Industria asigurărilor a reacționat la intenția autorităților de a extinde pentru a treia oară perioada de plafonare a primelor RCA, adăugând încă trei luni, până la 30 iunie 2024. Această decizie, spune Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), a fost luată fără a lua în considerare efectele inflației.
Conform UNSAR, pe lângă încălcarea evidentă a normelor Uniunii Europene, la care România este parte, plafonarea primelor RCA nu ia în considerare impactul semnificativ al numărului crescut de accidente, a despăgubirilor plătite și a costurilor în creștere asupra prețurilor polițelor de asigurare.
Prelungirea plafonării primelor RCA, contestate de industria asigurărilor
„Prelungirea plafonării primelor RCA nu este un 'medicament minune'. Industria de asigurări a luat notă cu profundă îngrijorare de dorinţa autorităţilor de a prelungi pentru a treia oară perioada de plafonare a primelor RCA, cu încă 3 luni, până la 30 iunie 2024, fără a lua în calcul nici măcar efectele inflaţiei.
Spre exemplu, asigurătorii plătesc taxe şi contribuţii majorate pentru RCA, de la 6,6% în 2021, la circa 13% în 2023. Asigurătorii care nu au ţinut seama de aceste principii economice fundamentale sunt, de altfel, şi cei care au dat faliment în trecut”, se arată în comunicatul organizaţiei.
Conform sursei menționate, autoritățile justifică o nouă extindere a plafonării tarifelor RCA prin „reticența în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați”.
În acest fel, UNSAR subliniază că sunt din nou ignorate principiile fundamentale ale industriei de asigurări, care permit fiecărui asigurător să decidă individual profilul de risc al propriilor clienți și să își ajusteze politica comercială în funcție de frecvența și gravitatea daunelor, precum și de o adecvată distribuire a riscurilor.
Accidente mai frecvente la vehiculele de transport
Potrivit comunicatului UNSAR, în situația vehiculelor destinate transportului, frecvența accidentelor este de trei ori mai mare decât media pentru toate categoriile de vehicule (19% față de 6,6%).
Prin urmare, în medie, din fiecare 100 de vehicule de transport cu o masă maximă autorizată de peste 16 tone, cel puțin 19 sunt implicate în accidente rutiere, cauzând pagube materiale, vătămări corporale și decese.
„Aceste accidente sunt, de regulă, de o gravitate semnificativ mai mare decât în cazul altor categorii de autovehicule. În plus faţă de toate acestea, măsura de prelungire a plafonării se suprapune pe discuţiile privind modificarea Legii 132/2017 privind RCA, unde propunerile industriei de asigurări pentru asigurarea sustenabilităţii pieţei de profil nu au fost luate în considerare.
Practic, anumite principii de funcţionare şi aspecte de ordin tehnic menite să repare măcar în parte o serie din dezechilibrele pieţei, pe care industria le-a semnalat în mod constant în ultimii 5 ani, nu sunt incluse între modificările la Legea RCA, în ciuda faptului că sunt dorite inclusiv de către şoferii din România”.
Tarifele RCA, plafonate începând din aprilie 2023
Din aprilie 2023, tarifele polițelor au fost supuse plafonării. Inițial, această măsură a fost implementată pentru o perioadă de șase luni, ulterior fiind prelungită cu încă trei luni.
La finalul anului precedent, Guvernul a decis să prelungească din nou această măsură. Însă cu o ajustare de doar 6,8%, care nu a acoperit nici măcar rata inflației din 2023 (10,4% conform INSSE).
Mai mult, conform UNASR, dauna medie RCA a crescut chiar mai mult decât inflația în trimestrul trei al anului trecut, cu aproximativ 12%. Asta deoarece despăgubirile nu au fost plafonate, potrivit Agerpres.
Marcel Boloș a declarat marți seara că Ministerul Finanțelor a făcut o propunere pentru extinderea plafonării tarifelor RCA până la 30 iunie 2024. Această decizie vine în contextul unor probleme nesoluționate în piața asigurărilor auto, care au dus la un dezechilibru între cerere și ofertă.