Atenţie şoferi! Poliția Rutieră şi Ministerul Finanţelor lucrează la un cont unic pentru colectarea amenzilor rutiere

Florentin Brăcea, şeful Direcţiei Rutiere din cadrul Poliţiei Romane, a declarat pentru EVZ că, momentan, lucrează impreună cu Ministerului Finanţelor, la un sistem unic de colectare a amenzilor rutiere.

"Incercăm să ajutăm cetăţeanul, deoarece sperăm noi ca acest cont unic la care ne gandim va facilita modaliţătile de plată a amenzii. Este practic o modalitate de a simplifica lucrurile şi sperăm să nu mai fie nevoie de atâtea proceduri. Nu e insă aşa simplu de facut. Dar, repet, procesul-verbal odată plecat de la poliţie nu mai este treaba noastră, sa nu se inţeleagă că poliţia gestionează activitatea asta cu amenzile. Contul unic de care s-a vorbit data trecută era condiţionat de o reţinere şi o suspendare a permisului dacă nu-ţi platesti amenda. Acum nu mai condiţionăm pe nimeni cu asta. E strict un cont unic de colectare amenzi”, a explicat şeful de la Rutieră.

 

Cati romani işi platesc amenzile

Potrivit actualului Cod Rutier, contravenientul poate achita, în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contravenţiei jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege.Oficialii de la Rutieră au susţinut, de-a lungul timpului, că în ţara noastră nu există o strategie concretă de colectare a amenzilor aplicate conducătorilor auto. Potrivit statisticilor, 40 % din şoferii români îşi plătesc amenzile rutiere. În timp ce în Olanda, banii colectaţi din amenzile date conducătorilor auto ajung undeva la 98%, iar în Bulgaria la 68%.

 

Nu ai plătit amenda în 30 de zile, adio permis! 

În 2013, premierul Victor Ponta declara că a convenit cu ministrul de Interne de atunci, Radu Stroe, ca permisul să fie suspendat pentru neplata amenzilor în termen de 30 de zile, măsură aplicabilă şi în cazul infracţiunilor. Premierul a precizat că în cazul celor cu amenzi neplătite în termen de 30 de zile li se va suspenda permisul de conducere până la plata amenzii. “Era o problemă de aplicare în sensul în care omul îşi plătea amenda şi noi nu ştiam că şi-a plătit-o şi-i suspendam permisul. Am găsit o soluţie pe care o discutăm şi cu domnul Chiţoiu, cu un cont unic, şi cu faptul că poliţia nu poate suspenda permisul cuiva decât după ce verifică la 30 de zile după că în acel cont unic nu s-a plătit amenda”, a explicat atunci  premierul. Ponta a menţionat că se încearcă găsirea unei “proceduri rapide” în cazul şoferilor cu contravenţii, astfel încât în 15 zile judecătorul să se pronunţe dacă dovada pentru conducerea autovehiculelor se prelungeşte sau nu. “Ideal ar fi să nu mai conduci după ce ţi s-a suspendat permisul”, a mai afirmat Ponta. Proiectul de modificare a Legislaţiei Rutiere, postat în 2013 în transparenţă decizională pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) nu a avut însă sorţi de izbândă. 

 

Ce se intampla daca incalci regulile rutiere in alt stat

In februarie 2015, Parlamentul European a adoptat regulile actualizate referitoare la schimbul transfrontalier de date privind infracțiunile rutiere. Astfel, șoferii care vor încălca codul rutier în timp ce se află în alt stat membru UE nu vor mai putea scăpa de amendă, ci vor primi in Romania notificarea privind abaterea rutiera. Noile reguli se vor aplica și în Marea Britanie, Irlanda și Danemarca, în următorii doi ani. ”Pentru a atinge obiectivul UE de a diminua cu până la jumătate decesele pe șosele, avem nevoie de instrumente mai eficiente de siguranță rutieră, cum ar fi această directivă care combate impunitatea. Desigur că cetățenii nu vor fi încântați să primească o notificare privind o infracțiune rutieră, dar trebuie să aprecieze că toată lumea va fi tratată egal în UE, indiferent unde este înregistrată mașina”, a spus raportorul Inés Ayala Sender (S&D, ES). ”Șoferii străini vor fi mai atenți acum, știind că pot primi notificări privind orice infracțiune rutieră pe care o comit în străinătate”, a adăugat ea, citata de Mediafax.

