în prezent, USL comandă din umbră activitatea Regiei. Motivul, ei au majoritate în Consiliul General al Capitalei, instituţie care gestionează RATB. De atunci şi până în prezent, se duce o adevărată bătălie politică pentru posturile de directori din cadrul instituţiei, se fac organigrame pe genunchi în fiecare lună, iar salariile şefilor Regiei sunt echivalente cu cele practicate în multinaţionalele care au profit. Salariul unui simplu angajat nu depăşeşte 2.000 de lei pe lună. În acest timp, cei din administraţia companiei îşi acordă singuri bonusuri. Lefurile acestora variază între 5.000 şi 12.000 de lei, iar bonusurile sunt între 700 şi 2.000 de lei. Mai mult, se discută înfiinţarea de noi posturi de directori, dar şi de şefi de serviciu. În tot acest timp, USL vrea o concediere masivă, mai ales din zona de exploatare şi reparaţii, urmând ca aceste servicii să fie externalizate unor firme private. Consilierul Victor Stan a recunoscut, pentru EVZ, că se impune o analiză a numărul angajaţiilor în următoare perioadă. Din cei aproximativ 11.000 de angajaţi, ar urma ca 4.500 să fie concediaţi. Ei vor primi compensatorii: între 5 şi 13 de salarii medii, în funcţie de vechime. Salariul mediu la RATB este de 2.500 de lei. "Cheltuielile, uite aicea! Şpăgile la directori!" O anchetă a procurorilor DNA, deschisă anul trecut la RATB, a dezvăluit modul în care se făceau achiziţiile publice. Radu Jianu, fost director al Departamentului Achiziţii Publice în perioada septembrie 2011 – mai 2012, primea şpăgi pentru atribuirea unor contracte. Potrivit DNA, el intervenea la mai mulţi membri ai Comisiei de vânzare în favoarea unor afacerişti. "Haideţi să luăm şpăgile care le-am dat noi la directori! ...Cheltuielile, uite aicea! Şpăgile la directori!", era nemulţumit unul dintre denunţători. Miza era un contract privind valorificarea şi dezmembrarea vehiculelor din parcul propriu al RATB. Era vorba de un număr de 256 mijloace de transport casate, ce urmau a fi dezmembrate şi valorificate ca fier vechi. "Am dat opt sute de milioane şpagă lu’ Jianu pentru ... (cuvânt obscen)... A, a două şpagă?," mai spunea unul dintre denunţători. Ancheta DNA nu a fost finalizată.