Asfalt Tango cu Rompetrol si Petrom

Competitia dintre companiile petroliere autohtone nu se duce doar prin intermediul benzinariilor, ci si pe piata produselor destinate asfaltarii drumurilor si autostrazilor.

Rompetrol, prin Rafinaria Vega Ploiesti, a inceput ieri productia de bitum rutier modificat cu polimeri, fiind prima companie din Romania care va produce asa ceva.

Din cele 600.000 tone de bitum pe care Romania le foloseste anual, jumatate sunt importate, iar Vega poate produce 60.000 tone bitum modificat.

In acest fel, Rompetrol va face concurenta directa companiei Petrom care, prin Rafinaria Arpechim, este singurul producator de bitum rutier din tara. Arpechim produce 220.000 tone anual, dar cei de la Rompetrol spun ca avantajul lor consta in calitatea superioara a bitumului cu polimeri.

Sosele elastice

„In strainatate se foloseste de 25 de ani acest produs, dar la noi s-a lucrat pana acum cu cele ieftine, pe ideea ca suntem saraci”, a spus Marcel Pavel, directorul Rafinariei Vega. Rompetrol a investit aproape 8 milioane de euro si mai pregateste investitii de inca 3 milioane in producerea acestui bitum, estimand ca in Romania se vor construi „mii de kilometri de autostrada” in anii viitori.

Noul bitum va costa aproape 500 de dolari tona, in comparatie cu cel normal care costa 410 dolari. „Desi pretul este mai mare, reabilitarea drumurilor nu se va mai face la un an, ca acum, ci la 7-8 ani, iar cheltuielile cu intretinerea se reduc la jumatate”, spune Cosmin Cocean, vicepresedinte Rompetrol Rafinare.

Noul bitum, numit si „asfalt cauciucat”, creste cu 85% rezistenta la deformari, nu e influentat de variatiile de temperatura si chiar reduce zgomotul din trafic.

Asfalt cu dedicatie

Rompetrol ar putea deveni singurul beneficiar din tara al obligativitatii pe care ar putea-o impune autoritatile drumarilor, si anume de a folosi numai bitum modificat cu polimeri. „Sper ca solutiile acceptate pana acum de autoritati sa nu mai fie permise in caietele de sarcini”, a spus Cosmin Cocean.

El a afirmat ca, pana acum, statul nu-i putea obliga pe constructorii de autostrazi sa importe bitum de calitate din strainatate, dar acum acest lucru este posibil pentru ca se va produce la Ploiesti si vor disparea practic costurile cu transportul acestuia.