Peste 700 de clienţi Volksbank, ce au încheiat contracte de credit, vor să dea în judecată banca pentru că au sesizat clauze abuzive. Circa o sută dintre aceştia au avut aseară o întâlnire cu oficiali ai băncii pentru a le comunica doleanţele lor. Problemele cel mai frecvent întâlnite în contractele de credit sunt cele referitoare la modificarea dobânzii fixe şi plata comisionului de risc.
Reprezentanţii Volksbank susţin că nicio clauză nu este abuzivă şi că vor încerca să rezolve indivdual problemele clienţilor nemulţumiţi.
„M-am trezit în faţa ghişeului că mi s-a mărit rata şi dobânda” „Am fost angajata băncii şi am avut un „tratament” special, însă după ce am plecat m-am trezit în faţa ghişeului că am mai mult de plată. În afară de faptul că mi s-a mărit rata şi nu m-a anunţat nimeni şi dobânda s-a modificat, din fixă devenind variabilă, mărindu-mi-se de la 5,5% la 6,7% la un credit şi 9% la altul”, spune indignată Cristina Joian Comino, client Volksbank.
Ea este scutită de plata unui comision de risc despre care alţi clienţi şi avocaţi susţin că este ilegal.
Proces colectiv Bazele grupului de clienţi nemulţumiţi de contractele cu Volksbank au fost puse cu ajutorul internetului.
„Suntem un grup de peste 700 de persoane, constituiut pe internet din cauza clauzelor abuzive răspândite în toate contractele: clauza de reziliere, comisionul de risc, clauza de modificare a dobânzii unilateral din partea băncii care nu face referire la indicatori economici”, spune Adrian Paraschiv, client al băncii şi organizator al evenimentului care a avut loc aseară la Clubul Uniter din Capitală.
Pe de altă parte, reprezentanţi băncii nu consideră abuzive clauzele contractuale, însă promit o rezolvare a situaţiei. „Am fost preocupaţi de problemele clienţilor noştri şi de aceea suntem în seara asta aici. Încercăm să oferim soluţii specifice. Banca nu comite ilegalităţi, deşi în opinia unora există clauze abuzive în contract”, spune Cristian Radu, oficial Volksbank.
„Reclamaţiile sunt fondate” „Reclamaţiile clienţilor sunt fondate şi se îndreaptă spre o clauză care stabileşte comisionul de risc, care, în unele contracte ajunge să fie un sfert din întreaga rată”, explică avocatul Gheorghe Piperea, care va reprezenta interesele unor clienţi nemulţumiţi.
Acest comision de risc este foarte puţin explicat în contract, rolul lui fiind să acopere riscurile băncii, deşi clienţii au adus garanţii care să acopere „riscurile viitoare şi nesigure”, aşa cum este stipulat în contracte. Practic, bun platnicii plătesc eventualele pierderi ale băncii.
„Pe măsură ce trece timpul şi se acumulează plăţile din acest comision, chiar şi cei care plătesc la timp pot ajunge în stare de default (executare silită). Poate pe termen scurt este o soluţie pentru bancă, însă pe termen lung se va întoarce împotriva ei şi este şi un comportament ilegal”, adaugă avocatul Piperea.
Mai grav este că singura soluţie a clienţilor este să dea banca în judecată, însă deşi s-a ajuns în unele cazuri la decizii judecătoreşti definitive favorabile clienţilor, aceasta nu sunt respectate de bancă.