Începând de astăzi, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) anunță intrarea în vigoare a noilor tarife ale polițelor de Răspundere Civilă Auto (RCA). Evenimentul zilei a prezentat pe larg, ieri, prețurile calculate în funcție de capacitatea cilindrică și vârsta posesorului autovehicolului.
"Din discuţiile pe care noi le-am avut cu Guvernul şi cu reprezentanţii Parlamentului ştiu că nu se vor mai prelungi. Tarifele de referinţă vor intra în vigoare a doua zi după ce plafonarea a expirat", a afirmat prim-vicepreşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Cornel Coca Constantinescu, fără a mai aminti că o lege ar trebui promulgată de președintele României.
Potrivit reprezentantului ASF, clienţii cu risc ridicat se pot aştepta la creşteri de tarife.
"Obiectivul ASF pe termen scurt şi mediu este bine determinat, respectiv crearea cadrului de rezolvare a problemelor structurale ale pieţei RCA cu scopul de a construi o piaţă echilibrată şi concurenţială. Tarifele de referinţă au un caracter orientativ. Au la bază datele agregate al nivelul pieţei în ceea ce priveşte daunele, numărul de poliţe, frecvenţa daunelor şi aşa mai departe. Tarifele de referinţă reprezintă un mecanism de calcul. Au la bază date statistice individuale, agregate la nivelul pieţei. Formula de calcul este una corectă. De aceea noua formulă este reluată în noua lege a RCA aprobată în Parlament", a spus Constantinescu.
În ceea ce privește persoanele prejudiciate care au suferit vătămări corporale, în cazul accidentelor rutiere, pot alege varianta amiabilă de stabilire a despăgubirii care garantează un nivel minim al indemnizaţiei, conform noii Legi privind asigurarea de răspundere civilă auto RCA adoptată recent de Camera Deputaţilor, se arată într-un comunicat de presă al Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie - AVAC România.
De asemenea, prin particularizare, cu ajutorul unor documente de specialitate, se va putea ajusta despăgubirea pentru fiecare caz în parte.
"Cu privire la scopul principal al acestei legi - dat de posibilitatea valorificării dreptului la integritate fizică şi psihică de către victimele accidentelor rutiere, Legea adoptată în 16 mai 2017 prevede un mecanism corect, astfel încât prejudiciile suferite să fie stabilite fie de judecător, fie pe cale amiabilă. Arătăm că au existat dezbateri aprinse la care am participat în comisiile de specialitate, legate de modalitatea de stabilire a despăgubirilor, însă parlamentarii au înţeles complexitatea şi particularităţile acestui mecanism şi astfel, actualul articol ce reglementează 'stabilirea despăgubirilor' are o formă ce poate fi pusă în practică", se arată în document.
În priviința procedurii judecătorești, arată AVAC, aşa cum este şi firesc, singurul în măsură să analizeze şi să decidă este magistratul judecător, care are la îndemână probe cu caracter medical, medico-legal, psihologic şi statistic, necesare particularizării traumei prin raportare la modul în care viaţa victimei a fost afectată.