 

Poliţia Rutieră inştiiţată doar de permisele reţinute in alte state

,,Sa fim bine inţeleşi. Daca abaterea pentru care esti sancţionat în alta ţară presupune şi retinerea permisului de conducere, atunci inştiinţarea ajunge la noi. Sa ştiţi ca, săptămanal, ne vin sute de permise reţinute în afara. Exista o baza de date- EUCARIS- cu maşinile inmatriculate din toată Europa in fiecare ţara şi acolo se vede cine e proprietarul maşinii.Insă, aşa cum va spuneam, daca nu e vorba de o faptă care să presupună şi reţinerea permisului său a certificatului de inmatriculare, noi nu ştim de ea”, mai explica seful de la Rutiera.

 

Care sunt marile probleme în trafic

Florentin Brăcea a mai precizat si faptul ca cea mai mare problema în trafic o reprezintă pietonii care traversează neregulamentar şi conducatorii auto care nu acordă prioritate pietonilor.,,O sa lansam şi o campanie de conştientizare a pietonilor care sunt undeva peste 30% din totalul accidentelor înregistrate. Nu de puţine ori, pietonul crede că strada îi aparţine, că poate sa treacă şi să meargă pe oriunde,,, explică şeful de la Rutieră.

 

Batranii şi copiii, cei mai vulnerabili in trafic

Comisarul-şef Florentin Brăcea a precizat referitor la fenomenul pietonilor că există două segmente de vârstă extrem de vulnerabile: bătrânii și copiii. ,,Copiii de ce? Sunt imprevizibili în trafic și nu au încă formată capacitatea de a aprecia corect vitezele şi distanțele. Din fericire, sunt mai putine accidente decat în anii anterior, dar încă sunt. La batrani, avem partea cealalaltă unde, la fel, nu pot percepe corect viteze/distanţe din afecţiuni medicale: auditive, oftalmologice , au reflexele scăzute sau se deplasează lent. Mai mult decat atat, bunicii sunt cei care îngrijesc în general de copii, numai că ei evită să se ducă pană la trecerea de pietoni pentru că au de mers mai mult şi atunci- de multe ori vedem treaba asta în trafic- bunicul de mana cu copilaşul traversează neregulamentar”.

 

Permisul de conducere, un paşaport in alb către moarte

Specialiştii de la Rutieră recunosc faptul că tinerii reprezintă o categorie de şoferi problematici în trafic. ,,Da, asa este. Sunt si particularităţile varstei. Pe masură ce înaintezi în varsta capeţi şi experienţa, te ponderezi, te temperezi. In general, în momentul în care ai obţinut permisul de conducere ai senzaţia că ţi s-a deschis o nouă lume şi vrei să pătrunzi in ea. Eu am spus, nu de puţine ori, că permisul de conducere poate fi un paşaport în alb către moarte. Chiar dacă are culoarea roz a fericirii, depinde de tine cum îl folosesti. E bine să cauţi tot timpul să te ponderezi pentru că, altfel, tentaţiile sunt mari. Gandiţi-vă ce inseamnă pentru un tanar care îşi ia astăzi permisul de conducere şi accede foarte uşor la o maşină puternică. Are tentaţia s-o exploateze la maximum. In general, să impresioneze prin viteza. Nu se gandeste că face chestia asta dintr-o bravadă care îi poate aduce sfarşitul”, susţine comisarul Constantin Tătuc, adjunctul Direcţiei Rutiere.