Arpad Paszkany a luat pe sub mână drepturile de televizare a meciurilor

Așa cum EVZ a anunțat încă de marți, partidele din Liga I vor fi difuzate de Look TV și Transilvania Live, televiziuni controlate de patronul CFR Cluj.

După cum am publicat încă din data de 1 aprilie, Intel Sky nu mai face nicio licitaţie şi vrea să difuzeze meciurile din prima ligă, prin cele două televiziuni, pe toate cele trei mari reţele de cablu.

Posturile TV au iniţiat demersurile pentru ieșirea din regimul must carry începând cu data de 1 iulie 2014, ceea ce înseamnă că renunţă la difuzarea gratuită pe reţelele de cablu şi „vor solicita tarife pentru retransmisie din partea distribuitorilor, prin aplicarea prevederilor CNA”, se anunţă în comunicatul semnat de cele două televiziuni. „În acest context, cele două instituţii solicită tuturor distribuitorilor de servicii de programe audiovizuale interesaţi să retransmită contra cost posturile Look TV şi Transilvania Live, să trimită până la data de 10 aprilie 2014 oferta lor, urmând să fie contactaţi pentru discuţii şi negocieri suplimentare”, se mai scrie în comunicat.

2,2 în plus la toate abonamentele de cablu

Practic, aceasta înseamnă că televiziunile lui Pazkany se așteaptă să-și scoată banii (cel puțin 27,5 milioane de euro/an) de la companiile de cablu, care să plătească sumele pentru retransmiterea Look TV și Transilvania Live. La rândul lor, companiile de cablu nu pot plăti atâţia bani decât dacă majorează tarifele la abonament.

„Chiar dacă cei trei mari RCS-RDS, Dolce şi UPC s-ar înţelege să plătească o asemenea sumă, nu o pot face decât pe seama abonaţilor. Dacă împărțim 27,5 milioane de euro/an la 5,5 milioane de abonați, asta înseamnă 0,4 euro/abonat/lună plus TVA. Asta ar însemna un întreg scandal, nu cred că toți abonații din țara asta vor fi de acord să plătească 2,2 lei în plus la abonament, doar ca să încaseze Liga cît vrea Gino”, ne-au spus surse din piaţa media.

S-a deschis Cutia Pandorei

Dacă nu scumpesc abonamentele, televiziunile lui Paszkany nu au nicio şansă să ia atâţia bani, deci nici Liga nu va primi cât îşi doreşte. Este puțin probabil că RCS-RDS să accepte să plătească 18 milioane de euro (cam cât i-ar reveni de plată, potrivit cotei de piață, din cele 27,5 milioane de euro), doar ca să televizeze meciuri din campionatul intern în același timp cu concurența. „RCS-RDS, Dolce și UPC au ajuns la o limită de saturație în ceea ce privește dezvoltarea în piață.

Ele nu mai pot creşte semnificativ decât dacă-şi vor fura abonaţii una celeleilalte şi nu vor plăti în solidar 27,5 milioane de euro pentru a transmite aceleaşi meciuri”, ne-au spus aceleaşi surse. Mai mult, RCS-RDS ia în calcul să ceară Consiliului Concurenţei să deschidă o investigaţie cu privire la vânzarea drepturilor TV de către Ligă, fapt confirmat şi de Bogdan Chiriţioiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, în interviul acordat în exclusivitate pentru „Evenimentul Zilei”, publicat în numărul de marţi.

Interesele lui Arpad Paszkany

Patronul CFR Cluj a susţinut, de la începutul scandalului difuzării meciurilor TV, că nu are nicio legătură cu afacerea, dar dezvăluirile ulterioare ale presei l-au contrazis. Firma Intel Sky Broadcasting Limited din Malta are ca acționar (1199 de acțiuni din 1200) firma Librum Investment din Seychelles, care i-a vândut, acum doi ani, lui Paszkany, postul de televiziune Transilvania Channel. Apoi, Intel Sky a cumpărat două televiziuni ale lui Paszkany, pe care s-ar putea să transmită meciurile.

Înainte de vânzare, patronul CFR Cluj a declarat, pentru Prosport, pe 6 martie, că „voi vinde canalele mele de televiziune pentru că ei au nevoie să descarce drepturile de televizare”. Acum, prietenii lui Paszkany au „descărcat” drepturile TV, aşa cum prevăzuse omul de afaceri clujean. Pe de altă parte, omul de afaceri a anunțat că este dispus să renunțe la clubul CFR Cluj și așteaptă investitori interesați pentru a prelua tripla campioană a României.

RCS&RDS nu mai face jocurile

În ultimii 6 ani, compania RCS&RDS a fost cel mai important jucător pe piața fotbalului din Liga I. Mai întâi, operatorul de cablu a realizat un consorțiu cu Antena Group și a câștigat drepturile TV în 2008. Din cauza neînțelegerilor financiare apărute, cele două entități media s-au separat, iar în 2009, RCS&RDS a înființat canalele Digi Sport 1, Digi Sport 2, Digi Sport 3. Doi ani mai târziu, compania lui Zoltan Tezsari a luat prim-planul rivalilor de la Romtelecom, platforma canalelor Dolce Sport, și și-a adjudecat 8 din cele 9 opțiuni existente într-o etapă din Liga I. Contractul expiră la încheierea acestui sezon competițional.